مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی :

با رعایت الگوی صحیح مصرف در حفظ منابع انرژی بکوشیم

قزوین -مریم نقدی - 
خبرنگاراقتصادسرآمد : علی فرهور مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی در پاسخ به رسانه ها، به تشریح علت مصرف سوخت مایع در واحدهای این  نیروگاه پرداخت. 
به گزارش روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی، به دنبال انعکاس گزارش ها و خبرهایی با محور آلایندگی نیروگاه شهید رجایی در رسانه ها و کانال های اطلاع رسانی عمومی، مدیرعامل این شرکت، به توضیح در خصوص دلایل مصرف سوخت مایع در واحدهای بخاری و تشریح جایگاه استراتژیک نیروگاه های حرارتی در کشور پرداخت.  مدیرعامل نیروگاه با اشاره به سهم بالای نیروگاه های حرارتی در تولید برق کشور گفت: این نوع نیروگاه ها با بیش از 65 هزار مگاوات ظرفیت منصوبه تولید برق، به تنهایی 92 درصد از انرژی الکتریکی مصرفی هم میهنان را در حوزه های مختلف (صنایع، کشاورزی، خانگی و تجاری)، تامین می کنند و این در حالی است که سوخت اول آن ها، گاز طبیعی و سوخت دوم آن ها، مازوت یا گازوییل است.  
علی فرهور به جایگاه نیروگاه حرارتی شهید رجایی در کشور اشاره کرد و افزود: نیروگاه شهید رجایی با قدرت 2000 مگاوات، در بین 65 هزار مگاوات نیروگاه های حرارتی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ چرا که با این ظرفیت، حدود چهار و نیم درصد از کل انرژی الکتریکی مصرفی هم میهنان را به شبکه سراسری تولید برق، تحویل می دهد. 
مدیر عامل نیروگاه شهید رجایی ادامه داد: این نیروگاه متشکل از 2 نیروگاه بخاری و سیکل ترکیبی است که سوخت اول هر 2 نیروگاه از نوع گاز طبیعی بوده و سوخت دوم برای نیروگاه بخاری، از نوع مازوت و برای نیروگاه سیکل ترکیبی، از نوع گازوییل است که در حال حاضر و به دلایلی، تامین سوخت گاز طبیعی برای نیروگاه های بخاری و سیکل ترکیبی، مقدور نیست؛ از این روی برای تداوم تولید برق، در نیروگاه بخار ، به ناچار از سوخت مازوت استفاده می شود.  مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی در توضیح فرآیند تخصیص سوخت گاز طبیعی به واحدهای نیروگاه بیان داشت: سیاست گزاری فرآیند اختصاص سوخت گاز طبیعی به واحدهای نیروگاهی به هیچ وجه در حوزه اختیارات نیروگاه ها نبوده و این موضوع، تابع سهمیه بندی از سوی دیسپاچینگ ملی گاز است. در حقیقت، اختصاص سوخت گاز طبیعی به نیروگاه ها و صنایع، به شرایط آب و هوایی در فصل های مختلف سال و عوامل دیگر مانند پالایشگاه های گازی وابسته است، به طوری که با آغاز فصل سرما، گاز طبیعی به مصارف خانگی و برخی صنایع گازسوز اختصاص یافته و سهم گاز طبیعی برای نیروگاه های سراسر کشور به شدت تقلیل می یابد.  علی فرهور با بیان این نکته که تغییر سبک زندگی هم میهنان، موجب شده است بدون انرژی الکتریکی، فعالیت های روزانه دچار اختلال شود، پیشنهاد نمود: در شرایط سرمای هوا و تقلیل رو به صفر سهمیه سوخت گاز طبیعی نیروگاه، مردم شریف و بزرگوار، با صنایع برق و گاز، همراهی نمایند.  ایشان با ارائه راهکاری در این خصوص افزود: در فصل زمستان اگر تنها 10 درصد از مصرف فعلی گاز طبیعی در منازل، مراکز تجاری، کارگاه ها و ... را صرفه جویی نماییم، این حجم حاصل از صرفه جویی، به نیروگاه ها اختصاص خواهد یافت و در ادامه اگر تنها 10 درصد در مصرف برق هم، صرفه جویی کنیم، نیروگاه ها نیاز کمتری به سوخت مایع خواهند داشت.  مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی از هم میهنان به عنوان برادران و خواهران دینی در سراسر کشور صمیمانه درخواست کرد با رعایت الگوی صحیح مصرف، موجب کاهش مصرف سوخت در نیروگاه ها شده تا دغدغه هم میهنان در خصوص استفاده از سوخت مایع، برطرف شود.
با رعایت الگوی صحیح مصرف در حفظ منابع انرژی بکوشیم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه