پایه‌های مالیاتی جدید در راه است؟

بخش مربوط به درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده در حالی با رشد همراه بوده که به اعتقاد فعالان اقتصادی، این میزان افزایش رقم مالیاتی با توجه به رکود اقتصادی کشور در بودجه با ابهام روبه‌رو است. این در شرایطی است که در حوزه‌های مختلف کسب‌وکار، فرارهای مالیاتی هنگفتی وجود دارد.
به گزارش اقتصاد سرآمدآنلاین، بزرگ‌ترین سند مالی کشور این روزها روی میز کمیسیون تلفیق بودجه مجلس جا خوش کرده و نمایندگان هر روز بندهای مختلف بودجه را بررسی می‌کنند. یکی از بخش‌های مهم بودجه سال آینده، مالیات است که با توجه به کاهش درآمدهای نفتی، رنگ‌وبوی تازه‌ای در محاسبات دولت پیدا کرده است؛ تا جایی که توجه دولت به درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده به اندازه‌ای بوده که فعالان اقتصادی و کارشناسان، از آن تحت عنوان قوی‌ترین ریسمان امید دولت در کسب درآمد عنوان می‌کنند.براساس لایحه بودجه سال ۹۹، درآمدهای مالیاتی ۱۹۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که حدود ۲۷ درصد رشد را نسبت به سال ۱۳۹۸ تجربه می‌کند. از سوی دیگر درآمدهای دیگر دولت همچون فروش نفت که در لایحه بودجه جزیی از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای است، با کاهش ۶۶ درصدی روبه‌رو بوده است.بیشترین افزایش در زیر بخش‌های درآمدهای مالیاتی را مالیات بر ثروت به خود اختصاص داده است، اما بیشترین درآمد دولت از محل مالیات‌ها متعلق به مالیات ارزش افزوده است با درآمد ۷/ ۸۱ هزار میلیارد تومان.به این ترتیب، دولت در لایحه بودجه سال آینده ۲ هزار میلیارد تومان مالیات بر مصرف سیگار و ۶.۹ هزار میلیارد تومان مالیات بر ثروت پیش‌بینی کرده است. همچنین دولت سقف معافیت مالیاتی را ۳۶ میلیون تومان مدنظر قرار داده است؛ اگرچه براساس مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور، این عدد تغییر کرده؛ به طوری که حقوق کارکنان دولت تا ۳ میلیون تومان در ماه و حقوق کارگران تا دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان از مالیات معاف می‌شوند.در این میان، بررسی‌ها نشان می‌دهد که افزایش مالیات اشخاص حقوقی خصوصی در بودجه سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ دارای رشد ۲۷‌درصدی است. بررسی مولفه مالیات بر درآمد مشاغل نیز از رشد ۴۹ درصدی خبر می‌دهد. با توجه به مهلت‌های تعیین شده برای وکلا و پزشکان درخصوص نصب کارتخوان، به نظر می‌رسد دولت در دریافت این مالیات جدی است و در سال آینده محقق خواهد شد. براساس لایحه بودجه سال ۹۹، علاوه بر اینکه همه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی موظف به نصب پایانه فروشگاهی شدند، کلیه مراکز درمانی باید ۱۰ درصد از حق‌الزحمه خود را به‌عنوان علی الحساب مالیات به سازمان مالیاتی واریز کنند.
یکی دیگر از موارد مهم در بودجه امسال، مالیات نقل و انتقال سهام و رشد ۱۸۷ درصدی این مولفه است که از رقم ۸۰۰ میلیارد تومان به رقم ۲۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است. از سوی دیگر، حق تمبر نیز یکی دیگر از منابع درآمدی دیگر دولت در بخش مالیات‌ها است. این رقم در سال ۹۹ دارای رشد ۱۲۰ درصدی خواهد بود.مالیات بر واردات، تنها مالیاتی است که در سال ۱۳۹۹ روندی کاهشی خواهد داشت.
پایه‌های مالیاتی جدید  در راه است؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه