ترامپ 450 میلیون دلار از پول نفت عراق را صرف ایجاد بدبینی به ایران کرد


کارشناس بین‌الملل حوزه انرژی گفت: اکنون ایران باید به دلیل نقش ژئوانرژی بین دریای خزر، آسیای مرکزی و خلیج فارس یک برنامه استراتژیک تعریف کند و برنامه امنیت تنگه هرمز را هم دنبال کند. سیاست نظامی‌گری آمریکا اکنون چاه‌های نفت عربستان و عراق را اشغال کرده و این همان چیزی بود که سردار سلیمانی بدنبال آن بود که اتفاق نیفتد، کشورهای منطقه مستقل باشند و از سیطره نفتی ابرقدرت‌ها خارج شوند.
محمود خاقانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره بالا رفتن قیمت نفت بعد از شهادت سردار سلیمانی اظهار داشت: باید در نظر داشت که ترامپ در 29 ژوئن سال 2017 زمانی که سیاست خارجی دولتش را اعلام کرد، در اقدامی شبیه کودتا در عربستان سعودی بن‌نایف را از سمت ولیعهدی کنار گذاشت و بن‌سلمان را جایگزین کرد و تمام قدرت سیاسی، اقتصادی و نظامی عربستان به دست بن‌سلمان افتاد. بعد از این اقدامات نیروهای نظامی آمریکا هم در عربستان مستقر شدند.
 ترامپ رسما اعلام کرد سیاست خارجی من تسلط کامل بر بازار جهانی انرژی است و در این سیاست 5 هزار نیرو در عراق، 12 هزار نفر در قطر، یک پایگاه مجهز دریایی در بحرین و در شمال ایران، آسیای مرکزی و قفقاز شرکت‌هایی که می‌توانند در سیاست‌گذاری تاثیرگذار باشند، مستقر کرد.
وی افزود: در معادله تسلط بر بازار انرژی دو مسئله وجود دارد چین به عنوان واردکننده و روسیه و به عنوان صادرکننده مطرح بود که ترامپ سعی کرد رضایت روس‌ها را بگیرد، بنابراین این کشور هم با هر گونه تحریم نفت و گاز ایران مخالفت نکرد، چون به هر حال یک رقیب متوقف شده بود. علاوه بر آن نفت سنگین مورد نیاز آمریکا در ونزوئلا موجود بود و باید دولت این کشور هم ساقط می‌شد.
 اما ایران یک موقعیت ژئوانرژی خاص در دریای خزر و خلیج فارس دارد بنابراین آمریکا در قزاقستان و آذربایجان میلیاردها دلار سرمایه گذاری کرد تا ایران را به خاطر این موقعیت به زانو دربیاورد، در پی آن پمپئو اعلام کرد برای ایران یک برنامه‌ای طراحی کردیم که مردم آنقدر گرسنگی بکشند که خودشان رژیم را تغییر و تسلیم آمریکا کنند.  
ترامپ 450 میلیون دلار از پول نفت عراق را صرف ایجاد بدبینی به ایران کرد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه