نگاهی به وضعیت رفاه مردم ساحل نشین،« اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

چرا ساحل نشینان از اقتصاد دریا کم بهره‌اند

گروه دریامحور - بر اساس آمارهای منتشره نزدیک به ۴۰ درصد جمعیت جهان در سواحل دریا زندگی می‌کنند و سهمی به ارزش ۱۵۰۰ میلیارد دلار در اقتصاد دنیا را به خود اختصاص داده اند. به گفته کرشناسان این حوزه انتظار می رود سهم اقتصاد دریا نزد این جمعیت تا سال ۲۰۳۰ تا دو برابر افزایش پیدا کند و به حدود ۳ هزار میلیارد دلار رشد خود دست یابد. اما با نبود تعریف واحد جهانی از اصطلاح اقتصاد دریایی بانک جهانی آن را به عنوان استفاده پایدار از منابع دریایی برای رشد اقتصادی، بهبود معیشت و اشتغال با حفظ سلامت اکوسیستم دریا تعریف می کند.اما به ابن نکته توجه نمی کند چه مشکلاتی بر سر راه این بخش از جمعیت در تامین معاش وجود دارد.
به گزارش اقتصادسرآمد، یادآور باید شد که سی درصد از مناطق مسکونی واقع شده در سواحل، توسط دولت‌های کشورهای کوچک و درحال توسعه اداره می‌شوند و به یک کشور بزرگ وصل نیستند و این نکته به خوبی نشان می دهد چه مشکلاتی بر سر راه مردمی است که شاید از امکانات کافی برای حضور در دریا برخوردار نیستند. تضمین سلامت اکوسیستم‌اقیانوس ها، حمایت از معیشت و تحریک رشد اقتصاد دریایی، نیازمند سیاست هدفمند از بخش‌های کلیدی مانند شیلات و پرورش آبزیان، انرژی و بنادر، استخراج از بستر دریا و حوزه‌های نوآورانه مانند انرژی‌های تجدیدپذیر و بیوتکنولوژی دریایی است. اما آیا این همه موارد در تصمیم سازی های دریایی در ایران جایگاهی دارد یا باید سال ها در انتظار ظهور و بروز آن بود؟
باید به این مهم توجه داشت که تولید کالا و خدمات مبتنی بر اقتصاد دریایی این ظرفیت را دارد که سهم بیشتری از تولید ناخالص داخلی کشورهای درای دریا را به خود اختصاص دهد و جمعیت بیشتری را نیز بر خوان کرم دریا بنشاند؛ در عین حال برای تحقق این مهم توجه به مفهوم پایداری و حفظ و صیانت از منابع سواحل امری ضروری است.
چرا ساحل نشینان از اقتصاد دریا کم بهره‌اند
«سواحل دریا پیشران اقتصادی هر کشور هستند و رفاه مردم ساحل نشین باید با توسعه اقتصاد دریا فراهم شود»، سخنی بود که فاطمه مقیمی با آن گفتگوی خود را با اقتصادسرآمد، آغاز کرد و گفت: یکی از مباحث مرتبط با توسعه پایدار قطعا اقتصاد دریاست اما مشخص است مسائل اساسی و مهم دیگری را در اقتصاد باید در نظر داشت. اکثر کشورهای جهان، توسعه دریا محور را ویژه مورد توجه قرار داده‌اند و دولت سیزدهم نیز در قالب سند تحول دولت به نوعی این موضوع را محور کار قرار داد تا بخشی از عقب ماندگی‌ها در این بخش جبران شود.
رفاه ساحل نشیان در اولویت تصمیم‌گیری قرار بگیرد
این کارشناس اقتصادی کشورمان تصریح کرد: در یک استان بندری برای این که مردم قادر باشند سهم خود را از دریا کسب کنند و نیز سواحل به رشد و توسعه برسند «چرا که در همه اسناد به عنوان محور اقتصاد دریا مورد توجه قرار گرفته»، رفاه و رشد اقتصادی مردم در مناطق باید سرلوحه کار قرار بگیرد.
رفاه نسبی حق مردم ساحل نشین است
وی با بیان این مهم که  کشوری که ۸۵ تا ۹۰ درصد از تجارت آن از طریق دریا اتفاق می افتد باید شرایطی برای اقتصاد مردم در سواحل فراهم کند که در رفاه نسبی باشند، گفت: صنایع معدنی، گازی، نفتی، صید، صنایع دریایی، کشتی سازی و تعمیرات کشتی، صنایع صادرات چند باره یا واردات مداوم مواد اولیه مناطق آزاد این پتانسیل داراست که ارزش افزوده برای واردات و صادرات کالاها ایجاد کند. اینها همه از پتانسیل های مناطق و سواحل دریایی است.
فرصت بی شمار سواحل دریایی در ایران
کارآفرین برتر ایران با بیان این که سواحل در ایران بسیار ویژه هستند، افزود: تفوات معنا دارجنوب گرم است و شمال خنک فرصت های بیشماری را تحت اختیار ساحل نشینان قرار داده که چنانچه مدیریت شود سهم مردم ساحل نشین از اقتصاد دریا تا حدی تامین می‌شود. ویژگی دریایی ایران با این وسعت، بی نظیر بوده و قطعا برای مردم ساحل نشین و برای کشور ارزشمند است. مقیمی بر این مهم نیز تاکید داشت که اگر کشوری برای مردم ساحل نیشن خود ارزش قائل باشد قطعا برای رفاه آنان اقدامات لازم را صورت می دهد.این روزها بسیاری از کشورها از جمله چین با همکاری کشورهای صاحب دریا درصدد هستند تا سهم بالایی از اقتصاد دریا با حضور در کشور دیگر جذب کنند کما اینکه تا چندی پیش دریای جنوب در ایران را با کشتیهای ماهیگیری خود جارو کرده و بردند. پهلوگیری کروزهای مسافری و قاره پیما در تمامی بنادر شناخته شده جهان بیش از یک جاذبه منحصربه فرد درآمدزایی قابل توجهی را نیز نصیب ساکنان سواحل آن منطقه، دولت و سرمایه گذاران کرده است. لذا پیشنهاد می شود، متولیان امر با فراهم کردن زیر ساخت ها و دعوت از شرکت های بزرگ زمینه بهره گیری از امتیازات ساحلی رادر بنادر جنوبی ایران فراهم کرد. کیش وجود مارینا نمونه کوچکی از یک طرح بزرگ و اجرا شده در تمام بنادر بزرگ است. با استفاده از تجربه کیش می توان در نقاط مختلف بنادر جنوبی و سواحل جنوبی و شمالی کیش و دریای شمال، توقف گاه ها و اسکله های تفریحی برای قایق های خصوصی و کوچک و بهره گیری ساحل نشینان فراهم کرد.
 چرا ساحل نشینان از اقتصاد دریا کم بهره‌اند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه