دستور رئیس جمهور در بنادر نادیده گرفته می شود؟ «اقتصاد سرآمد» بررسی می کند

کم توجهی به تخلیه به موقع کالا از بنادر و شناورها

گروه اقتصاد دریایی - مهری نام ور-آن‌طور که معاون گمرک اعلام کرده است از حدود ۴.۳ میلیون تن کالای موجود در گمرک و بنادر، حدود سه میلیون تن در انبارها و مابقی درشناورها قرار دارد. اما در پی هشدارهای اعلام شده به صاحبان کالا و حذف برخی مجوزهای لازم برای تخلیه آن‌ها، آمارها نشان می‌دهد که روند تخلیه و خروج کالاهای رسوب شده در بنادر کشور تسریع شده است اما همچنان بیش از ۴.۵ میلیون تن کالای اساسی در انبارهای بنادر وجود دارد.
به گزارش اقتصادسرآمد، سال جاری و سال گذشته مسئولان دولتی بارها بر تسریع خروج کالاهای اساسی از بنادر و رسوب نشدن آن در این انبارها تاکید کرده و مسئولان سازمان بنادر و گمرک بارها به صاحبان کالا هشدار دادند که اگر کالای خود را هر چه سریعتر تخلیه نکرده و از بنادر خارج نکنند مشمول قانون کالاهای متروکه خواهد شد. گویا این همه اخطار و هشدار نیز حریف کمبودها در تخلیه کالا از بنادر و شناورهای حامل آن ها نشده است.
در ماه‌ها و سال گذشته صاحبان کالا نسبت به این هشدارها بی توجهی کردند و به نظر می‌رسد سیاست‌ها و هشدارهای داده شده جواب نداد و تخلیه کالاهای رسوب شده در بنادر، تسریع نشده است. آخرین وضعیت موجودی و دپوی کالا در گمرک نشان می‌دهد مجموع  بیش از ۵.۸ میلیون تن کالاهای دپو شده و موجودی در شناورهای پایه اسکله و در حال تخلیه به مجموع ۵.۶ میلیون تن در نهم خرداد ماه رسیده است که ۲۰۰ هزار تن کاهش دارد ولی با توجه به گردش کالا در جریان ورود و خروج، ترخیص صورت گرفته رقم بالاتری است. تخلیه به موقع کالا از بنادر بدون برنامه ریزی و استفاده از فناوری نوین و حمل ونقل قوی ممکن نخواهد بود.
استفاده از ظرفیت حمل یکسره در بنادر به منظور حمل مستقیم کالا از کشتی به داخل کشور و بدون نیاز به انبارش کالا در بنادر و نیز افزایش تعداد باسکول های متصل به شبکه رایانه ای گمرک در بنادر برای تسریع در توزین کامیون‌های حامل کالاهای اساسی از دیگر اقداماتی است که در راستای ترخیص به موقع کالاهای اساسی از بنادر کشور در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی باید قرار بگیرد.
دستور رئیس جمهور در بنادر نادیده گرفته شد
حسن لطفی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اما در اینباره با انتقاد از کم توجهی به مقوله تخلیه به موقع کالا از بنادر و شناورها به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: بیش از دو ماه از دستور رئیس‌جمهور برای اجرای مصوبه ترخیص فوری کالاهای اساسی از گمرک و بنادر می‌گذرد؛ اما هنوز مشکلات ترخیص کالاهای اساسی برطرف نشده است و صرفا مسئولان مربوط درحال پاس دادن امور به یکدیگر هستند و عدم‌اجرای دستور رئیس‌جمهور را کم‌کاری سازمانی غیر از سازمان مربوطه می‌دانند. 
رسوب کالاهای اساسی در بنادر
 و گمرکات کشور
وی در ادامه افزود: اخیرا به‌دلیل رسوب کالاهای اساسی در بنادر و گمرکات کشور و عدم‌اقبال کامیون‌داران به حضور در بندر امام خمینی (ره) برای بارگیری و حمل کالاهای اساسی، طی روزهای اخیر کمیسیون کشاورزی مجلس جلسه‌ای با رئیس کل گمرک ایران (دستگاه متولی ترخیص کالاهای اساسی، رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای و مدیران عامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و سازمان بنادر و دریا‌نوردی (معاونان وزیر راه و شهرسازی به‌عنوان دستگاه‌های متولی تخلیه، بارگیری و حمل داخلی کالاهای اساسی) و مدیران عامل شرکت‌های بازرگانی دولتی و پشتیبانی امور دام برگزار کرد.
کندی در فرآیند تامین کامیون، موجب تشدید تاخیر در بارگیری و تخلیه بنادر
نماینده مردم همدان، رزن در پارلمان کشورمان با بیا‌ن اینکه کندی در فرآیند تامین کامیون، موجب تشدید تاخیر در بارگیری و تخلیه کالاهای اساسی از بنادر شده، گفت: موضوع کمبود کامیون برای تخلیه نهاده‌های دامی و کالاهای دپو شده در بنادر و شناورها در حال حاضر از عوامل اصلی تاخیر در بارگیری نهاده‌ها محسوب می‌شود.
لطفی درباره علت عدم‌رغبت رانندگان به حضور در بندر امام خمینی (ره) گفت: اصلی‌ترین دلیل آن شرایط گرمای هوای بندر امام و آب و هوای این منطقه است؛ دلیل دوم این است که بنادر هرمزگان و سیستان‌وبلوچستان با وضعیت قرمز کرونایی مواجهند و رانندگان به این دو بندر نمی‌روند؛ دلیل سوم هم این است که فصل برداشت محصولات در داخل استان‌هاست و رانندگان حاضر به خروج از استان‌های محل اقامت خود نیستند. نرخ کرایه، علت چهارم عدم‌تمایل رانندگان است.
او تاکید داشت: دولت به نبود زیرساخت‌ها در تخلیه کالا از بنادر توجه داشته باشد چرا که رسوب کالا در شناورها و بنادر موجب تضییع سرمایه ملی و مردمی است.
براساس گزارش سال گذشته به‌طور متوسط روزانه ۲۶۰۰ دستگاه کامیون جذب بندر امام خمینی (ره) می‌شد؛ اما امسال به‌طور متوسط روزانه ۱۳۰۰ کامیون وارد بندر امام می‌شود. در هر حال ۲ میلیون تن کالا اظهار گمرکی و یک میلیون تن آن ترخیص شده و آماده حمل است؛ اما کامیون برای حمل آن نیست. بخشی از تبعات ناهماهنگی‌ها و به ویژه کندی در فرآیند تأمین کالاهای اساسی به واردکنندگان نهاده‌های دامی تحمیل و موجب می‌شود اقلامی که به بنادر و گمرکات رسیده‌اند به رغم تمامی تلاش مسئولان گمرک و واردکنندگان امکان ترخیص پیدا نکنند.
گفته شده، میزان کالاهای اساسی در ۱۱ بندر امیرآباد، نوشهر، انزلی، امام خمینی (ره)، شهید رجایی، چابهار، آستارا، فریدونکنار، لنگه، شهید باهنر، خرمشهر، معادل ۴ میلیون و ۵۶۵ هزار و ۱۳۷ تن است.
 کم توجهی به تخلیه به موقع کالا از بنادر و شناورها
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه