گزارش «اقتصادسرآمد» از اما و اگرهای قتل های ناموسی در ایران

قاموسِ نا مأنوس«ناموس»

گروه جامعه و سیاست- بهار امسال خوب شروع نشد و خوب هم تمام نشد! هنوز خردادماه به پایان نرسیده که سومین مورد رسانه‌ای شده از قتلهای ناموسی در این ماه با واکنش گسترده‌ی افکار عمومی و کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است. شمار قتلهایی که ناموسی خوانده می‌شوند به درستی روشن نیست. با همه‌ی این، در آذرماه سال پیش، شمار آن را ‏میان ۳۷۵ تا ۴۵۰ مورد قتل ناموسی سالانه اعلام کرده که بر پایه‌ی آن ۲۰ درصد از کل قتلها در ایران و ۵۰ درصد از قتلهای ‏خانوادگی قتلهایی از این دست است.‏ این گونه قتل ها در ایران از دوران گذشته بوده و همچنان ادامه دارد. ناموس کلمه ای است که برای مردها حکم قتل یک زن را می تواند صادر کند. این مرد یا همسر، برادر یا پدر است تفاوتی نمی کند؛ در هر صورت مردهایی که قتل یک زن خطاکار را برای خود محفوظ می دانند.
به گزارش اقتصادسرآمد، در یکم خردادماه، دختر ۱۴ ساله‌ی تالشی، رومینا اشرفی، در روستای سفیدسنگان لمیر، به دست پدرش با داس به قتل رسید. قتل او زمانی رخ داد که رومینا پس از پنج روز فرار با بهمن خاوری، خواستگارش، از سوی پلیس آستارا بازداشت و با دستور قاضی دادگاه به پدرش تحویل داده شده بود.
پس از آن، ۲۵ خردادماه، در آبادان، فاطمه برحیِ ۱۹ ساله توسط حبیب برحی، پسرعمویش که همسر او نیز بود، سر بریده شد.در شامگاه دوشنبه ۲۶ خرداد، یک روز پس از سر بریده شدن فاطمه برحی، ریحانه عامریِ ۲۲ ساله، در کرمان، با ضربات پدرش کشته شد.
با اعلام مرگ فاطمه 16 ساله در پرند اخباری در فضای مجازی از این پرونده مخابره شد مبنی بر آن که فاطمه پرند16 ساله به دست پسر عموی پدر ناتنیش و در برابر چشمان خواهر و مادرش از طبقه یازدهم به پایین پرت شده است و پسر عموی پدر ناتنی فاطمه پس از دستگیری از زندان آزاد شده است.
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمان گفت: اختلاف خانوادگی پدر و دختر و عصبانیت پدر باعث قتل ریحانه عامری دختر جوانی در کرمان شده است.کوروش احمد یوسفی درباره قتل دختر جوان کرمانی به دست پدرش اظهار کرد: این قتل در پی اختلاف خانوادگی رخ داده است.وی افزود: در پی این اختلاف و پس از جر و بحث صورت گرفته بین پدر و دختر، پدر در حین عصبانیت یک میله آهنی به سمت دخترش پرتاب کرده که با اصابت میله به سر دختر، باعث مرگ دختر می شود.مقتول دختر خانمی ۲۵ ساله بوده و اکنون پدر وی نیز در بازداشت پلیس به سر می برد.
عصر شنبه لیلا فرخی با شلیک گلوله توسط شوهرش در گلشهر به قتل رسید و مرد قاتل بعد از زخمی کردن دخترش خودکشی کرد. فریادهای کمک خواستن یک مادر و دختر در گلشهر کرج خبر از یک جنایت فجیع خانوادگی می داد. صدای درگیری خانوادگی کل محل را برداشته بود که شلیک 3 گلوله سناریوی وحشتناکی را رقم زد.
یک وکیل دادگستری درباره قتل های اخیر گفت: ما نیازمند یک گفت و گوی دسته جمعی میان کارشناسان، جرم شناسان، جامعه شناسان، روانشناسان و متخصصین رسانه ای هستیم که با هم در جهت تبیین یک فرهنگ صحیح که در آن موضوعات بررسی و منطق به جای خشونت حاکم شود، بکوشند.
کارن روحانی در بررسی ابعاد حقوقی جنایاتی از قبیل قتل رومینا اشرفی در تالش با داس به دست پدرش، ریحانه عامری در کرمان با میله آهنی بدست پدرش و فاطمه برحی در آبادان با چاقو به دست همسرش، گفت: ماهیت قتل یکی است و فرقی ندارد که قتل ناموسی باشد یا موضوعات دیگری در آن دخیل باشد زیرا انگیزه ها به نوعی عنصر معنوی قتل در آن دخیل‌اند و به واسطه اینکه عمل مادی قتل یک شکل مشابهی در موارد متعدد دارد؛ لذا از این باب نمی شود این قتل ها را از هم تفکیک کرد.
قاموسِ نا مأنوس«ناموس»
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه