خانه‌های بی‌سقف 

زمزمه‌های اخبار پشت بام استجاری تا دورهمی اجاره‌ای چند خانوار در یک چهار دیواری خبر از حبابی بودن قیمت مسکن نمی‌دهند که امیدوار به ترکیدن آن باشیم؛ تا جایی که برخی صاحبخانه‌ها را بیشتر از قبل وسوسه کرده، تا پای بر گلوی مستاجران گذاشته و آنها را وادار به تخلیه خانه و یا افزایش کرایه خانه کرده‌اند.
به گزارش اقتصادسرآمد، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در گفتگویی با تاکید بر اینکه قیمت‌های فعلی بازار مسکن به شدت دارای حباب مصنوعی است، اظهار داشت: قیمت‌های فعلی بازار مسکن به شدت مصنوعی است و از هیچ منطقی پیروی نمی‌کند. اضافه کردن اجاره‌بها به صورت غیرواقعی ظلم به مستاجر و حتی صاحبخانه است چرا که وجه غیرمنصفانه‌ای را به خانه خود آورده است. به گفته اسلامی در کشور بیش از ٢٤ میلیون واحد مسکونی وجود دارد اما تعداد خانوار ٢٢ میلیون نفر است که نشان می دهد تعداد واحد مسکونی از تعداد خانوار بیشتر است.
با رشد قیمت مسکن، خانه‌دار شدن برای مستاجران آرزویی دست نیافتی شد تا جایی که این رشد قیمت مسکن تاثیر مستقیمی روی اجاره‌بهای منازل مسکونی گذاشته به گونه‌ای که شاهد پدیده‌های نادری مثل پشت‌بام خوابی در عالم موجر و مستاجر هستیم در این میان عده‌ای از مسئولان این اجاره نشینی غیرمعمول را تایید و تعدادی آن را تکذیب کرده‌اند.
وقتی به کارد به استخوان برسد و برای داشتن سرپناهی در گرمای تابستان تا سرمای زمستان حاضر به پشت بام خوابی هم می‌شوید
در چند روز گذشته صفحات فعال بنگاه‌های مسکن از دیوار تا اینستاگرام آگهی‌هایی از واقعیت‌های تلخی را در حوزه مسکن برملا کردند؛ از مغازه خوابی، انبارخوابی، اجاره مسکن به صورت دسته جمعی و دورهمی خانوادگی در یک چهار دیواری تا پشت بام خوابی همگی حرف و حدیث‌هایی هستند، که گوشی به گوشی در حال دست به دست شدند، رسانه‌ای شدن این ماجرا عاملی برای نوسانات قیمت مسکن و افزایش بیش اندازه اجاره‌بها داشت و هنوز برای تعدادی از مسئولان قابل هضم نیست وقتی کارد به استخوان برسد و برای داشتن سرپناهی در گرمای تابستان تا سرمای زمستان حاضر به پشت بام خوابی هم می‌شوید.
فرشید پورحاجت دبیر کانون انبوه‌سازان مسکن درباره پدیده پشت‌بام خوابی و اجاره پشت‌بام منازل برای شب‌خوابی از سوی کارگران و اقشار کم‌درآمد در گفتگویی خاطر نشان کرد: این پدیده ، واقعیت دردناک بازار مسکن است، اینکه شخص به وضعیتی برسد که به دلیل نداشتن مسکن مناسب، برای خوابیدن در پشت‌بام خانه شخص دیگر هزینه پرداخت کند، یک فکاهی دردناک از بدیهیات حوزه مسکن کشور است، در ادامه تاکید می کند: زنگ خطر در ۱۰ سال اخیر برای حوزه مسکن کشور به صدا در آمده اما در همه این سال‌ها به جای حل مشکلات، غُل و زنجیر این صنعت بیشتر شده است. کسانی که در طول این سال‌ها مسئولیت داشتند اما به بخش مسکن بی‌توجه بودند و این بی‌توجهی باعث شد که شرایط به این شکل شود، باید پاسخگوی افزایش بیش از ۲۰۰ درصدی نرخ مسکن در دو سال اخیر باشند .
پیرو اخبار منتشر شده در رابطه با پشت بام خوابی با قیمت‌های نجومی محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه موضوع پشت بام خوابی را فقط در رسانه‌ها دیده است صراحتا اعلام می‌کند: مرجع رسمی که باید چنین مسائلی را بررسی کند وجود آن را تایید نکرده است و در چند روز قبل عیسی فرهادی فرماندار تهران، در همین زمینه گفته «تاکنون هیچ گزارشی از اجاره‌نشینی پشت‌بام‌ها نداشته‌ایم». سؤال این است که اگر چنین پدیده‌ای وجود داشته باشد به اطلاع مسئولان خواهد رسید؟ و یا گزارشی در‌اینباره به آنها انتقال داده می‌شود؟ با فرض نبود گزارش می‌توان چنین پدیده نوی را در آسیب‌های اجتماعی به راحتی تکذیب کرد؟
شروع فصل تابستان برای مستاجران هر ساله با نگرانی‌هایی از قبیل  افزایش قیمت اجاره بها و اسباب کشی به همراه بوده است
شروع فصل تابستان برای مستاجران هر ساله با نگرانی‌هایی از قبیل  افزایش قیمت اجاره بها و اسباب کشی به همراه بوده، طبق آمار بانک مرکزی افزایش قیمت مسکن در پایتخت با جهش ۴۳ درصدی  و دیگر شهرها با رشد ۳۰  درصدی همراه بوده است.
با درنظر گرفتن همه این شرایط باید یادآور شد که پدیده پشت بام نشینی یا پشت بام خوابی در کنار انبار خوابی و مغازه خوابی و ماشین خوابی از اقسام عجیب اجاره سرپناه محسوب می‌شود، که با افزایش قیمت مسکن باب شده است. دولت در سال‌های اخیر با اقداماتی نظیر ساخت مسکن اجتماعی، ارائه طرح کمک به مستاجران، ساخت مسکن ۲۵ متری، اعمال مالیات بر خانه‌های خالی و حتی مشخص کردن اجاره بها به صورت ملی و … نتوانست قیمت مسکن را که با اجاره بها در ارتباط مستقیم است کنترل کند، رشد باور نکردی قیمت مسکن در چند سال اخیر مستاجران را مجبور به انتخاب راهکارهای غیر معمول برای جلوگیری از بی‌خانمانی کرده و پشت بام خوابی تا انبارخوابی و … گزینه‌های انتخابی مستاجران برای داشتن یک سقف بالای سر بوده که هر یک از گزینه‌های انتخابی برای خود داستانی دارند که سر منشا آن شرایط نابسان اقتصادی است آن هم در شرایطی که کشور درگیر بیماری کرونا است و همه دغدغه جان را دارند  به‌نظر می‌رسد ارائه طرح‌های متعدد برای کنترل بازار مسکن بیش از آنکه راهکاری اجرایی باشد پروژه هایی موقتی و بی‌کارکرد است که با بازار متلاطم مسکن نسبتی برقرار نمی‌کند./خانه ملت
خانه‌های بی‌سقف 
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه