برنامه های نفتی پکن با ایران به سرانجام می رسد؟

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: حتی اگر هم انقلاب نمی‌شد روابط اقتصادی ایران و چین مثل اکنون و یا بهتر از امروز بود، بنابراین روابط ایران و چین و یا قرارداد احتمالی 25 ساله به‌هیچ‌وجه نباید سیاسی تلقی شود.
به گزارش اقتصادسرآمد به نقل از ایلنا، مجیدرضا حریری ، درباره روابط نفتی و گازی ایران و چین و چشم‌انداز آن به لحاظ بین‌المللی اظهار داشت: ما بعنوان یکی از دارندگان بزرگترین ذخایر انرژی‌های زیرزمینی و سایر معادن فلزی و غیرفلزی هستیم و رتبه خوبی در دنیا داریم. اگر بخواهیم در دنیا خود را مطرح کنیم اولین و مهمترین شکل این است که از این کانال‌ها خودمان را مطرح و داشته‌هایمان را معرفی کرده و وارد بازار بین‌الملل شویم،
وی ادامه داد: از سوی دیگر چین بزرگترین مصرف‌کننده کالاهای ما است، طبیعی است اگر قرار است ما با هم تجارت داشته باشیم بخش عظیم آن مربوط به انرژی و سایر منابع معدنی است، اصلا حتی اگر هم انقلاب نمی‌شد روابط اقتصادی ایران و چین مثل اکنون و یا بهتر از امروز بود، بنابراین روابط ایران و چین و یا قرارداد احتمالی 25 ساله به‌هیچ‌وجه نباید سیاسی تلقی شود.
وی گفت: در سطح خاورمیانه، عربستان و امارات، در اردوگاه مخالف چین قرار دارند، اما سطح روابط اقتصادی بیشتری از ما دارند یعنی ما شریک سوم تجاری چین در سطح خاورمیانه هستیم، ما همواره موضوعات را سیاسی کرده و اقتصاد را تحت تاثیر قرار می‌دهیم.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه نوع اقتصاد ما و چین مکمل یکدیگرند و به مسائل سیاسی ارتباطی ندارد، تصریح کرد: رابطه ما با روسیه از نظر سیاسی، امنیتی و نظامی خوب است اما سطح مراودات اقتصادی هیچ‌وقت بیش از 2 تا 3 میلیارد دلار نبوده است، چون اقتصادها شبیه هم بوده و مکمل نیستند یعنی آنچه را می‌خواهیم، بفروشیم، روسیه فروشنده است و آنچه را که ما خریدار هستیم، روسیه هم می‌خرد، در نتیجه سطح اقتصادی ما و روسیه با تمام تشویق‌ها هیچ‌گاه نتوانسته فراتر از این ارقام باشد.
 وی  یادآور شد: موضوع روابط ایران و چین سیاسی نیست که سیاسیون از دو طرف چه موافق و چه مخالف اره و تیشه سیاسی می‌دهند، این قرارداد بیش از آنچه واقعیت است از طرف طراحان و مخالفان بزرگ و مستمسک دعوای سیاسی شده است. موضوع، اقتصادی است، ما دو کشوری هستیم که اقتصادهای مکمل داریم، به طور طبیعی می‌توانیم در حوزه انرژی و سایر حوزه‌ها مثل معادن و ساخت تاسیسات زیربنایی مثل بنادر، فرودگاه، ریل و راه‌آهن همکاری کنیم، چین در این زمینه‌ها جزء سرآمدها در تکنولوژی ساخت پل، جاده و راه‌آهن پرسرعت است.
برنامه های نفتی پکن با ایران  به سرانجام می رسد؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه