وزیر صمت جزئیات سازوکار کالابرگ الکترونیک را اعلام کرد

هر گونه تغییر قیمتی باید با مصوبه ستاد تنظیم بازار باشد

وزیر صمت ضمن تشریح جزئیات سازوکار کالابرگ، گفت: فرد با هر کارت بانکی که دارد و می خواهد خریدی انجام دهد، وقتی کارت را می کشد بخشی از هزینه از کارت فرد و بخشی دیگر از یارانه کسر می شود.به گزارش اقتصاد سرآمد، سید رضا فاطمی امین در مورد سازوکار کالابرگ الکترونیک، اظهار کرد: کالابرگ چیز جدیدی نیست و همین کارت‌های بانکی است و کارت مستقلی برای خرید نیست. استفاده از کالابرگ در استان زنجان به صورت آزمایشی برای خرید نان در حال اجراست.
وزیر صمت افزود: فرد با هر کارت بانکی که دارد و می‌خواهد خریدی انجام دهد، وقتی کارت را می‌کشد بخشی از هزینه از کارت فرد و بخشی دیگر از یارانه کسر می‌شود؛ یعنی اگر قیمت نان ۴ هزار تومان باشد، وقتی فرد کارت می‌کشد ۲ هزار تومان از حساب فرد و ۲ هزار تومان از حساب یارانه کم می‌شود. در واقع به حساب نانوا ۴ هزار تومان واریز می‌شود که ۲ هزار تومان را دولت و ۲ هزار تومان را خریدار می‌دهد.وی افزود: یکی از مهم‌ترین آثار این طرح این است که دولت خودش را از فعالیت‌های اقتصادی خارج می‌کند و نظارت می‌کند. وی اضافه کرد: نفع مردم در این است که دولت خودش را درگیر کار کسب و کار نمی‌کند می‌آید در سطح بالاتری قرار می‌گیرد و تمام توان خود را بر نظارت و افزایش بهره وری می‌گذارد.
فاطمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تغییراتی که در قیمت‌های جهانی کالاها داشت چقدر تأثیر گذار در تصمیم دولت بود؟ افزود: یکی از مواردی که اجرای این قانون را تسریع کرد، افزایش شدید قیمت‌های جهانی بود، به عنوان مثال گندم سه ماه قبل تنی ۲۸۰ هزار دلار بود که به ۴۰۰ دلار رسیده است، دانه‌های روغنی در شهریور ماه نزدیک به هزار و ۲۰۰ دلار بوده که الان دو هزار دلار است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مسلماً دهک‌های پایین سه دهک اول که برای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده، قطعاً به این مبلغ از مرغ، لبنیات، تخم مرغ و روغن استفاده نمی‌کردند یعنی منابعی در اختیارشان قرار می‌گیرد که خیلی بیشتر از مخارج قبلی است یعنی نه تنها افزایش قیمت‌ها برای آن‌ها جبران می‌شود بلکه مبلغ بیشتری هم پرداخت می‌شود.
فاطمی امین افزود: ممکن است در بعضی از صنایع غذایی که روغن استفاده می‌کنند، هر گونه تغییر قیمتی باید با اجازه و مصوبه سازمان حمایت ازمصرف کنندگان و تولید کنندگان و ستاد تنظیم بازار باشد.
 هر گونه تغییر قیمتی باید با مصوبه ستاد تنظیم بازار باشد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه