بررسی موانع پیش روی پرورش دهندگان ماهی در گفت و گوی« اقتصادسرآمد» با کارشناس آبزی پروری

خطراتی که پرورش ماهی ایران را تهدید می کند

گروه شیلات - برخی کارشناسان حوزه تولید و توزیع آبزیان کشور معتقدند که خشکسالی های اخیرموجب کاهش تولید و بالارفتن قیمت ماهی شده است، اما اگر شرایط آب و هوایی کشور به‌گونه‌ ای رقم می خورد که بارش ها طور دیگری بود، همه تولیدکنندگان با افزایش تولید و کاهش قیمت روبه‌رو می‌شدند که در این صورت کار تولید با مشکل روبه‌رو نمی‌شد. تصور دوری ماهی از آب ممکن نیست، اما شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای با بحران‌های اقتصادی روبه‌روست که گفته می شود خشکسالی و کمبود آب در سال جاری به نجات پرورش‌ دهندگان ماهی در سراسر کشور آمده و آن ها را از ورشکستگی نجات داده است. اما مشخص نیست این خوش شانسی ادامه دار خواهد بود یا خیر؟
به گزارش اقتصادسرآمد؛ سیستم و برنامه دولت در مهار تورم موجب شده است تا صنعت پرورش ماهی سوداور نباشد. به عنوان مثال بخش عمده خوراک پرورش مرغ را دولت دارد می‌پردازد. این مساله باعث شده تا قیمت مرغ زیر ۴۰هزار تومان باقی بماند. اما اگر دولت خواسته باشد رویه  موجود در صنعت پرورش ماهی را  در مورد صنعت پرورش دام و طیور نیز در پیش بگیرد آیا قیمت مرغ همینی خواهد بود که در حال عرضه است؟
در راستای مقابله با خشکسالی ظاهرا مدیریت شیلات با همکاری بهره برداران و جهت تامین زیرساخت های لازم برای اجرای سیستم های مکانیزاسیون و حفظ تولید موجود، طی سالیان اخیر اقدام به کمک به احداث شبکه برق در برخی از مجتمع های آبزی پروری کردده، که این امر می تواند در راستای افزایش تولید در واحد سطح و گذر از آبزی پروری سنتی به صنعتی به عنوان یکی از مهمترین راه های توسعه آبزی پروری، نقش اساسی ایفا کند. خشکسالی معلول دوره‌ای از شرایط خشک غیر عادی است که دوام زیادی دارد و باعث به هم خوردن تعادل در وضعیت هیدرولوژی می‌شود، تمایز این پدیده با سایر بلایای طبیعی در این است که خشکسالی به تدریج و در دوره زمانی طولانی عمل می‌کند و ممکن است آثار آن پس از چند سال ظاهر شود از این رو آن را پدیده و بلیه‌ای خزنده می‌دانند.
خطراتی که پرورش ماهی در کشور با آن مواجه است
سامان اسفندیاری، کارشناس پرورش آبزیان در گفت و گو با اقتصادسرآمد با اشاره به مشکلات به وجود آمده در پی شیوع ویروس کرونا و لزوم همکاری جدی همه بخش ها برای گذر از این بحران، به خبرنگار ما گفت: در سال های اخیر و در پی سیل های پارسال و مشکلات به وجود آمده بر اثر شیوع ویروس کرونا، این فعالان اقتصادی صدمات بسیاری دیده اند که تولید و عرضه محصولات آنها را با مشکلات جدی مواجه کرده است.
بانک‌ها مشکل اصلی پرورش دهندگان ماهی در کشور
در توضیح مسائل و مشکلات پیش روی پرورش دهندگان ماهی، افزود: در اختیار قرار نگرفتن سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی، بی توجهی به تقسیط تسهیلات و نبود استمهال بدهی از دیگر مشکلاتی است که این روزها بر سر راه تولید در مزارع پرورش ماهی قرار دارد.
موانع جدید پیش روی پرورش دهندگان ماهی
وی با بیان این که همواره پرورش‌دهندگان آبزیان در کشوربا مسائل و مشکلات متعددی روبرو هستند،، ابراز داشت: ویروس و بیماری، بلایای طبیعی مانند سیل، حوادث غیرمترقبه از جمله ترکیدگی لوله نفت، آلودگی شیمیایی کارخانجات، خشکسالی بحث تولید در مزارع پرورش ماهی را تحت تاثیر قرار داده و تولیدکنندگان در این حوزه را با چالش جدی مواجه کرده است.
صادرات دریچه ورود ایران
 به بازار جهانی آبزیان
اسفندیاری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ضرورت تولید آبزیان و نقش آن در سبد غذایی خانوارها بر کسی پوشیده نیست، اگر بتوان تولید و بازارهای مصرف در حوزه آبزیان را افزایش داد، قطعا می‌توان شاهد رونق در این حوزه بود همچنین اگر شرایط صادرات آبزیان فراهم شود می‌توان به ارزآوری در این حوزه نیز امیدوار بود، قطعا بازار فروش داخلی و خارجی نیز موجب رغبت تولیدکنندگان به افزایش تولید در این حوزه خواهد شد.
یکی از دغدغه‌های پرورش‌دهندگان آبزیان در کشور بحث بازار فروش است، مورد دیگری بود که وی به آن پرداخت و به اقتصادسرآمد، گفت: چنانچه بحث بازارهای صادراتی توسط مسئولان سیاست خارجی، اتاق‌های بازرگانی مورد توجه دولتمردان ما قرار بگیرد، سرمایه گذاران با رغبت بیش‌تری وارد عرصه آبزی‌پروری خواهند شد و در آینده رونق این بخش را شاهد خواهیم بود.
در حال حاضر کشورهای صنعتی و پیشرفته با سرعت فزاینده‌ای به توسعه زیرساخت های صنعت آبزی‌پروری خود اقدام کرده‌اند و طی سال های اخیر کشورهایی مانند آلمان، کانادا، فرانسه، امریکا توانسته‌اند ضمن توسعه کمی سطح تولید خود در پرورش ماهی‌های سردابی مانند قزل‌آلا، به سطح فناوری‌های بسیار نوینی در این صنعت دست پیدا کنند. 
متاسفانه کشورمان با وجود برخورداری از سابقه بسیار طولانی در صنعت پرورش ماهی در حال حاضردر بدترین شرایط این صنعت قرار دارد. متاسفانه نگاه شیلات بیشتر برای ارائه آمار اشتغال است و هیچ سیاست‌گذاری برای بهروری در تولید ندارد چرا که نظامات تولید با بهروری بالا با هدف تولید اقتصادی، صادراتی و رقابتی در دنیا به ‌این ترتیب نیست.
خطراتی که پرورش ماهی ایران را تهدید می کند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه