تاثیر گشایش نماد جفت ارز ریال-روبل

تنوع سازی در ارزهای ملی و منطقه‌ای

گروه بازر سرمایه -زهرا عسكري- پس از گشایش نماد معاملاتی ارزی روبل ریال در بازار متشکل ارزی، معامله‌ای به ارزش دو میلیون روبل و نرخ ۵۳۹ تومان انجام شد. نماد معاملاتی جفت ارز روبل-ریال در بازار متشکل ارز ایران با حضور رییس کل بانک مرکزی گشایش یافت.
به گزارش اقتصاد سرآمد، اصغر ابوالحسنی هستیانی، قائم مقام بانک مرکزی پس از گشایش نماد معاملاتی ارزی روبل ریال در بازار متشکل ارزی گفت: این نماد پس از سفر رییس جمهوری به روسیه در سال گذشته و سفر اخیر رییس کل بانک مرکزی و هیات همراه با هدف تسهیل شرایط برای دانشجویان و دیگر متقاضیان طراحی شد.  
وی گفت: کشور نیازمند انعقاد پولی دوجانبه و چندجانبه با پول‌های محلی مبادلات انجام شود و اولویت با کشورهای همسایه است و روسیه نخستین کشور برای منظور بوده است.
امیرهامونی مدیرعامل بازار متشکل ارز ایران در حاشیه آیین گشایش نماد معاملاتی جفت ارز روبل ریال در بازار متشکل ارز ایران،گفت: با گشایش نماد معاملاتی روبل-ریال به تنوع ابزارها و نمادهای معاملات بازار متشکل ارزی کمک می‌کند و تقاضا را برای ارزهای جهان‌روا را کاهش می‌دهد.
وی اظهار داشت: با گشایش این نماد افراد به طور مستقیم می‌توانند وارد معامله روبل و ریال می‌شوند و هزینه‌های معاملاتی کاهش می‌دهد و تقاضا برای ارزهایی که به‌صورت عمده در جهان شناخته شده‌اند، کاهش می‌یابد.
وی با اشاره به رشد ۱۲ درصدی صادرات ایران به روسیه و رشد ۶ درصدی واردات از روسیه، افزود: آمارها حاکی از این است می‌توانیم مناسبات اقتصادی ایران و روسیه را افزایش دهیم و این نماد ابزار مناسبی برای تسهیل کار فعالان انجام دهد.
مدیرعامل بازار متشکل ارزی گفت: در نماد معاملاتی روبل-ریال، صادرکننده در سمت عرضه است و سمت تقاضا که متقاضی (روبل) در حال حاضر تنها شامل ارز غیربازرگانی و تجاری است که دانشجویان یکی از مصادیق آن است و هزینه‌های گمرکی، هزینه‌های بیمه، ارز مسافری و سایر مصارف در بازار توافقی دلار و یورو نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.
وی درباره طراحی نماد برای سایر ارزها نیز گفت: یکی از برنامه‌ها این است که ارزهای ملی و منطقه‌ای را اضافه کنیم که به طور قطع به تنوع ابزارها و نمادهای معاملاتی بازار متشکل و کاهش تقاضا برای ارزهایی که به‌ظاهر جهان روا کاهش دهد.
هامونی تاکید کرد: البته در طراحی نمادهای معاملاتی تنها به کشورهای همسایه معطوف نیست و برای نمونه اگر برای دلار کانادا نیز تقاضا داشته باشیم، آن نیاز را با راه‌اندازی نماد ریال-دلار کانادا و همچنین سایر نمادها همچون ریال و درهم یا لیر ترکیه و دینار عراق هم داشته باشیم که در هفته‌های آینده شاهد گشایش آنها نیز خواهیم بود.
مدیرعامل بازار متشکل ارزی گفت: هر چه‌قدر ابزارها و نمادهای معاملاتی در بازار رسمی متنوع باشد به شفافیت و مرجعیت نرخ در بازار کمک می‌کنیم.
وی گفت: در حال حاضر شروع معاملات در نماد معاملاتی روبل ریال خوب بود و قرار نیست فعلاً ارز بازرگانی و تجاری وارد چرخه شود و در روزهای آینده با دستورالعمل بانک مرکزی اقدام خواهیم کرد و امیدواریم ارزهای تجاری نیز به‌زودی وارد شود.
هامونی افزود: در نماید معاملاتی روبل ریال بازارگردان کمترین مداخل را دارد و بر اساس عرضه و تقاضا است و شروع فرآیندی است که به کاهش تقاضا برای ارزهای جهان روا است.
اظهارات مهم رییس کل بانک مرکزی
رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: نماد معاملاتی جفت‌ارز ‌ریال-روبل در بازار متشکل ارزی راه‌اندازی شد که امیدواریم به توسعه روابط تجاری ۲ کشور منجر شود و حجم مبادلات ایران با روسیه را افزایش دهد.
علی صالح‌آبادی نیز در مراسم گشایش نماد جفت‌ارز ریال‌-روبل‌ واحد پول دو کشور ایران و روسیه، اظهار داشت: این نماد ارزی در بازار متشکل ارزی گشایش می‌یابد که سهم مهمی در توسعه روابط تجاری دو کشور ایران و روسیه خواهد داشت.
وی گفت: در بازار متشکل ارزی قرار است صادرکنندگان ایرانی که به روسیه کالا صادر می‌کنند و روبل به دست می‌آورند بتوانند ارز صادراتی خود را به نرخ توافقی در بازار متشکل ارزی ارائه کنند، از طرف دیگر، متقاضیان این ارز بتوانند ارز مورد نیاز خود را از این بازار تهیه کنند.
صالح‌آبادی گفت: عمده متقاضیان ارز روبل در بخش خدمات مانند دانشجویان و همچنین واردکنندگان تجهیزات ارز روسیه هستند، در حال حاضر ۵ هزار دانشجوی پزشکی ایرانی در روسیه مشغول تحصیل هستند که می‌توانند ارز مورد نیاز خود را از بازار متشکل تهیه کنند.
وی همچنین گفت: برخی کشورهای آسیای میانه که با روبل معاملات خود را انجام می‌دهند نیز می‌توانند ارز مورد نیاز را به نرخ توافقی از بازار متشکل ارزی تهیه کنند.
رئیس کل بانک مرکزی همچنین اظهار داشت: در جهت پیگیری توافقات سفر رئیس‌جمهور به روسیه و پس از آن سفر رئیس کل بانک مرکزی و توافقاتی که با طرف روسیه انجام شده است، امروز نماد معاملاتی جفت‌ارز ریالی - روبلی در بازار متشکل ارزی راه‌اندازی شد که امیدواریم به توسعه روابط تجاری دو کشور منجر شود و حجم مبادلات ایران با روسیه را افزایش
 دهد.
تنوع سازی در ارزهای ملی و منطقه‌ای
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه