استاد دانشگاه علوم دریایی به «اقتصادسرآمد» مطرح کرد

پیوند دانشگاه و دریا ضرورتی فراموش شده

گروه دریامحور - پیوند صنعت و دریا یکی از مقوله‌های بسیار مهمی است که در زمینه توسعه اقتصادی کشورها نقش به‌سزایی را ایفا می‌کند به گونه‌ای که اقتصاد دریایی ارتباط تنگاتنگی با اقتصاد جهانی دارد و نمی‌توان تاثیرات آن را نادیده گرفت. کشور ما به دلیل برخورداری از 5 هزار کیلومتر نوارساحلی، ذخایر نفت و گاز در اعماق دریا، سواحل بکر و زیبا و همچنین دسترسی به مهمترین آبراه‌های دنیا پتانسیل بسیار خوبی برای توسعه صنایع دریا محور با همراهی مراکز دانشگاهی دارد. اما در این بین استان هرمزگان با وجود بیش از یک هزار و 100 کیلومتر نوار ساحلی و برخورداری از مرز آبی گسترده نیازمند توسعه زیرساخت‌ها و فناوری‌های دریا در زمینه‌های صنعتی، اقتصادی، پژوهشی، نظامی، گردشگری است که باید مورد توجه ویژه‌ای قرار بگیرد.
به گزارش اقتصادسرآمد، سال 90 بود که رهبر معظم انقلاب سال 90 در بازدید از ناوگان جنوب نیروی دریایی در رابطه با  اهمیت صنعت دریا محور فرمودند: دریا برای یک کشور، یک فرصت بزرگ برای پیشرفت و حفظ منافع ملی است فوائد دریا برای یک کشور و یک ملت، فوائد راهبردی است؛ فوائد بزرگ و کلان است. چنانچه فردموده ایشان مد نطر قرارگرفته شده باشد باید همراهی دانشگاه و دریا سرعت بیشتری به خود گرفته و هر چه زودت نتایج آن عاید صنایع دریایی شود.
زندگی ساحل نشینان از دیرباز با دریا گره خورده و از این طریق ارتزاق کرده اند. پس در گذر زمان انتظار می‌رفت تا مشاغل مرتبط با دریا دوشادوش سایر مشاغل توسعه پیدا کنند در حالی اکنون به دلیل فاصله گرفتن از دانش روز، عدم توسعه صنایع دریا محور در هرمزگان به عینه مشهود است. شاید بتوان بیگانگی و کم اطلاعی مدیران ارشد کشوری در خصوص ماهیت دریا، پیامدهای مثبت اقتصادی و فرصت‌های اشتغالزایی صنایع دریا محور را از عمده‌ترین چالش‌هایی دانست که مانع توسعه این صنعت شده است. صد البته که اخیرا تلاش‌های خوبی نیز برای تحول در این بخش صورت گرفته که امید می رود مثمر ثمر باشد.دانشگاه‌ها برای توسعه علمی زیرساخت‌های دریایی کشور به کمک نیروی دریایی بیایند، گفت: در حال حاضر متاسفانه نسبت دانشجویان رشته‌های حوزه‌های علوم دریایی به کل دانشجویان نیم‌ درصد است.
پیوند دانشگاه و دریا ضرورتی فراموش شده
سیدحسیین موسوی، استاد دانشگاه علوم دریایی با بیان اینکه دانشگاه‌ها برای توسعه علمی زیرساخت‌های دریایی کشور به کمک فعالان دریایی بیایند، به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: در حال حاضر متاسفانه نسبت دانشجویان رشته‌های حوزه‌های علوم دریایی به کل دانشجویان کشور درصد بسیار کمی را به خواد اختصاص داده است. 
توسعه صنعت دریایی با توان دانشگاهی
وی افزود: باید توسعه صنعت دریایی با توان دانشگاهی یکی از اولویت‌های ما برای رونق دادن به این صنعت راهبردی و کاربردی در کشور باشد چرا که  همراهی دانشگاه و دریا زمینه شکوفایی استعدادهای دریایی در بخش های مخلتف صنعت در این بخش خواهد شد.
اقتداراقتصادی، سیاسی، علمی و نظامی دریایی با همراهی دانشگاه‌ها
صنعت دریایی ایران از جمله صنایع با سابقه و راهبردی کشور است که با وجود منابع و ظرفیت‌های بالقوه‌، آن طور که باید توسعه پیدا نکرده و ارتقا نیافته است، موضوع دیگری بود که وی به آن اشاره داشته و افزود: ایران با داشتن حدود ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی و قرار گرفتن در کنار خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر یک کشور دریایی به شمار می آید و لذا استفاده از توانمندی‌های موجود در این حوزه با همکاری نزدیک دانشگاه ها می‌تواند در اقتدار اقتصادی، سیاسی، علمی و نظامی کشور نقش داشته باشد.
شناخت دقیق ظرفیت‌های دریا با همکاری مراکز علمی 
موسوی با یادآوری این نکته که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش خوبی در پیوند دادن دریا و دانشگاه‌ها دارد، گفت: شناخت دقیق ظرفیت‌های دریایی کشور از طریق موسسات و سازمان‌های مختلف علمی- پژوهشی موجود قابل احصاء بوده و البته نیازمند بسط و توسعه و بروزرسانی هستند که این موضوع نیز با همکاری سرآمدان مرتبط با علوم دریایی قابل حصول است. 
انچه مسلم است این که برقراری ارتباط صنعت و دانشگاه در زمینه علوم دریایی از ضرورت‌های دیگر بهره‌برداری از ظرفیت‌های دریایی کشور است. کشور ایران به لحاظ علمی در منطقه دارای رتبه نخست منطقه است، اما این توان علمی باید به افزایش ارزش افزوده فعالیت‌های اقتصادی منجر شود و در نهایت به رفع مشکلات اساسی کشور مانند بیکاری و مشکلات اقتصادی فعلی در دریا کمک کند که در این زمینه فعالیت‌های بسیاری با همراهی دولت باید محقق شود.
بسیاری از مشکلات موجود در بخش دریا با ورود عالمانه و هدفمند دانشگاه‌ها برطرف خواهد شد و لذا به منظور تثبیت نقش مراکز علمی و دانشگاهی در موضوع توسعه صنایع دریایی به رغم تمامی مشکلات و ناهماهنگی هائی که وجود دارد هر ارگان یا سازمانی باید در حیطه اختیارات و وظایف خود باید مسئولانه عمل کند تا پیوند دانشگاه و دریا به خوبی شکل بگیرد. به همین منظور حمایت از سرمایه های فکری در دانشگاه ها و فضاهای علمی و به کارگیری این سرمایه ها در مسیر حل مسائل و مشکلات جامعه، بهترین نوع حمایت از کار و سرمایه ایرانی است.
پیوند دانشگاه و دریا ضرورتی فراموش شده
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه