خبر خوش وزیر صمت به تولید کنندگان؛

100.000.000.000 برای تولید

وزیر صنعت، معدن و تجارت از تامین مالی ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی تولید از سوی بانک مرکزی خبر داد و گفت: با خودروسازانی که در تامین قطعات، با قطعه‌سازان تبانی می‌کنند، مماشات نخواهیم کرد.
به گزارش اقتصادسرآمد، رضا رحمانی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت به هیچ عنوان با تبانی‌هایی که در رابطه با تامین قطعات خودرو صورت می‌گیرد، مماشات نخواهد کرد و حتما با مدیران متخلف برخورد خواهد کرد، این در شرایطی است که با تغییر مدیران خودروسازی‌ها، تامین قطعات نباید دچار انحراف شود و تامین کننده قطعات تغییر کند، در غیر این صورت با مدیر متخلف، برخورد خواهم کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: سال گذشته واردات کالا به کشور به طور متوسط ۲۲ درصد کاهش داشت و واردات کالاهای مصرفی نیز بیش از ۳۰ درصد افت داشته است؛ در حالیکه صادرات برخی مواد مانند مواد خام معدنی کاهش یافت که این مساله اتفاق خوبی است؛ ضمن اینکه واردات بیش از یک‌ هزار و ۵۰۰ کد تعرفه به کشور ممنوع شده و این تعداد کد ۲۵ درصد واردات را شامل می‌شود.
وی با تاکید بر اهمیت مدیریت واردات در کشور خاطرنشان کرد: سال گذشته برخی قطعه‌سازان نسبت به تعطیلی هشدار داده بودند، در حالیکه در آن زمان، مجموع تولید ایران‌خودرو و سایپا به ۱۱۰۰ دستگاه می‌رسید که در برخی روزها، همان تولید نیز به کف پارکینگ می‌رفت؛ اما برای حل این مشکلات، نهضت ساخت داخل شروع شد که این اتفاق علاوه بر صنعت قطعه‌سازی، در بخش‌های دیگر نیز مانند صنایع معدنی پیگیری شد.
رحمانی با بیان اینکه فولادی‌ها نیز سال گذشته نسبت به تعطیلی هشدار می‌دادند؛ چراکه به واردات الکترود  وابسته بودند، ولی اکنون به اندازه دو سال الکترود در انبار دارند و تا پایان سال نیز خط تولید الکترود در کشور راه‌اندازی می‌شود؛ چراکه سال گذشته بیش از ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون یورو واردات الکترود در کشور صورت گرفت.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۹۴۰ هزار دستگاه سواری در کشور تولید شده است؛ از افزایش این رقم به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه در سال جاری خبر داد و خاطرنشان کرد: افزایش سهم تولید داخل در کشور نیازمند سرمایه ۶ هزار میلیارد تومانی و ۵۰۰ میلیون یورویی است و در مجموع ۲۶ هزار و ۸۳۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش مورد نیاز است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تا سال ۱۴۰۰ میزان واردات کالا به کشور ۱۰ میلیارد دلار کاهش خواهد یافت، به نحوی که با عملی شدن قراردادهای دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل صنعت خودرو، ۹۱ میلیون یورو کاهش ارزبری در صنعت خودروسازی خواهیم داشت؛ این در شرایطی است که به ازای کم شدن ۱۰ میلیارد دلار واردات، در مجموع ۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مورد نیاز است.
این مقام مسئول اعلام کرد: ١.٢ میلیارد دلار از صرفه‌جویی‌های ارزی در صنعت نساجی و پوشاک، ۵۰۰ میلیون دلار در صنایع سلولزی، ۲.۷ میلیارد دلار در صنایع شیمیایی، ۲.۴ میلیارد دلار در صنایع معدنی، ۶۰۰ میلیون دلار در صنایع فلزی، ۶۵۰ میلیون دلار در لوازم خانگی، ۶۵۰ میلیون دلار در ماشین‌آلات، ۱.۴ میلیارد دلار در صنعت خودرو و ۲۵۰ میلیون دلار در لوازم برقی و الکتریکی خواهد بود.
رحمانی درخصوص تولید لاستیک خودروهای سنگین در کشور گفت: تا پارسال ۷۰ درصد این لاستیک ها وارداتی بود اما با تعریف پنج طرح در این زمینه در شهرهای اردبیل، بیرجند، کرمانشاه، سنندج و زابل‌، حداکثر تا سه سال آینده نیازهای کشور را رفع خواهیم کرد.
وی اظهار کرد: اکنون در تولید چادر مشکی ۸۰ درصد واردات داریم، اما با تعریف طرحی در قزوین و با تولید ۳۰ میلیون متری این محصول، ۳۰ درصد از واردات آن کاسته خواهد شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: در سالهای گذشته نیز با تحریم صنعت خودرو مواجه بودیم، اما امروز با اراده ای که وجود داشته، از تحریم ها فرصت ساختیم. امروز نهضت ساخت داخل در صنعت کشور شکل گرفته و باید باور کنیم راه نجات اقتصاد کشور، توجه به تولید ملی است.
وی ادامه داد: در صنعت خودرو، در میز نخست داخلی سازی به دستاوردهای خوبی رسیدیم، اما در عین حال باید نگاه مان به آینده بوده و به فناوری های جدید و تحولات جهانی این صنعت برای پاسخگویی به درخواست های مردم توجه داشته باشیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید بر اینکه با تغییر مدیریت خودروسازی، تامین کنندگان قطعات آن نیز نباید عوض شوند، گفت: با جلوگیری از چنین اتفاقاتی باید به تقویت سرمایه‌گذاری ها و روابط برد- برد بپردازیم.
 100.000.000.000 برای تولید
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه