افزایش تلفات فوک های خزری

کشف لاشه ۲۰ قلاده فوک خزری در سواحل مازندران تاكنون

 مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به افزایش تلفات فوک های خزری گفت: امسال تاکنون لاشه ۲۰ قلاده فوک خزری در نوار ساحلی استان کشف شد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، عطاالله کاویان با بیان اینکه تلفات فوک‌های خزری پارسال و امسال در مقایسه با سال‌های گذشته افزایش یافته و امسال لاشه ۲۰ قلاده فوک در نوار ساحلی مازندران کشف شده است، افزود: این تلفات در محدوده سواحل استان از میانکاله در شرق مازندران تا چالوس در غرب استان اتفاق افتاد و بیشترین تلفات نیز در میانکاله و محمودآباد هر کدام با چهار مورد گزارش شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در خصوص دلایل تلف شدن این فوک‌ها نیز گفت: عوامل زیادی مانند وجود تورهای سرگردان صیادی، برخورد با پره‌های قایق‌های موتوری و احتمال بروز بیماری مطرح است.
کاویان ادامه داد: تلاش شد تا نمونه سالمی از لاشه فوک خزری برای گرفتن نمونه بافت و ارسال به آزمایشگاه مرجع برای یافتن دلیل تلف شدن این گونه جانوری گرفته شود، اما متأسفانه لاشه سالمی تاکنون پیدا نشده است.
وی ادامه داد: به دلیل اینکه لاشه این حیوانات چند روز بعد از تلف شدن در دریا توسط جریان‌های دریایی به سواحل می‌آید امکان نمونه برداری از بافت‌ها وجود ندارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: فرضیه دیگر در خصوص تلف شدن غیرعادی فوک‌های خزری در سال گذشته و امسال انجام مانور نظامی جمهوری آذربایجان و تأثیر فیزیکی و شیمیایی انفجارها روی این گونه جانوری است که باید طی مطالعاتی بررسی شود.
کاویان گفت: مهمترین اقدام این اداره کل گشت و پایش در نوار ساحلی و اعماق دریا برای ردیابی فوک‌های خزری است که با کمک سازمان‌های مردم نهاد انجام می‌شود.
وی افزود: انجمن امداد و نجات فوک خزری که در سواحل آشوراده فعال است اطلاعات خوبی در این زمینه دارد و گشت و پایش‌ها نیز با همکاری این سازمان مردم نهاد انجام می‌شود
 کشف لاشه ۲۰ قلاده فوک خزری در سواحل مازندران تاكنون
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه