آمادگی وزارت کار برای اعزام ۵ هزار نیرو به خارج

مدیرکل هدایت نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: براساس آماری که تا کنون اخذ شده سال گذشته حدود دو هزار نیروی کار به خارج اعزام شد و امسال با توجه به مذاکرات و ارتباطی که داریم امیدواریم و تلاش می‌کنیم پنج هزار نیروی کار به کشورهای متقاضی اعزام شود.به گزارش اقتصادسرآمد، محمد اکبرنیا افزود: با توجه به بازار کار کشور و رشد نرخ بیکاری فارغ التحصیلان سیاست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این است که زمینه اعزام نیروی کار به خارج از کشور فراهم شود.
وی افزود: براساس این سیاست با کشورهای مختلف مذاکراتی انجام و تفاهمنامه‌هایی نیز امضا شده است، البته درصدد هستیم از طریق دفاتر کاریابی خارجی که داریم زمینه اعزام نیروی کار و فارغ التحصیلان رشته‌های فنی و افرادی که مهارت دارند را فراهم کنیم.مدیرکل هدایت نیروی کار وزارت تعاون گفت: در حال حاصر ۱۲۰ دفتر کاریابی خارجی داریم و سیاست وزارت کار این است که اعزام نیروی کار از طریق دفاتر خصوصی که مجوزهای لازم را دارند انجام شود. این دفاتر در کشورهای نیروپذیر فعالیت می‌کنند و با کشورهایی که متقاضی نیروی کار هستند ارتباط برقرار می‌کنند.
اکبرنیا گفت: استرالیا، کانادا، آلمان، دانمارک و عمان کشورهایی هستند که تا کنون مذاکراتی با آنها صورت گرفته و اخیراً نیز کاریابی‌های مجاز با کشورهای قطر، ترکیه و کردستان عراق ارتباط برقرار کرده اند.
وی تصریح کرد: اعزام نیروی کار همان طور که گفتم از طریق کاریابی‌های مجاز انجام می‌شود و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در واقع تسهیل گر است تا ارتباطات برقرار شود و اگر نیاز بود به کمک وزارت امورخاجه اقدامات مورد نیاز را انجام دهد.
مدیرکل هدایت نیروی کار وزارت تعاون افزود: تأسیس دفاتر هدایت و حمایت نیروی کار در کشورهای هدف یکی از برنامه‌های وزارت کار در حوزه اعزام نیروی کار به خارج از کشور و حمایت از نیروی کار در کشورهای هدف است و در حال حاضر هفت دفتر از طریق کاریابی‌های مجاز تشکیل شده است.
وی بیان کرد: اعزام نیروهای کار بیشتر در زمینه فنی دانشگاهی همچون برق، الکترونیک و مکانیک، رشته‌های آی تی، پرستاری و پیراپزشکی طرفدار دارد.
اکبرنیا افزود: یکی دیگر از برنامه‌های ما این است که در رشته‌های دارای مهارت فنی و حرفه‌ای از طریق سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای هماهنگی و تطبیق آموزشی و استاندارد آموزشی داده شود و با برخی کشورها همچون آلمان نیز مذاکراتی برای تطبیق آموزشی انجام شود تا از مهارت‌های این افراد استفاده کنیم.
مدیرکل هدایت نیروی کار وزارت تعاون درخصوص مقابله با کاریابی‌های غیرمجاز گفت: براساس قانون هرکس بخواهد در زمینه کاریابی فعالیت کند و حتی بانک اطلاعاتی از کارجویان داشته باشد، بایستی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مجوز بگیرد در غیر این صورت مجازات‌های پنج تا ۴۰ میلیون تومانی در انتظار کار یابی‌های غیررسمی است و وزارت تعاون پیشنهاد افزایش این جریمه‌ها را نیز داده است.
آمادگی وزارت کار برای اعزام ۵ هزار  نیرو به خارج
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه