اقبال به انرژی‌های دریایی در پی افزایش قیمت نفت، « اقتصادسرآمد» بررسی می کند

غفلت دولتمردان گذشته از انرژی دریایی

گروه انرژی- اعظم زندیه - منابع انرژی تجدیدپذیر همان قدر که مفید هستند، نیازمند یک سیستم ذخیره انرژی پشتیبان هستند تا انرژی را برای زمان‌هایی که خورشید نمی‌تابد یا باد نمی‌وزد ذخیره کنند. باتری اقیانوسی(Ocean Battery) طراحی جدیدی برای سیستم‌های ذخیره انرژی است که تا حدودی شبیه به یک سد برق آبی بوده و در اعماق اقیانوس نصب شده و کار می‌کند. باتری اقیانوسی که توسط یک استارتاپ هلندی به نام "Ocean Grazer" ساخته شده است به گونه‌ای طراحی شده که در بستر دریا در نزدیکی مولدهای انرژی تجدیدپذیر ساحلی مانند توربین‌های بادی، مزارع خورشیدی شناور و سیستم‌های جزر و مدی و موجی نصب می‌شود.
به گزارش اقتصادسرآمد، انرژی تجدیدپذیر دریایی، یک حوزه‌ی علمی، جذاب و کارآمد است که شناخت دقیق این حوزه، نقشی اساسی در توسعه‌ی فزاینده‌ی دانش در صنایع دریایی و انرژی‌های نوین و سبز را به همراه دارد.  مجموعه‌ی منابع انرژی تجدیدپذیر (RE) دارای پتانسیل بسیاری هستند، اما به سبب عدم اعتماد یا بدنامی آن‌ها، مدت‌ها بود که ناکافی در نظر گرفته می‌شدند؛ اما امروزه به صورت گسترده شناسایی و پذیرفته شده‌اند. در کل کره‌ی خاکی، این منابع حدود 8000 برابر مصرف اولیه‌ی امروز جهان دارای انرژی هستند. با فرض اینکه اقیانوس‌ها حدود دو سوم سطح زمین را پوشش می‌‌دهند، می‌توان بیان کرد که آن‌ها به تنهایی شامل منبعی معادل 5000 برابر مصرف ما می‌شوند.
در سالهای اخیر، بدلیل مسائل زیست محیطی استفاده از انرژی های تجدیدپذیر توسعه یافته است . یکی از انواع انرژی های پاک و تجدیدپذیر، انرژی های شناخته شده دریا و اقیانوس می باشد . با توجه به حجم و وسعت بسیار زیاد اقیانوس ، حجم و پتانسیل بسیار بالایی از انرژی در اقیانوس‌ها نهفته است . هرچند استحصال انرژی دریایی و تبدیل این نوع از انرژی به برق گران است ولی برخی کشورها بدلیل مسایل اقتصادی و زیست محیطی به این نوع از انرژی روی آورده اند. انرژی‌ موجود در دریا و شیوه‌های متنوعی که برای استفاده از آن‌ها وجود دارد باعث شده است تا منابع خوبی برای تامین انرژی‌ الکتریکی محسوب شوند. این انرژی علاوه بر این که به گونه‌های متفاوتی قابل استفاده است، تجدید پذیر و پاک نیز می‌باشد و جز انرژی‌های سبز دسته بندی می‌شود.
غفلت از دسته بندی انرژی‌های دریایی در ایران
محمد بیگی کارشناس انرژی و فعال محیط‌زیست در این باره به روزنامه خبرنگار اقتصادسرآمد، گفت: به طور کلی انرژی‌های حاصله از منابع انرژی دریایی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد را می توان به انرژی باد، انرژی جزر و مد، انرژی هیدروالکتریکی، انرژی خیزاب و انرژی حرارتی اقیانوسی تقسیم بندی نمود. اما آیا ایران نیز به این جمع بندی جامع دست یافته سوالی است که تا به امروز نمود کاملی در بخش انرژی دریایی آن دیده نشده است.
انرژی‌های دریایی محدود نیستند
وی با بیان این موضوع که باد چیزی نیست جز محصولی جانبی از انرژی خورشید و استفاده از انرژیِ باد در مناطقی در نظر گرفته می شود که سرعت میانگن سالانه باد در عرض جغرافیایی 80 متر از 7 متر بر ثانیه در آن منطقه بیشتر باشد، افزود: اثرات ترمودینامیکی یعنی تفاوت دما در سطح دریا و عمق آن سبب تولید انرژی حرارتی می‌شود و تنها بازده مطلوب هنگامی اتفاق می ‌افتد که این تفاوت دمایی به بیشتر از 20 درجه سانتی گراد برسد. دمای سطح اقیانوس‌ها معمولا حدود 25 درجه است و هنگامی که به عمق 100 متر می‌رویم دما به 5 درجه ی سانتی گراد کاهش پیدا می‌کند. اما باید اذعان داشت اینها تنها منابع نیستند که در انتخاب نواحی مناسب برای بهره وری از انرژی دریایی موثرند بلکه باید به عوامل دیگر فیزیکی چون طبیعت بستر دریا، عمق آب، فاصله از ساحل و شرایط آب و هوای اقیانوسی نیز توجه داشت.
اقبال به انرژی‌های دریایی در پی افزایش
 قیمت نفت 
بیگی با ابراز تاسف از غفلت دولتمردان ما در گذشته از انرژی دریایی کشورمان، افزود: تصويري که ما از امواج سهمگين و پرتلاطم درياها و اقيانس ها داريم، به زيبايي آنها و ضرباتي که بر پيکر ساحل وارد مي آورند خلاصه مي شود. اما آيا نبايد دست به کار شويم و از اين قدرت بي کران براي تأمين انرژي استفاده کنيم؟ با افزايش بي سابقه قيمت نفت و بالاگرفتن نگراني ها در مورد تغييرات آب و هوايي و گرم شدن کره زمين، نياز به يافتن منابع جديد و دائمي انرژي هاي تجديدپذير بيش از پيش احساس مي شود. هم اکنون دانشمندان به تکاپو افتاده اند تا از امواج درياها و اقيانوس ها به عنوان عامل توليد انرژي استفاده کنند.
رفع نیاز جهان با توسل به انرژي
 الکتريسيته دریایی
او به اقتصاد سرآمد تصریح کرد: تحقيقات نظري در اين باره حکايت از آن دارد که با فعال سازي بخش ناچيزي از قدرت نهفته در اقيانوس ها و درياها، مي توان تمام نياز جهان به انرژي الکتريسيته را تأمين کرد. با اين همه، پياده کردن ايده توليد انرژي از دريا با پيچيدگي ها و دشواري هاي زيادي در عرصه عمل همراه خواهد بود.
با اين همه، نتايج اين تلاش‌ها و نوآوري‌ها در هاله اي از ابهام، نااميدي و تأخير پوشيده شده است و همين مسأله از سرعت پيشرفت ها در اين زمينه کاسته است. به نحوي که هنوز هيچ گونه اقدام جدي براي جذب و توليد انرژي دریایی در سطح گسترده و قابل توجهي ازسوي شرکت هاي بزرگ و دولت ها صورت نگرفته است. ایرن نیز در این دسته هست چرا که با وجود دو دریا در جنوب وشمال کشور بهره‌ای از ان نصیب مردم
 نشده است.
 غفلت دولتمردان گذشته از انرژی دریایی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه