کند و کاو «اقتصادسرآمد» از جایگاه گاز در سبد مصرف انرژی در 25 سال آینده

گاز بهتر از نفت

گروه انرژی- گاز طبیعی همچنان سریع ترین رشد مصرف را در میان انرژی های اولیه مصرفی در سطح جهان به خود اختصاص داده است و بیشترین رشد مصرف در کشورهای در حال توسعه به چشم می خورد.بر اساس سناریوی چشم انداز بین المللی انرژی که یک مرجع در این زمینه به شمار می رود بنا به پیش بینی ها مصرف گاز طبیعی در جهان از سال ۲۰۰۱ تا سال ۲۰۲۵ به طور متوسط رشدی معادل ۲.۸ درصد را تجربه خواهد کرد که قابل مقایسه با رشد سالانه ۱.۸ درصدی نفت و رشد ۱.۵ درصدی ذغال سنگ است.
به گزارش اقتصادسرآمد، شواهد می دهد مصرف گاز طبیعی در سال ۲۰۲۵ معادل ۱۷۶ تریلیون فوت مکعب خواهد بود که این رقم نسبت به رقم ۹۰ تریلیون فوت مکعب مصرف گاز در سال ۲۰۰۱ حدود دو برابر است و بر همین اساس سهم گاز در سبد انرژی مصرفی جهان از ۲۳ درصد در سال ۲۰۰۱ به ۲۸ درصد در سال ۲۰۲۵ خواهد رسید.
انتظار می رود بیشترین رشد تقاضای گاز در میان کشورهای در حال توسعه باشد که در انها تقاضای کل بین سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۵ رشدی معادل ۳.۹درصد را تجربه خواهد کرد.
یک کارشناس ارشد انرژی معتقد است گاز مهمترین عاملی است که می‌تواند در آینده جایگزین مناسبی برای درآمدهای نفتی باشد. دکتر نرسی قربان کارشناس ارشد انرژی از جمله این کارشناسان است. او می‌گوید: «گاز مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند در آینده جایگزین مناسبی برای درآمدهای نفتی باشـد. اگر به آن توجه کنیم، تولید ما می‌تواند به اندازه آمریکا یا روسیه باشد.»  
 تبعات قیمت نفت برای اقتصادهای نفتی،از جمله اقتصاد ایران است که به نفت وابسته است. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که باید سرمایه‌گذاری بر سایر سوخت‌ها از جمله گاز بیشتری شود. 
امیرحسین زمانی نیا معاون اموربین الملل وزیر نفت هم به باشگاه خبرنگاران، می گوید:  پیش بینی بازار نفت و گاز تا ۲۰ تا ۲۵ سال آینده به صورتی است که مصرف گاز بر نفت پیش می‌گیرد خوشبختانه کشور ما باتوجه به ذخایر گازی مطلوب می‌تواند در منطقه اثر گذار باشد.
وی گفت: پیش بینی نفت و گاز تا ۲۰ تا ۲۵ سال آینده به صورتی است که مصرف گاز بر نفت پیش می‌گیرد خوشبختانه کشور ما باتوجه به ذخایر گازی مطلوب می‌تواند در منطقه اثر گذار باشد.
او ادامه داد: طبق پیش بینی‌های انجام شده تا سال ۲۰۴۰ کشور‌های روسیه، ترکمنستان و آذربایجان بعد از آمریکا بیش‌ترین صادرات را خواهند داشت و خاورمیانه در حد متوسط است.
معاون اموربین الملل وزیر نفت تصریح کرد:بنابراین  نیازمند است پروژه‌ها مهم در قشم را حمایت کنیم و آن‌ها را به سرانجام برسانیم تا بتوانیم از این ذخایر خدادادی استفاده کنیم، خوشبختانه همه توانمندی‌های تخصصی و مالی داخلی برای توسعه ظرفیت‌های نفت، گاز و پتروشیمی بسیج شده اند؛ میادین غرب کارون با حداکثر توان در حال توسعه و تولید است.
زمانی نیا اضافه کرد: طبق برآورد‌های انجام شده کلیه میادین مشترک نفتی تا سال آینده تعیین تکلیف می‌شوندبه طوری که در صنعت پتروشیمی از الان تا آخر سال آینده، هرماه یک پروژه جدید افتتاح می‌شود.
او در ادامه با اشاره به تحریم‌های نفتی گفت:قطعا با این تحریم‌ها درآمد‌های ما محدود‌تر شده، ولی در حال حاضر تمام ظرفیت‌ها و منابع مالی داخلی که امکان پذیر است بسیج شده که تمام توسعه‌های نظیر نفت، گاز و پتروشیمی عقب نماند.
معاون اموربین الملل وزیر نفت گفت: یکی دیگر از برنامه‌های ما این است که در پتروشیمی از امروز تا آخر سال ۹۹ هرماه یک پروژه افتتاح خواهد  شد بنابراین با اتکا به ظرفیت‌های داخلی، مالی و مهندسی حداکثر به صورت مقاومتی در حال انجام است.
البته گفتنی است، شدت مصرف انرژی در ایران سه برابر بالاتر از میانگین جهانی است به طوری كه در برخی حوزه ها، میزان مصرف جمعیت ‏‏78 میلیون نفری ایران با مصرف جمعیت یك ملیارد و 300 میلیون نفری چین برابری می كند.‏آمار ها نشان می دهد كه در برخی روزها، میزان مصرف گاز كشورمان با حجم گاز مصرفی در صنایع اتحادیه اروپا برابری می ‏كند.ایران در بین كشورهای جهان، رتبه سوم را در مصرف گاز به خود اختصاص داده و این در حالی است كه كشور ما از لحاظ ‏جمعیت و رشد اقتصادی در جایگاه پایین تری نسبت به سایر مصرف كنندگان عمده گاز قرار دارد.میزان مصرف انرژی در ایران ‏بسیار بالاتر از سایر كشورها است كه براساس گزارش های منتشره، سرانه مصرف سالانه گاز در ایران سه برابر میانگین جهانی ‏است.‏
 گاز بهتر از نفت
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه