اقبال دوباره به بورس با رشد ۱۰۰ درصدی ثبت‌نام در سجام

اقدامات دولت سیزدهم برای اعتماد از دست‌رفته

گروه بازرسرمایه - آمار ارائه شده از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی مبنی بر رشد بیش از ۱۰۰ درصدی ثبت‌نام و افزایش ۶۳ درصدی احراز هویت سهامداران در سامانه سجام حاکی از تغییر نگاه سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه و نیز تصمیم آنها برای سرمایه‌گذاری دوباره در این بازار است.سهامداران در سال ۱۴۰۰ به دلیل اعتمادهای از دست رفته نسبت به بازار سرمایه و ترس از دست دادن سرمایه های خود در این بازار، دیگر تمایل چندانی برای ورود به بازار سهام و نیز سرمایه‌گذاری در این بازار نداشتند.
به گزارش اقتصادسرآمد، ارزش معاملات در آن زمان و نیز آمارهای ارائه شده از سوی شرکت سپرده‌گذاری در زمینه احراز هویت سهامداران در سجام؛ گواه از بدبینی سرمایه‌گذاران نسبت به بازار سهام و نیز جایگزین کردن دیگر بازارهای موازی برای سرمایه‌گذاری بود.
معاملات بورس بعد از گذر از دوران هیجان که طی ۲ سال گذشته تحت تاثیر اقدامات اشتباه دولت سابق وارد مدار نوسانی شده بود، از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم رنگ آرامش را به خود دید و به دنبال تصمیم‌گیری‌های درست این دولت تا حدودی نوسانات کاذب در این بازار فروکش کرد.
مسئولان حاضر در دولت فعلی از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ و از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم از هیچ تلاشی برای تغییر نگاه سرمایه گذاران به بازار سرمایه دریغ نکردند و طی این مدت کوتاه حسن‌نیت و نگاه متفاوت خود به بازار سرمایه را در مقایسه با دولت دوازدهم از طریق انجام اقدامات مختلف مانند حذف قیمت‌گذاری دستوری نشان داد.
ابتدا اثر مثبت اقدامات انجام شده از سوی دولت سیزدهم بر روی تابلوی معاملات بورس نشان داده نشد و چندان توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب نکرد، اما به‌مرور و از اسفندماه گذشته انعکاس تصمیمات درست مسوولان دولتی بر بازار نمایان شد و شاهد بازگشت صعودی دوباره به معاملات بازار سرمایه بودیم.به‌مرور و به دنبال تصمیمات مثبت اتخاذ شده از سوی دولت سیزدهم، نگاه سهامداران به این بازار تغییر کرد و بار دیگر با ورود سرمایه‌های خود به  بازار سرمایه، این بازار را به‌عنوان مکان نخست سرمایه‌گذاری‌ها انتخاب کردند.طبق ایجاد چنین روندی در بازار، آمار ارائه شده از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه حاکی از اتمام دوران بدبینی نسبت به بازار و بازگشت روزهای خوش به بازار سرمایه است.
طبق این گزارش منتشر شده، احراز هویت توسط سهامداران در سامانه (سجام) در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ با رشد ۶۳ درصدی همراه بود و تعداد سهامداران در احراز هویت از ۲۰۵ هزار نفر سهامدار عبور کرده است.
بر اساس اطلاعات گزارش ماهانه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در خصوص اردیبهشت‌ماه امسال، تعداد ۳۰۳ هزار و ۳۷ ثبت‌نام از سوی سرمایه‌گذاران حاضر در بازار سرمایه در سامانه «سجام» صورت‌گرفته که در مقایسه با اولین ماه سال جاری  با رشدی بیش از ۱۰۰ درصدی (معادل ۱۵۱ هزار نفر) و تعداد احراز هویت شده‌ها نیز با عبور از ۲۰۵ هزار سهامدار در این ماه به ۲۰۵ هزار و ۱۶۲ مورد رسیده که در مقایسه با فروردین‌ماه سال جاری  با رشدی بیش از ۶۳ درصدی (معادل ۷۹ هزار نفر) مواجه شده است.
بر اساس این گزارش شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات روز شنبه، هفتم اردیبهشت‌ماه با ۱۱ هزار و ۱۱۰ ‌واحد کاهش، در ارتفاع یک ‌میلیون و ۵۵۳ هزار واحدی قرار گرفت. 
معامله‌گران در دو بازار بورس و فرابورس بیش از ۱۴ میلیارد و ۹۳۰ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار را به ارزش ۸۸ هزار و ۳۷۵ میلیارد ریال معامله کردند.
شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز با ۱۱ هزار و ۱۱۰ ‌واحد کاهش، در ارتفاع یک ‌میلیون و ۵۵۳ هزار واحد ایستاد.
شاخص هم‌وزن با چهار هزار و ۲۵۲ واحد کاهش به ۴۳۲ هزار و ۵۴۱ واحد و شاخص قیمت با ۲ هزار و ۶۲۲ واحد افت به ۲۶۶ ‌هزار و ۷۶۳ واحد رسید.
شاخص بازار اول، ۱۰ هزار و ۸۰ واحد و شاخص بازار دوم ۱۶ ‌هزار و ۳۵۸ واحد کاهش را ثبت کردند.
روز شنبه در معاملات بورس تهران، بیش از ۱۱ میلیارد و ۲۴۰ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۷ هزار و ۹۳۵ میلیارد ریال و در ۵۹۷ هزار و ۴۰۵ نوبت معامله شد.
در مقابل فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با یک هزار و ۱۰۷ واحد، ایران‌خودرو (خودرو) با ۷۶۰ واحد، گروه مپنا (رمپنا) با ۶۴۴ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس (فارس) با ۶۱۶ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با ۵۳۹ واحد و شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) با ۴۹۴ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس داشتند.
علاوه بر این در بین همه نمادها، نماد پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۴۷۸ واحد، پتروشیمی پارس (پارس) با ۲۷۵ واحد، پتروشیمی پردیس (شپدیس) با ۲۵۶ واحد، پتروشیمی بندرعباس (شبندر) با ۲۰۳ واحد، گسترش سرمایه‌گذاری و توسعه صنعتی پتروشیمی خلیج‌فارس (پترول) با ۱۱۹ واحد و موتوژن (بموتو) با ۱۱۹ واحد با تاثیر مثبت بر شاخص بورس همراه شدند.
بر پایه این گزارش، نماد انتقال داده‌های آسیاتک (آسیاتک)، سیمان آبیک (سآبیک)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، ایران‌خودرو (خودرو)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، سایپا (خساپا) و صنایع آذرآب (فاذر) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند.
گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک میلیارد و ۹۴۰ میلیون برگه سهم به ارزش پنج هزار و ۹۴ میلیارد ریال دادوستد شد.
شاخص فرابورس نیز بیش از ۹۰ واحد کاهش داشت و به ۲۱ هزار و ۳۹۷ واحد رسید.
در این بازار سه میلیارد و ۶۹۰ میلیون برگه سهم و اوراق مالی به ارزش ۳۰ هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال دادوستد شد، تعداد دفعات معاملات امروز فرابورس بیش از ۳۶۳ هزار و ۳۵۳ نوبت بود.
اقدامات دولت سیزدهم برای اعتماد از دست‌رفته
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه