تاریخ انتشار:1404/2/31

آپرین؛ گامی بهسوی توسعه زیرساختی و تقویت حملونقل ریلی ایران
اقتصاد سرآمد- پروژه توسعهای اپرین بهعنوان یکی از محورهای کلیدی در ارتقای ظرفیت لجستیکی کشور، بهزودی وارد مرحله اجرایی جدیدی میشود؛ طرحی که میتواند نقشی حیاتی در کاهش بار ترافیکی، افزایش سهم حملونقل ریلی و توسعه اقتصادی مناطق غربی تهران ایفا کند.
به گزارش اقتصاد سرآمد؛ پروژه بزرگ “اپرین”، بهعنوان قطب آتی حملونقل ترکیبی و لجستیک ریلی کشور، یکی از مهمترین طرحهای زیرساختی ایران در حوزه ریلی محسوب میشود. این پروژه با هدف تمرکززدایی از ایستگاههای باری پرترافیک تهران و افزایش سرعت و ظرفیت حملونقل کالا در دستور کار شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.
منطقه اپرین، واقع در غرب تهران، به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب، قابلیت اتصال به شاهراههای ریلی، جادهای و فرودگاهی را دارد. در صورت توسعه کامل این پروژه، انتظار میرود که اپرین به هاب اصلی لجستیکی پایتخت و حتی کشور تبدیل شود.
مزایای کلیدی توسعه اپرین
وزارت راه و شهرسازی از توسعه سامانه یکپارچه “اپرین” خبر داد که به گفته مسئولان، تحولی اساسی در صنعت حملونقل جادهای کشور ایجاد خواهد کرد. این سامانه با اتصال مستقیم بارفراهندگان به رانندگان، زمینه حذف واسطهها و کاهش قابل توجه هزینههای لجستیک را فراهم میآورد.
یکی از مزیتهای این پروژ، افزایش سهم حملونقل ریلی است. با انتقال بار از جاده به ریل، شاهد کاهش هزینههای حملونقل، مصرف سوخت و آلایندههای زیستمحیطی خواهیم بود. همچنین این طرح موجب کاهش بار ترافیکی در ایستگاههای شهری مانند تهران، اسلامشهر و جوانمرد قصاب خواهد شد.
بر اساس اعلام کارشناسان، اپرین با بهرهگیری از فناوریهای پیشرفته مانند هوش مصنوعی، امکان انتخاب بهینهترین مسیرها را فراهم کرده و از حرکت خالی کامیونها جلوگیری میکند. پیشبینی میشود این سامانه ضمن افزایش ایمنی حملونقل از طریق نظارت دقیق بر ناوگان، بتواند تا ۲۰ درصد از هزینههای لجستیک کشور را کاهش دهد.
همچنین فعالسازی پایانههای ترکیبی در اپرین، فرصتهای جدید شغلی و سرمایهگذاری در حوزه انبارداری، صادرات، واردات و ترانزیت ایجاد میکند و موجب توسعه اقتصادی در منطقه میشود.
از دیگر مزایای آن، اتصال به کریدورهای بینالمللی است اپرین میتواند نقش مکمل در مسیر کریدور شمال–جنوب، چابهار–سرخس، و حتی محور چین–اروپا داشته باشد.
با توجه به رویکرد فعلی دولت مبنی بر توسعه حملونقل ریلی و افزایش ترانزیت کالا، توسعه اپرین نهتنها یک الزام زیرساختی، بلکه یک سرمایهگذاری استراتژیک در آینده اقتصادی ایران محسوب میشود.
منطقه اپرین، واقع در غرب تهران، به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب، قابلیت اتصال به شاهراههای ریلی، جادهای و فرودگاهی را دارد. در صورت توسعه کامل این پروژه، انتظار میرود که اپرین به هاب اصلی لجستیکی پایتخت و حتی کشور تبدیل شود.
مزایای کلیدی توسعه اپرین
وزارت راه و شهرسازی از توسعه سامانه یکپارچه “اپرین” خبر داد که به گفته مسئولان، تحولی اساسی در صنعت حملونقل جادهای کشور ایجاد خواهد کرد. این سامانه با اتصال مستقیم بارفراهندگان به رانندگان، زمینه حذف واسطهها و کاهش قابل توجه هزینههای لجستیک را فراهم میآورد.
یکی از مزیتهای این پروژ، افزایش سهم حملونقل ریلی است. با انتقال بار از جاده به ریل، شاهد کاهش هزینههای حملونقل، مصرف سوخت و آلایندههای زیستمحیطی خواهیم بود. همچنین این طرح موجب کاهش بار ترافیکی در ایستگاههای شهری مانند تهران، اسلامشهر و جوانمرد قصاب خواهد شد.
بر اساس اعلام کارشناسان، اپرین با بهرهگیری از فناوریهای پیشرفته مانند هوش مصنوعی، امکان انتخاب بهینهترین مسیرها را فراهم کرده و از حرکت خالی کامیونها جلوگیری میکند. پیشبینی میشود این سامانه ضمن افزایش ایمنی حملونقل از طریق نظارت دقیق بر ناوگان، بتواند تا ۲۰ درصد از هزینههای لجستیک کشور را کاهش دهد.
همچنین فعالسازی پایانههای ترکیبی در اپرین، فرصتهای جدید شغلی و سرمایهگذاری در حوزه انبارداری، صادرات، واردات و ترانزیت ایجاد میکند و موجب توسعه اقتصادی در منطقه میشود.
از دیگر مزایای آن، اتصال به کریدورهای بینالمللی است اپرین میتواند نقش مکمل در مسیر کریدور شمال–جنوب، چابهار–سرخس، و حتی محور چین–اروپا داشته باشد.
با توجه به رویکرد فعلی دولت مبنی بر توسعه حملونقل ریلی و افزایش ترانزیت کالا، توسعه اپرین نهتنها یک الزام زیرساختی، بلکه یک سرمایهگذاری استراتژیک در آینده اقتصادی ایران محسوب میشود.
برچسب ها : حمل و نقل ریلی اقتصاد سرآمد آپریل
اخبار روز
-
اخذ گواهی دانشبنیان برای سه پروژه فناورانه همراه اول
-
رویداد کوهنوردی نظامیان جهان در قله دماوند بستری برای نمایش و توسعه صلح و دوستی است
-
پرواز تبریز به باکو توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برقرار شد
-
اولین کشتی تجاری از آذربایجان در بندرآستارا پهلوگرفت
-
گامهای بلند برای توسعه پایدار آبزیپروری شور
-
گسترش همکاری سازمان شیلات ایران و وزارت آموزشوپرورش در توسعه
-
میانگین سنی ناوگان هوایی ایران ۲۸ سال است
-
زمینههای همکاری شیلاتی ایران و چین افزایش می یابد
-
ارزیابی ایمنی شرکتهای سرمایه گذاری و پیمانکاران فعال در بندر امیرآباد
-
افزایش ۴ برابری ظرفیت پذیرش مسافر در فرودگاه شهدای ایلام
-
دیدار وزیر امور خارجه با رئیسجمهور تاجیکستان
-
آغاز عملیات اجرایی دومین نیروگاه خورشیدی بزرگ کشور در منطقه آزاد ارس
-
دبیر شورایعالی مناطق آزاد: حل مشکلات فعالین اقتصادی ارس در اولویت است
-
آغاز نوبتدهی مجازی به ناوگان تجاری در پایانه مرزی بازرگان
-
آمادگی کامل فرودگاه آیتالله جمی آبادان برای خدمترسانی به زائران اربعین
-
برقراری پرواز ساری _ نجف از فرودگاه شهدای ساری
-
وزیر راه و شهرسازی بر پیگیری دریافت غرامت جنگ تحمیلی در مراجع بین المللی از طریق وزارت امورخارجه تاکید کرد
-
اولین گردشگر خارجی کارت مناطق آزاد ایران را دریافت کرد
-
مشکلات فعالان ناوگان حمل و نقل بار جادهای در مجلس بررسی شد
-
ضرورت توجه به نیازهای منطقهای و تسهیل دسترسی به خدمات هوایی