یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» می گوید:

باید کار را به معدن‌دار بدهیم تا تکنولوژی روز دنیا را وارد کنند

گروه صمت -  محمد آیتی - در حالی که حدود هفت درصد منابع معدنی کل دنیا در ایران است، اما خروجی کار برای ایران بسیار پایین است. گفته می‌شود یکی از عواملی که باعث شده سال‌ها نتوانیم در حوزه معدن با کشورهای هم‌رده خود رقابت کنیم، کمبود ماشین‌آلات معدنی و خلاء تکنولوژی‌های روز دنیا است.
عبدالعلی رحیمی‌مظفری، نماینده سروستان در مجلس یازدهم در این خصوص به اقتصاد سرآمد گفت: علیرغم اینکه ایران یک کشور معدنی در دنیا است، اما ما اکنون تجهیزات به روز و مناسبی در حوزه معدن در اختیار نداریم.
وی افزود: ما در برخی از موارد دچار خودتحریمی هستیم. نیاز است افرادی که در این حوزه تصمیم می‌گیرند با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری، راه ورود تجهیزات و تکنولوژی معدنی به کشور را تسهیل کنند تا بتوانیم بهره‌وری از معادن کشور را نسبت به سال‌های گذشته افزایش دهیم.
ما درباره برداشت برخی فلزات خاص و فرآوری آن‌ها مثل تیتانیوم، مشکل اساسی داریم
عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: ما در حوزه معادن از بُعد وضعیت برداشت از معادن مختلف مثل برخی فلزات خاص و فرآوری آن‌ها مثل تیتانیوم، مشکل اساسی داریم و از طرفی، با کمبود تجهیزاتی روبرو هستیم که نمی‌توانیم برای برداشت حداکثری به عمق برویم.
رحیمی‌مظفری اظهار داشت: متاسفانه در خصوص اینکه بتوانیم از سنگ‌های معدنی برداشت شده، بهره‌وری بیشتری داشته باشیم، محرومیم. امروز، اکتشاف، استخراج و فرآوری، نیازمند تکنولوژی و ماشین‌آلات جدید و پرکاربرد است. نمی‌توان با تکنولوژی قدیمی روی به بهره‌برداری و ارزآوری حداکثری آورد. از آن‌جایی که ایران یک کشور با پتانسیل در حوزه معدن است و تحریم‌ها هم با هدف فلج کردن اقتصاد مملکت توسط معارضان نظام وضع شدند، باید خود را در حوزه معدن قوی و منسجم کنیم تا امکان عبور از این پیچ تاریخی را داشته باشیم.
باید کار را به بخش خصوصی و معدن‌دار
 بدهیم تا خود آن‌ها بتوانند تکنولوژی روز دنیا را وارد کشور کنند
عضو مجمع نمایندگان استان فارس در ادامه بیان کرد: برخی می‌گویند کشور با مشکل منابع ارزی روبروست و برای همین نمی‌توانیم ماشین‌آلات روز معدنی را وارد کنیم. به اعتقاد من، نیازی نیست برای این موضوع، از ارز دولتی استفاده کنیم، یعنی باید کار را به بخش خصوصی و معدن‌دار بدهیم تا خود آن‌ها بتوانند تکنولوژی روز دنیا را وارد کشور کنند.
وی یادآور شد: وقتی به بخش خصوصی اجازه لازم داده شود و آن‌ها کار را به دست بگیرند، صرف و صلاح را تشخیص می‌دهند و به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند که بتوانند با کشورهای دیگر در عرصه صادرات مواد معدنی رقابت کنند.
سیدناصر موسوی‌لارگانی، نماینده فلاورجان پیش از این در رسانه ها گفته است: معادن جزو انفال و متعلق به همه مردم است، پس باید با وسواس بیشتر در واگذاری‌ها کار را دنبال کرد. خیلی از واگذاری‌های معادن که در گذشته اتفاق افتاده است، بر اساس واقعیت‌ها نبوده است. ما قوانین خوبی در خصوص معادن داریم، اما در بُعد اجرا و نظارت است که کار به درستی پیش نمی‌رود و از این‌رو شاهد فساد در این حوزه تاثیرگذار هستیم و جای تامل دارد که با وجود این همه دستگاه‌های نظارتی که یکی از آن‌ها مجلس است، این نظارت به درستی صورت نمی‌گیرد و بنده به عنوان یکی از نمایندگان مجلس در این خصوص از نحوه و عملکرد کاری مجلس هم گله دارم.
وی اظهار داشته: علیرغم اینکه رهبر معظم انقلاب هم تاکید داشتند که روند خام‌فروشی متوقف شود، اما می‌بینیم سازمان گمرک ایران خیلی در این رابطه جلوگیری‌های لازم از صادرات این مواد خام را صورت نمی‌دهد. این مشکلاتی که اکنون شاهد آن هستیم را نمی‌توان تماماً به افرادی گره زد که در معادن منافع دارند، اما طرح تعارض منافع اگر در مجلس تصویب شود، بخشی از این مشکلات در حوزه معدن حل خواهد شد.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شده: اگر به جوانان نخبه و خوش‌فکر بها می‌دادیم، تاکنون می‌توانستیم در ساخت ماشین‌آلات صنعتی و معدنی به موفقیت‌هایی برسیم. حال، امروز باید از این افراد کمک خواست تا در این زمینه‌ها بیش از پیش دانش خود را به کار بگیرند. این کار در کوتاه‌مدت اتفاق نمی‌افتد، بلکه باید سعه صدر داشت و با صبر و حوصله موضوع را دنبال کرد. این سعه صدر و اعتماد به جوانان، همچنان به معنای واقعی به منصه ظهور نرسیده است. اکنون نبود و یا کمبود ماشین‌آلات معدنی کاملاً به چشم آمده است. از این‌رو باید در کوتاه‌مدت موضوع واردات ماشین‌آلات معدنی را جدی بگیریم تا پیشرفت کار با کُندی روبرو نشود. از طرفی جا دارد دولت برای واردات ماشین‌آلات معدنی و صنعتی تعرفه خاصی در نظر نگیرد تا افراد فعال در این حوزه با رغبت بیشتر بتوانند به کار خود ادامه دهند.
باید کار را به معدن‌دار بدهیم تا  تکنولوژی روز دنیا را وارد کنند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه