تپش تند قلب طلای سیاه

گروه انرژی- شبکه سی‌ان‌ان اعلام کرد، در پی تایید وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) مبنی بر اصابت ده‌ها موشک بالستیک به پایگاه نظامی آمریکا ‏در عراق و افزایش نگرانی‌ها درباره احتمال ادامه پاسخ‌های متقابل ایران و آمریکا، قیمت نفت افزایش یافت.‏قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا و برنت در روز چهارشنبه به ترتیب به ۶۳ دلار و ۶۹ دلار رسید.حملات سه شنبه شب ایران به ‏پایگاه نظامی آمریکا در عراق در پاسخ به ترور سردار "قاسم سلیمانی" از سوی آمریکا در بغداد بود و ایران از این اقدام آمریکا به ‏عنوان "اقدام جنگی" یاد کرد و وعده داد به آن پاسخ می دهد.‏
به گزارش اقتصادسرآمد، تنش‌ها بین ایران و آمریکا بعد از آنکه این کشور در اقدامی کور و خصمانه سپهبد حاج قاسمی سلیمانی را در عراق ترور کرد، وارد مرحله جدیدی شد به گونه ای که ایران از انتقام جویی سخت سخن گفت و در نهایت بامداد امروز پایگاه عین الاسد را که یکی از بزرگترین پایگاههای هوایی آمریکا در عراق بود، هدف قرار داد.   شاخص جهانی نفت، نفت خام برنت، روز چهارشنبه قبل از معاملات آتی ICE در سنگاپور با ۳.۴۸ دلار افزایش به ۷۱.۷۵ دلار در هر بشکه افزایش یافت.شاخص نفت نفت وست تگزاس اینترمدیت نیز ۲.۹۵ دلار معادل ۴.۷ درصد افزایش یافت و به ۶۵.۶۵ دلار رسید.
همچنین وزیر نفت کشورمان روند قیمت نفت را صعودی و به نفع ایران ارزیابی کرد.بیژن زنگنه در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه هیئت دولت در ارتباط با حمله نظامی سپاه پاسداران به پایگاه هوایی نظامی آمریکا در عراق اظهار کرد:  نیروهای نظامی ما طبق دستوری که به آنها داده شده، عمل کردند ان‌شاءالله عزت ایران همواره حفظ شود.
وی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با شرایط نوسان نفت گفت: قیمت نفت با بی ثبانی بالا و با ثبات پایین می آید.  الان در کشور ما هم این شرایط بر قیمت نفت حاکم ا ست.
زنگنه گفت: الان روند قیمت نفت  صعودی است و به نفع ما است.آمریکایی ها دست از اغتشاش گری در منطقه باید بردارند و  بگذارند مردم منطقه زندگی کنند.
گفتنی است، پس از حمله انتقام جویانه موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه هوایی عین‌الاسد آمریکا در عراق که در پی اقدام آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد قاسم سلیمانی صورت گرفت، ارزش سهام شرکت‌نفتی آرامکو عربستان که با ارزش ترین شرکت در جهان نیز هست به ۳۴ ریال سعودی ( ۹.۰۶ دلار آمریکا) کاهش پیدا کرد که کمترین سطح ثبت شده برای سهام این کشور از زمان عرضه سهام آن در بازار بورس از یازدهم دسامبر سال قبل محسوب می‌شود.
در عین حال شاخص بورس ریاض در عربستان نیز در واکنش به وقایع بامداد امروز در مقایسه با روز قبل خود ۱.۴ درصد ریزش کرد. اکنون سهام شرکت آرامکو در مقایسه با قیمت اوج خود در سی و یکم دسامبر ۱۲ درصد کاهش پیدا کرده است و اکنون ارزش این شرکت ۱.۷ تریلیون دلار برآورد می‌شود.
عربستان که شدیدا از وقایع اخیر و تاثیر آن بر روی بازارهای مالی کشورش نگران شده، در روزهای اخیر معاون وزیر دفاع و برادر ولیعهد این کشور را برای دیدار و گفتگو با مقامات آمریکایی به واشنگتن فرستاد. طبق اعلام منابع خبری، وی در دیدار با شان اسپر، وزیر دفاع آمریکا خواستار کاهش تنش ها با ایران و در امان ماندن کشورش از تحولات شده است.
در عین حال، دبیرکل اوپک همچنین در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که این سازمان به تنهایی نمی‌تواند همه بار مسئولیت حفظ ثبات در بازار نفت را به دوش بکشد.
محمد بارکیندو، اعلام کرد که تأسیسات نفتی عراق در امان هستند و تولید این کشور ادامه دارد.وی همچنین ابراز امیدواری کرد با وجود تنش‌های کنونی، عراق به‌موقع پایبندی خود را به توافق جهانی کاهش تولید نفت به صددرصد می‌رساند.
دبیرکل اوپک همچنین در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که این سازمان به تنهایی نمی‌تواند همه بار مسئولیت حفظ ثبات در بازار نفت را به دوش بکشد.
تپش تند قلب طلای سیاه
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه