بررسی لزوم توسعه حمل و نقل ریلی در گزارش «اقتصادسرآمد»

رکورد ساخت ریل در یک قرن

گروه حمل و نقل- مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل می گوید: اکنون سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر مسیر ریلی در کشور در حال ساخت بوده که برابر با ۳۰ درصد کل راه‌های ریلی کشور از ۱۰۰ سال پیش تاکنون است.
به گزارش اقتصادسرآمد، بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالیانه بیش از ۲۵ میلیون نفر در تصادفات رانندگی در سراسر جهان جان خود را از دست می‌دهند. تصادفات جاده‌ای نهمین عامل مرگ و میر در جهان محسوب می‌شود. همچنین بیشترین مرگ و میر ناشی از تصادفات در کشورهای کم‌درآمد صورت می‌گیرد. در ایران اما حوادث رانندگی پس از آلودگی هوا بیشترین قربانیان را می‌گیرد و این حقایق نشان می‌دهد سیستم حمل و نقلی کشور نیاز به تحولی در راستای حفظ جان و سرمایه‌های مردم دارد.
همین دلایل و اهمیت توجه به پایداری زیستی است که مسئله توسعه ریلی در کشور را مهم جلوه می‌دهد. آمارها می‌گویند کشور ایران، در حال حاضر دارای ۱۱ هزار کیلومتر شبکه ریلی استاندارد است. نیمی از این شبکه مربوط به سال‌های دور است و نیم دیگر در ۴۰ سال اخیر ایجاد شده است.
اگر نگاهی به سرمایه‌ای که در سال‌های گذشته از فروش نفت عایدمان شده بیندازیم، متوجه می‌شویم توسعه ریل در کشورمان نسبت به ظرفیتی که وجود دارد، بسیار کند پیش می‌رود.
بر اساس اهدافی که برای حمل ونقل ریلی در کشور تعیین شده در سال ۹۹ حمل و نقل بار از ۳۴ میلیون تن باید به ۹۱ میلیون تن افزایش پیدا کند. همچنین هدف، رسیدن به جابجایی ۴۳ میلیون مسافر در سال ۹۹ خواهد بود.اگر سانحه هفت‌خوان که سر و صدای اجتماعی زیادی پیرامونش اتفاق افتاد و ۴۴ کشته هم داشت را در نظر نگیریم، در طول ۹ سال گذشته حدوداً ۱۲ نفر در کل سوانح ریلی تلفات داشته‌ایم و این یعنی تأمین ایمنی بسیار بهتر برای سفرها.مسئله اساسی اما در این میان در نظر گرفتن رفاه و سرعت در سیستم حمل و نقل ریلی است که به توسعه و تحول شرایط کنونی نیازمند است. توسعه قطارهای پرسرعت و توسعه ایستگاه‌های قطار در محدوده شهرها که دسترسی سریع و آسانی به آن وجود داشته باشد همچنین ارتقای بهره‌وری در سیستم ریلی برای پوشش حداکثری سفرها از جمله موضوعاتی است که باید به آن توجه شود.
در عین حال، خیرالله خادمی اظهار داشت: یک هزار و ۱۶۰ کیلومتر آزادراه و هفت هزار و ۷۰۰ کیلومتر بزرگراه در کشور در حال ساخت است.وی اضافه کرد: در ۲ سال گذشته پنج مرکز را برای توسعه راه ریلی کشور در اولویت قرار دادیم و اکنون راه‌آهن غرب کشور نیز جزو اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است.
 مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل افزود: با اختصاص هشت هزار میلیارد ریال برای اتمام پروژه راه‌آهن کردستان طی یک و نیم سال موافقت شد که تاکنون سه هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال آن تخصیص داده شده است.
خادمی تاکید کرد: ریل زیرساخت اصلی برای توسعه هر منطقه است و در این راستا بررسی‌های اولیه برای اتصال مسیر ریلی به باشماق و شبکه ریلی عراق صورت گرفته که برای این کار بررسی‌های مهندسی دقیق‌تری را انجام می‌دهیم.
وی با بیان اینکه با وجود تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی تقریبا پروژه‌های عمرانی بدون کمترین تاثیرپذیری در حال انجام است، گفت: سه محور جدید در کشور در حال ساخت است که یکی از آنها محور سنندج - مریوان است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اضافه کرد: برای تکمیل جاده سنندج - مریوان یک هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال اختصاص داده شده که چنین رقمی به هیچ محوری در کشور اختصاص داده نشد. 
خادمی با اشاره به اینکه سه هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در مجموع برای کریدور شمال به جنوب در نظر گرفته شده است اظهار داشت: اعتبارات جاده‌ای استان کردستان از یک هزار میلیارد ریال به سه هزار میلیارد ریال افزایش یافته است. 
 رکورد ساخت ریل در یک قرن
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه