یورو ۲۱ ساله شد ۱۲ قربانی بزرگ اتحاد مالی!

یورو از نخستین روز ژانویه سال ۲۰۰۲ در قالب سکه و اسکناس در ۱۲ کشور اروپایی مورد استفاده قرار گرفت و جانشین ارزهایی شد که برخی از آنها چندین قرن سابقه داشتند.
به گزارش اقتصادسرآمد، اتحادیه اروپا از این اتفاق به عنوان بزرگترین تغییر واحد پولی کل تاریخ نام می‌برد و یورو حالا به دومین ارز پراستفاده در دنیا بدل شده است. کشورهایی که ارز خود را تغییر دادند زمان زیادی برای مهیا شدن داشتند. دوره انتقالی سه ساله از سال ۱۹۹۹ شروع شده بود و یورو برای مبادلات آنلاین مورد استفاده قرار می‌گرفت و این بدان معنی است که یورو الان در آستانه بیست و یک سالگی خود قرار دارد.امروز همه ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا از یورو استفاده نمی‌کنند، به طور مثال انگلستان همچنان از پوند استفاده می‌کند. در این گزارش با هم نگاهی می‌اندازیم به ۱۲ ارزی که جای خود را به ارز واحد دادند تا قربانی این اتحاد مالی اروپایی شوند.
مارک آلمان یکی از باثبات ترین ارزهای دنیا به شمار می‌رفت و نقش مهمی در بازسازی این کشور پس از جنگ جهانی دوم ایفا کرد. مارک بلافاصله پس از معرفی یورو غیر قابل پذیرش شد و این برخلاف سیاست برخی دیگر از کشورهای اروپایی بود که تا مدتی مردم می‌توانستند هم از یورو و هم از ارز سابق استفاده کنند. در آن زمان هر ۱.۹۶ مارک معادل ارزش یک یورو بود.هر یورو تقریبا معادل ۲.۲ گیلدر بود. اسکناس‌های هلندی از زیباترین اسکناس‌های جهان در آن زمان به شمار می‌رفتند.هر یورو معادل ۱.۹ لیر ارزش داشت.هر یورو معادل ۱۶۶ پزوتا ارزش داشت.هر ۶.۶ فرانک فرانسه معادل یک یورو ارزش داشت.
پانت به معنی پوند در زبان ایرلندی است. ولی ارز این کشور کاملا مستقل از پوند انگلستان بود. طراحی سکه‌های ایرلندی ساده و جذاب بود و نمایانگر آنچه بر این سرزمین گذشته بود شناخته می‌شد. هر یورو تقریبا معادل ۰.۷۸ پانت به شمار می‌رفت.
شیلینگ هم قبل و هم بعد از جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار می‌گرفت. هرچند در دوران جنگ باتوجه به اینکه اتریش تحت سیطره آلمان قرار گرفته بود با رایش‌مارک جایگزین شده بود. هر یورو در زمان معرفی معادل ۱۳.۸ شیلینگ ارزش داشت.
یونان برخلاف سایر کشورهای اروپایی، یورو را از سال ۱۹۹۹ معرفی نکرد، بلکه مستقیما از سال ۲۰۰۲ به‌کارگیری آن را آغاز کرد؛ دراخما ریشه در یونان باستان داشت و هر یورو معادل ۳۴۰.۷۵ دراخما ارزش داشت.
این ارز با فرانک فرانسه متفاوت بود. هر ۴۰ فرانک لوکزامبورگ معادل یک یورو ارزش داشت.هر یورو معادل ۲۰۰.۵ اسکودو ارزش داشت.مارکا پس از آن‌که فنلاند از شوروی اعلام استقلال کرد جایگزین روبل روس‌ها شده بود. هر ۵.۹ مارکا یک یورو می‌ارزید.فرانک بلژیک هم از فرانک فرانسه کاملا مستقل بود. حدود ۴۰ فرانک بلژیک معادل یک یورو ارزش داشت.
یورو ۲۱ ساله شد  ۱۲ قربانی بزرگ اتحاد مالی!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه