خروج از NPT روی میز ایران

گروه سیاسی- یمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در ژانویه ۱۹۶۷ برابر با دیماه ۱۳۴۷ به صورت محدود بین چند کشور جهان منعقد شد. این پیمان کشورهای جهان را به دو طبقه برخوردار از سلاح هسته‌ای و غیربرخوردار از آن تقسیم می‌کند.طبق این معاهده، کشورهای دارای سلاح هسته‌ای نباید به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به کشورهای غیربرخوردار در راه تسهیل تهیه این سلاح کمک کنند و کشورهای غیر برخوردار متعهد می‌شوند هیچ گونه در این راه تلاشی نکنند. به موجب ماده ۴ این پیمان، کشورهای برخوردار متعهد شده‌اند فناوری هسته‌ای صلح آمیز را در اختیار کشورهای غیربرخوردار قرار دهند. تا کنون ۱۸۸ کشور جهان از جمله ایران به این پیمان‌نامه پیوسته‌اند اما هند، پاکستان و اسرائیل آن را نپذیرفته‌اند. کره شمالی نیز پس از نقض در نهایت از آن خارج شد.
به گزارش اقتصادسرآمد، بعد از خروج آمریکا از برجام و وفادار نبودن کشورهای اروپایی به تعهدات خود، مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران تمهیداتی برای مقابله با این رویکرد اندیشیده اند که می توان خروج از NPT و پروتکل الحاقی را یکی از این سیاست ها دانست. زمزمه های این خروج، بحث های بسیاری را دربین منتقدان و هواداران این طرح رقم زد.
محمدجواد ظریف در حاشیه سفر به نیویورک گفته است خروج از پیمان ان.پی.تی یکی از گزینه های ایران در برابر اقدامات آمریکا است. این موضوع در حالی مطرح می شود که ایالات متحده تمامی کشورها را از خرید نفت ایران منع کرده است.
محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم تاکید کرد: در خصوص نحوه طراحی این طرح راه‌های مختلفی در ذهنم داشته‌ و دارم، یکی این بوده که آیا بحث خروج کامل از NPT مطرح شود یا از بخشی از NPT خارج شویم؟ ماده ۱۰ پیمان NPT تصریح می‌کند که هر یک از اعضا چنانچه حضور در این معاهده را خلاف منافع عالی خود ببیند و در این رابطه مخاطراتی برایشان ایجاد شود، می‌توانند خارج شوند، البته خروج نیز خود تشریفاتی دارد. می‌خواهم بگویم NPT نیز معاهده‌ای غیرقابل خروج نیست بلکه به نظر من مخاطره‌ای که در ماده ۱۰ پیمان NPT آمده است مصداقش می‌تواند بحث مکانیزم ماشه باشد.
مدتی قبل، نماینده مردم تهران هم گفته بود:  احتمال خروج همزمان ایران از NPT و برجام در صورت خروج اروپا از برجام نیز وجود دارد، البته تصمیم گیری در این زمینه بر عهده هیات نظارت بر اجرای برجام است.
علی مطهری در خصوص احتمال خروج ایران از NPT در صورت خروج اروپا از برجام اظهار داشت: خروج ایران از ان پی تی اقدام مناسبی است تا دیگر تعهدی نداشته باشیم، همانطور که رژیم صهیونیستی عضو NPT نیست و هر کاری که دوست دارد انجام می‌دهد، ایران نیز می‌تواند از NPT خارج شود.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: حال که تا این حد ایران را تحت فشار قرار می‌دهند و بیش از سایر کشورها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازرسی می‌کنند، با این شرایط اقدام مناسبی است که از ان پی تی خارج شویم. البته قبل از آن می توانیم از اجرای پروتکل الحاقی خودداری کنیم.وی در خصوص انتقادهایی که به سیاست‌های گام به گام کاهش تعهدات برجامی وارد می‌کنند، افزود: سیاست گام به گام برای کاهش تعهدات برجامی خوب است تا به طرف مقابل فرصت بدهیم و دنیا شاهد باشد که ما آماده تعامل هستیم اما اشکال از طرف مقابل است.
مطهری در پاسخ به این سوال که سرانجام این اقدامات منجر به خروج ایران از NPT می‌شود یا اروپایی‌ها به تعهدات برجامی خود عمل می‌کنند، گفت: هر دو احتمال وجود دارد و ممکن است طرف مقابل نیز کوتاه بیاید زیرا نگران غنی‌سازی ایران هستند و احتمال خروج همزمان ایران از NPT و برجام نیز وجود دارد.
یک کارشناس مسائل بین الملل در تهران اظهار داشت: «خروج ایران از ان.پی.تی موجب اجماع جهانی و ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت و بازگشت تحریم های سازمان ملل خواهد شد.»
اسماعیل بشری، کارشناس مسائل بین الملل در تهران در این باره به پرشیا دایجست گفت: «برای خروج ایران از معاهده ان.پی.تی مانع حقوقی وجود ندارد و در مفاد این معاهده شرایطی برای خروج کشورها پیش بینی شده است. اما تبعات این کار خوشایند 
نخواهد بود.»
خروج از NPT روی میز ایران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه