واکاوی «اقتصادسرآمد» از انتشار آمارهای مختلف مبتلایان بیماری جدید

«آمار» مساله این است!

گروه سیاسی- همه‌گیری ویروس کرونا در ایران سیر تصاعدی به خود گرفته و این کشور با ثبت 291 فوتی شاهد بیشترین شمار تلفات انسانی به دلیل این بیماری پس از چین می باشد.
به گزارش اقتصادسرآمد، روز سه شنبه 20 اسفند 1398، کیانوش جهانپور، سخنگوی ستاد مبارزه با ویروس کرونا در ایران درباره آخرین آمار بیماری کویید 19 گفت: طی 24 ساعت گذشته 54 بیمار جان خود را از دست داده‌اند و تعداد قربانیان این ویروس به 291 نفر رسیده است. 
هفته گذشته بود كه وزير بهداشت در راستاي اطلاع‌رساني درباره آخرين وضعيت رصد ورود ويروس كرونا به كشور، از مردم خواست كه به جاي توجه و دامن‌زدن به شايعات و اخبار غيرواقعي و غيرعلمي، به توصيه‌ها و اخبار رسمي وزارت بهداشت درباره رصد وضعيت همه‌گيري اين ويروس در جهان توجه كنند و «ويروس شايعه» را مسري‌تر از «ويروس كرونا » معرفي كرد.
ظرف اين روزها، شبكه‌هاي اجتماعي، همچون موارد مشابهي كه باعث ملتهب‌تر كردن اذهان عمومي آن هم با انتشار اخبار غيررسمي، غيرعلمي و غيرواقعي مي‌شدند، چنان زمينه مساعدي براي شايعه‌سازي و انتشار اخبار غيررسمي فراهم كرده‌اند كه شهروندان صرفا با القا شايعه‌سازان در فضاي مجازي، براي خريد ماسك‌هاي پزشكي هجوم برده و باعث افزايش 3 الي 4 برابري قيمت ماسك در بازار خرده‌فروشي شده‌اند.
البته شهروندان هم در اين ميان چندان بي‌تقصير نيستند چون صرف چند دقيقه زمان براي پيدا كردن توضيحات علمي درباره ويروس كرونا در مرورگرهاي اينترنت يا حتي مراجعه به نزديك‌ترين درمانگاه يا اورژانس و دريافت پاسخ‌هاي علمي از پزشكان اورژانس يا درمانگاه‌ها كه نسبت به واقعيت اين بيماري ويروسي، دانش و تخصص كاملي دارند، مي‌تواند بهترين و قابل‌اعتماد‌ترين منبع اطلاع‌رساني باشد.
به طور کلی، در شرایط شیوع كرونا كه ترس و استرس ناشی از این ویروس در جامعه حاكم شده است، هر روزه شاهد انتشار گسترده شایعات و اظهارنظرهای غیركارشناسی در فضای مجازی و شبكه‌های اجتماعی هستیم در صورتی كه باید بدانیم شایعات علاوه بر اینکه مبنای کاملا غیر واقعی دارند، موجب افزایش اضطراب و تاثیر ناهنجار بر باورهای ذهنی افراد دارد.
هجوم مردم به اطلاعات فضای مجازی را باید در جای دیگری جستجو کرد. به نظر می رسد نقص سیستم اماری ایران یکی از این دلایل باشد. البته باید فشارهای شبکه های خارج از کشور را نیز به این مساله افزود.
معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معتقد است که دلیلی برای پنهان کردن ابتلای احتمالی افراد به ویروس کرونا در بازه زمانی کنونی از طرف این وزارتخانه وجود ندارد و وزارت بهداشت حاضر نیست اعتماد مردم به حوزه سلامت را با مصلحت اندیشی به دلایل مختلف معاوضه کند.
علی رضا رییسی روز چهارشنبه در گفت‌ وگو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره شایعه‌های مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر ابتلای احتمالی فرد یا افرادی به ویروس کرونا و عدم اطلاع رسانی وزارت بهداشت در این زمینه بیان کرد: به تازگی موج آنفلوآنزا را در کشور پشت سر گذاشته‌ایم و بیش از ۱۰۰ نفر به واسطه این بیماری فوت کردند. در آن شرایط هم آمار ابتلا و فوتی‌ها به علت آنفلوآنزا را به صورت هفته به هفته اعلام کردیم. از طرفی میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا از آنفلوآنزا کمتر است. بنابراین اگر نیاز به پنهان کاری باشد، چرا وزارت بهداشت آمار مرگ و میر آنفلوآنزا را به صورت هفتگی اعلام می‌کرد؟
وی ادامه داد: حتی اگر افرادی به ویروس کرونا مبتلا شوند، از هر ۱۰۰ نفر، ۹۸ نفر بهبود پیدا می‌کنند. پس دلیلی برای مخفی کردن وجود ندارد.
سعید نمکی وزیر بهداشت هم پیش از این درباره اطلاع رسانی درباره ابتلای احتمالی افراد به ویروس کرونا در توییتر خود نوشته بود: حتما هرگونه ابتلا به این ویروس را صادقانه و فورا به مردم خواهم گفت.
کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیزادعای مطرح شده مبنی بر منع امنیتی انتشار اخبار ابتلا به ویروس کرونا در کشور را رد کرد و در توییتر خود نوشت: ادعای منع امنیتی انتشار اخبار ابتلا به کرونا ویروس تا زمانی خاص که ظاهراً توسط یک شومن از رده خارج مطرح شده، هیچ پایه و اساسی ندارد.
«آمار» مساله این است!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه