وضعیت اسفناک ناوگان عمومی در واکاوی «اقتصاد سرآمد آنلاین»

حمل و نقل عمومی به درازای عمرنوح

 اقتصاد سرآمد آنلاین- آلودگی هوا و بسیاری از معضلات شهری پیش روی مدیریت و شهروندان شهرهای کشور بخصوص پایتخت نشینان بیداد می کند به طوری که مرتب سیستم ناقص و عقیم حمل و نقل مورد سوال واقع 
می شود، با تمام تفاسیر موجود در اذهان جامعه ،پرسش اصلی این است مشکل حاد این سیستم کجاست و چگونه می شود از دست این مشکل همیشگی و ماندگار که خوره شهروندان شده است رهایی پیدا کنیم.
در همین رابطه خبرنگار اقتصادسرآمد آنلاین با عضو کمیسیون عمران مجلس دهم هم صحبت شده است.
مجید کیانپور در پاسخ به پرسش اقتصاد سرآمد آنلاین در خصوص وضعیت سیستم حمل و نقل عمومی کشور گفت: سیستم حمل و نقل عمومی کشور باید به‌گونه‌ای باشد که شان و منزلت مردم حفظ شود. وقتی از مردم می‌خواهیم که برای انجام سفرهای درون‌شهریشان کمتر از خودروی شخصی استفاده کنند ضرورت دارد که روی به نوسازی و توسعه حمل و نقل عمومی بیاوریم.
 وی افزود: در این راستا، هم دولت و هم شهرداری‌ها موظفند که دست در دست هم دهند تا با همکاری و تعامل یکدیگر نوسازی و توسعه حمل و نقل همگانی را رقم بزنند. از طرفی در کلانشهرها می‌باید نگاهی ویژه به خطوط مترو و BRTها داشت، زیرا بخش عمده‌ای از سفرهای مردم در شهرهای بزرگ از این بخش است.
نماینده مردم دورود و ازنا تصریح کرد: اکنون ناوگان اتوبوسرانی کشور شرایط خوبی را سپری نمی‌کند و نوسازی در این بخش از ضروریات است و همچنان با گذشت دهه‌ها می‌بینیم که استفاده مردم از اتوبوس بسیار بالاست. در ادامه باید شرایطی را آماده کرد که مردم زمان کمتری را منتظر اتوبوس باشند. در برخی مواقع شاهدیم اتوبوس بیش از ظرفیت استاندارد مسافر سوار می‌کند که اگر تعداد اتوبوس‌ها افزایش پیدا کند دیگر شاهد این موضوع نخواهیم بود و چقدر شایسته است که بخشی از درآمدی که حاصل از صرفه‌جویی بنزین به‌دست آمده را به سیستم حمل و نقل عمومی کشور تزریق کنیم تا رضایت حداکثری در بین مردم ایجاد شود.
کیانپور اظهار داشت: سال‌ها پیش شاهد حضور پررنگ مینی‌بوس‌ها در خیابان‌ها بودیم که اگر توجه بیشتری به بخش می‌شد می‌توانستیم این روزها هم بیشتر از این ظرفیت برای حمل و نقل عمومی استفاده می‌کردیم. به‌نظر من حمل و نقل عمومی یک حوزه بسیار گسترده است و ظرفیت‌های زیادی در آن وجود دارد و از این‌رو نباید وظیفه یک بخش را بیش از حد بالا و بخش دیگر را بیش از حد پایین آورد، بلکه همه بخش‌ها و نسبت به امکاناتی که در دست دارند می‌باید به موازات هم به رسالت خود عمل کنند.
عضو کمیسیون عمران مجلس عنوان کرد: عمر ناوگان حمل و نقل عمومی کشور باید کاهش پیدا کند و این اتفاق مهم، زمانی محقق می‌شود که هم دولت منابع مالی آن را تامین کند و هم شرکت‌های خودروساز با همتی بیش از گذشته پای کار بیایند.
وی یادآور شد: برخی خودروهایی که در حمل و نقل درون‌شهری استفاده می‌شود عمری بسیار بالا دارند و این موضوع هم به لحاظ ایمنی و هم به لحاظ محیط‌زیست مضر است، از طرفی باید در نظر داشت که آرامش و آسایش مسافر هم یک مولفه مهم و کلیدی است که نیاز به توجه تصمیم‌گیران در این بخش دارد.
کیانپور افزود: در این چند سال برای بهبود اوضاع و احوال حمل و نقل عمومی کشور تحرکات و پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته که البته با شرایط آرمانی فاصله داریم و امیدوارم در دوران باقی‌مانده عمر دولت دوازدهم پیشرفت این مسیر سرعت بیشتری به خود بگیرد.
وی در پایان گفت: توسعه و پیشرفت حمل و نقل عمومی تنها یک کار مهندسی نیست، بلکه نقش فرهنگ در این بین بسیار پررنگ است. از این‌رو جا دارد که مدیران فرهنگی تلاش کنند تا مردم را از سفرهای تک‌نفره‌ای که با خودروی شخصی انجام می‌دهند به استفاده از حمل و نقل عمومی سوق دهند که اگر این اتفاق بیفتد نه تنها صرفه‌جویی در سوخت رخ خواهد داد که شاهد آسمانی پاک‌تر از گذشته هم خواهیم بود.
 حمل و نقل عمومی به درازای عمرنوح
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه