بررسی «اقتصادسرآمد» از روند بررسی سانحه هوایی زمستان 96؛

پرونده پرواز3704 باز می شود؟

گروه حمل و نقل- پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمائی آسمان در تاریخ ۲۹ بهمن ۹۶ با تعداد ۶ نفر خدمه پروازی (خلبان، کمک خلبان، ۲ نفر مهماندار و ۲ نفر نیروی امنیت پرواز) و ۶۰ نفر مسافر(۵۹ نفر بزرگسال و یک کودک) برابر برنامه پروازی از فرودگاه مهرآباد تهران در ساعت ۰۸:۰۵  به پرواز درآمد و پس از گذشت حدود یک ساعت و ۲۵ دقیقه از آغاز پرواز، مکالمه مابین خلبان هواپیما و برج مراقبت فرودگاه یاسوج قطع گردید و هواپیما در حوالی ۹ مایلی شمال فرودگاه یاسوج دچار سانحه شد.
به گزارش اقتصادسرآمد، روز گذشته در یکی از روزنامه ها به نقل از یکی از ممیزان سازمان هواپیمایی کشوری از صدور حکم تعلیق از ریاست سازمان هواپیمایی کشوری از سوی دادگاه رسیدگی کننده به پرونده سانحه سقوط هواپیمای یاسوج، انتقاد شده بود.
اکنون، براین اساس شنیده شده که دادگاه بدوی، حکم تعلیق از کار برای علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری را صادر کرده است.
یک منبع آگاه در گفت وگو با مهر با تأیید صدور حکم تعلیق برای معاون وزیر راه و شهرسازی در دادگاه بدوی رسیدگی به سانحه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج در زمستان سال ۹۶، علت آن را تشخیص مقصر بودن سازمان هواپیمایی کشوری در صدور مجوز پرواز برای این هواپیما دانسته است.
در گزارشی که سه کارشناس رسمی دادگستری در حوزه هوانوردی تهیه کرده اند، مجموع سهم تقصیراتی که سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت هواپیمایی آسمان از این سانحه داشته اند را ۸۰ درصد و سهم کروی پروازی را ۵ درصد تعیین کرده است.
این در حالی است که در گزارشی که از اسفندماه سال ۹۶ از سوی سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص سانحه سقوط پرواز تهران-یاسوج تهیه شده بود، علت اصلی سانحه اشتباه خلبان و عامل انسانی اعلام شده بود. 
با این حال کاپیتان عین الله اردشیری، خلبان بازنشسته، مدرس باسابقه خلبانی و یکی از اعضای تیم بررسی سوانح هوایی در گفت وگویی که ۱ اسفند ۹۶ بلافاصله پس از سانحه با مهر در خصوص علت سانحه سقوط هواپیمای تهران یاسوج داشت،  در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که «آیا ممکن است، خلبان بدلیل خطای انسانی ارتفاع هواپیما را کم کرده باشد؟» توضیح داد: کاهش ارتفاع هواپیما، الزاما ناشی از اشتباه خلبان نبوده و دلایل مختلفی می تواند عامل کاهش ارتفاع هواپیما باشد که «برخی» از این دلایل به این شرح است: ممکن است هواپیما در داخل ابرها با مشکلاتی مواجه شده و اصطلاحا به شرایط «STALL» یا «واماندگی» رسیده و با خارج شدن از کنترل، هواپیما به کوه برخورده کرده است. در حالی که دوسال از آن سانحه می گذرد، رییس کمیسیون عمران می گوید: اگر ثابت شود گزارش سازمان هواپیمایی از سانحه غیر واقعی بوده و مواردی از آن نادیده گرفته شده، رییس سازمان هواپیمایی مجرم شناخته می شود.
محمدرضا رضایی کوچی درباره تعلیق رییس سازمان هواپیمایی به دلیل گزارش‌های ارایه شده از سانحه ای.تی.آر گفت: در همان زمان مجلس گزارش خود را درباره سانحه «ای تی ار» ارایه داد و براساس اطلاعاتی که در اختیار نمایندگان مجلس قرار دادند و جلساتی با کارشناسان این حوزه برگزار کردیم،  به این نتیجه رسیدیم که اساسا پرواز در آن شرایط جوی نباید انجام می‌شد.
وی گفت: درست است که خلبان هم اشتباهاتی داشت اما زمینه بروز این اشتباهات با مجوز سازمان هواپیمایی فراهم آمد.
رییس کمیسیون عمران با تاکید بر اینکه سازمان هواپیمایی نباید اجازه پرواز به این مقصد را با توجه شرایط جوی می‌داد، افزود: همان زمان هم کمیسیون مجلس با قید و تاکید بر این موضوع گزارش خود را به مراجع مختلف ارایه کرد.
رضایی با بیان اینکه مجلس گزارش تهیه شده از سوی سازمان هواپیمایی را قبول نداشت،  تاکید کرد: ایرادات موجود را تذکر دادیم و اعلام کردیم که تمام اشتباهات را بر دوش خلبان نیندازید و مقصر صددرصدی این سانحه خلبان هواپیما نبوده است. در گزارش آمده بود که خلبان عمل قلب باز داشته به هر حال سازمان هواپیمایی به این خلبان اجازه کار داده است بنابراین نمی‌توانند مقصر را خلبان بدانند.
رییس کمیسیون عمران تاکید کرد: اگر ثابت شود گزارش سازمان هواپیمایی از سانحه غیر واقعی بوده و مواردی از آن نادیده گرفته شده، رییس سازمان هواپیمایی مجرم شناخته می شود. بیش از 60 نفر جان خود را در این سانحه از دست دادند و باید گزارش‌ها را بر اساس واقعیت به مردم اطلاع دهیم.
پرونده پرواز3704 باز می شود؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه