بررسی مرگ تدریجی «هورالعظیم و آبی که نفت می‌بلعد»

تالاب بی‌تاب، سینه سوزان خوزستان

گروه انرژی - هورالعظیم تشنه است و این تشنگی را هورنشینان باور دارند، وقتی آتش، به خرمن هورالعظیم تشنه زد؛ تَر و خشک را با هم سوزاند، این آتش سوزی پایانی برای این تالاب و آغاز دیگر از سوء مدیریت در حق محیط زیست است.محبوبه اشرفی پیمان- هورالعظیم تشنه است و این تشنگی را هورنشینان باور دارند. وقتی آتش، به خرمن هورالعظیم تشنه زد؛ تر و خشک را با هم سوزاند، این آتش سوزی پایانی برای این تالاب و آغاز دیگر از سوء مدیریت در حق محیط زیست است، از گاومیش‌های تشنه گرفته تا ماهیان جان داده در شوره زارها، تنها بخشی از تشنگی تالاب است، هورنشینان به اندازه وسعت خشکی هورالعظیم سخن بر لب دارند در طی یکسال گذشته زمانی که خشکی این تالاب به قیمت جان آبزیان تمام می‌شد دام‌های تشنه به آب‌های تبدیل به لجنزار شده هور پناه می‌بردند،عمق فاجعه زمانی به اوج رسید که دامدار، صیاد و کشاورز خواستار حقوق خود شدند؛ تا جایی که شیر زن خوزستانی تمام تشنگی دیروز، امروز و فردای نیامده خوزستان را در یک جمله مظاهرات سلمی است، ما آب و زمین‌مان را می‌خواهیم، فریاد زد، تا شاید مدیر و مسئولی تکیه زده بر کرسی ریاست دریابد ایران تاب تشنگی فرزندان خود را در شمال و جنوب، شرق و غرب را ندارد.
خداوند به داد هورالعظیم برسد
طی بارندگی چند روز اخیر امید می‌رفت لبان تشنه هورالعظیم، هامون، تالاب گاوخونی و حتی سایر رودخانه‌ها و تالاب‌ها با باران‌های سیل آسا سیراب شود اما زهی خیال باطل، گویا قدرت بشر به قدری زیاد است که مانع از حرکت طبیعت برای نجات بخشی از خود می‌شود، به دنبال وقوع سیلاب در نقاط مختلف کشور طی این روزها حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد تالاب جازموریان آبگیری شد اما  تالاب هامون همچنان کاملا خشک است و هورالعظیم و گاوخونی وضعیت مطلوبی ندارند.
بر همین اساس آرزو اشرفی‌زاده مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست درباره وضعیت تالاب هورالعظیم در پی وقوع سیلاب‌های اخیر می‌گوید: این تالاب وضعیت خوبی ندارد. حدود ۵۰ درصد از حقآبه هورالعظیم از سمت ایران داده شد اما از بخش عراق به علت خشکی گسترده این اتفاق نیفتاد. اخیرا شاهد آتش‌سوزی ناشی از این خشکسالی در قسمت عراقی هور بوده‌ایم و  به دنبال همکاری برای اطفای حریق تالاب هورالعظیم در بخش عراقی هستیم.
آینده‌ای بد در انتظار هورالعظیم
وی اضافه کرد: در صورت تداوم شرایط فعلی در هورالعظیم، اواخر تابستان و در فصل پاییز وضعیت بدتری را شاهد خواهیم بود و امکان دارد بخش ایرانی هورالعظیم به کانون ریزگردها تبدیل شود چرا که امسال حوضه کرخه هم وضعیت مناسب آبی  ندارد.
سمیه رفیعی رییس فراکسیون محیط زیست در مجلس یازدهم در مورد شرایط نامطلوب هورالعظیم، به خانه ملت می‌گوید: بیش از دو دهه است نفس‌های پایانی هورالعظیم در خوزستان با دست درازی بیش از اندازه بشر به شمارش افتاده است، در ابتدای دهه ۹۰ با  بهره برداری از چاه‌های نفتی در دل تالاب هورالعظیم و کشت برنج کمر به قتل هور بسته شد، تا جایی که امروز شاهد مرگ تدریجی این تالاب هستیم.
هور نان تعداد کثیری از اهالی بومی را می‌داد
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم افزود: هورالعظیم به عنوان یکی از بزرگترین تالاب‌های خوزستان، از گذشته‌های دور محل کسب درآمد بسیاری از اهالی بومی منطقه بود که با خشک شدن این تالاب شاهد بیکاری تعداد کثیری از ماهیگیران و دامپروران هستیم، این تالاب علاوه بر اینکه زیستگاه زندگی بسیاری از جانوران و گیاهان بود فرصت شغلی فراوانی برای مردم خوزستان نیز  فراهم کرده بود که نانشان را از هور طلب می‌کردند.
حدودا از دهه 70 بوی نفت از دل هور العظیم بلند شد و پای شرکت ملی نفت چین را به صورت جدی به این تالاب باز کرد و حفاری برای رسیدن به نفت در هورالعظیم آغاز و تبدیل به یکی از میدان‌های نفتی کشور شده که این شروعی برای نابودی این تالاب و تبدیل شدن آن به مرداب راکدی بود
وی با اشاره به رد پای اکتشافات نفت در هورالعظیم تصریح کرد: حدودا از دهه 70 بوی نفت از دل هور العظیم بلند شد و پای شرکت ملی نفت چین را به صورت جدی به این تالاب باز کرد و حفاری برای رسیدن به نفت در هورالعظیم آغازی برای تبدیل شدن این تالاب  به یکی از میدان‌های نفتی کشور محسوب می‌شد که این شروعی برای نابودی«هور» تبدیل شدن آن به مرداب راکدی بود!
شرکت نفت مرگ هورالعظیم را نمی‎بیند
نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه می‌دهد: امروز تالاب هورالعظیم در کنار کشاورزی نادرست قربانی اکتشافات نفتی و ساخت و سازهای جاده‌ای شده است؛ ساخت و سازهایی که برخی متخصصان  آن را کاملا غیر استاندارد دانسته و از سال‌های گذشته خواستار توقف آنها بوده‌اند. اما ظاهرا شرکت نفت نه تنها به مرگ تالاب بلکه به اعتراضات مردمی هم توجهی نداشته‌ است.
نمی‌گذاریم «میانکاله» مسیر «هور» 
 را ادامه دهد
رفیعی با بیان اینکه تخریب محیط زیست گاهی دیگر باز نمی‌گردد، گفت: زمانی که صحبت نفت به میان می‌آید گویا تمام مباحث از محیط زیست گرفته تا نابودی حیات وحش دیگر اهمیتی برای مسئولان ندارد؛ هورالعظیم قربانی تصمیمات غیر اصولی است، این حجم از تخریب محیط زیست شاید تا چند دهه دیگر بازنگردد، اگر دیروز هزینه فایده حفاری چاه نفت را محاسبه کرده و مانع احداث جاده‌های متعدد در هورالعظیم بودیم امروز پیشنهادات غیر کارشناسی در مورد میانکاله نمی‌شنیدیم.
قوه مقننه از قدرت نظارتی حوزه محیط زیست استفاده می‌کند
رییس فراکسیون محیط زیست در ادامه یادآور شد: امروز این دریاچه به سمت مرگ تدریجی پیش می‌رود اگر وزارت نیرو و سازمان محیط زیست به عنوان متولیان اصلی به میدان نیایند بی شک تبعات گرانی را بابت این خشکسالی می‌پردازیم، به گونه‌ای که گرد و خاک بلند شده از خوزستان استان‌های همجوار را تحت تاثیر قرار خواهد داد؛ قوه مقننه از قدرت نظارتی خود در این راستا استفاده خواهد کرد و بی شک تمام متولیان و مقصرانی که دستی در پرونده خشکی هورالعظیم دارند مورد سوال قرار خواهند گرفت.
 تالاب بی‌تاب، سینه سوزان خوزستان
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه