رییس جمهوری به مجلس می رود؟ «اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

روحانی زیر تیغ مجلس قالیباف

گروه مجلس- عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی خبر داد که   تاکنون ۱۲۵ نفر از نمایندگان طرح سوال از رئیس جمهور را امضا کرده اند و احتمالا روز چهارشنبه این طرح اعلام وصول می‌شود.حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی، درباره آخرین وضعیت طرح سوال از رئیس جمهور، گفت: تاکنون ۱۲۵ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح سوال از رئیس جمهور را امضا کرده اند.
به گزارش اقتصادسرآمد، وی افزود: قرار است  جلسه‌ای با جمعی از نمایندگان در این باره برگزار شود و قطعاً تعداد امضاها افزایش پیدا می‌کند.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به احتمال زیاد طرح سوال از رئیس جمهور روز چهارشنبه در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول خواهد شد.
در سال 97 یعنی در مجلس دهم پس از اینکه طرح سؤال از رئیس‌جمهور درباره عملکرد موسسات مالی و اعتباری به دلیل از حد نصاب افتادن امضاهای آن از دستورکار خارج شد، با بالا گرفتن نوسانات ارزی در کشور، که تقریبا از پاییز سال گذشته اوج گرفت، نمایندگان مجلس دوباره طرح سؤال از رئیس‌جمهور را با 5 محور پیرامون علت نوسانات موجود در بازار ارز و کاهش ارزش پول ملی با امضای 71 نماینده کلید زدند و بالاخره سؤال از رئیس‌جمهور دوم مرداد 97 با حضور نمایندگانی از دولت و نمایندگان سؤال‌کننده از رئیس‌جمهور در کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی و در نهایت مقرر شد اگر تعداد امضاهای طرح سؤال از رئیس‌جمهور، طبق ماده 212 آیین‌نامه داخلی قوه مقننه و ظرف یک هفته، از 73 امضا کاهش پیدا نکند، آقای روحانی در یک جلسه علنی برای پاسخ به سؤال نمایندگان حضور یابد.
10 مرداد ماه و پس از کش‌وقوس‌های فراوان برای اعلام وصول سوال از رئیس‌جمهور، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی پارلمان طرح نمایندگان را با 80 امضا، اعلام وصول کرد.
 لاریجانی در توضیح محورهای مطرح شده در سوال از رئیس جمهور تصریح کرد: این محورها عبارتند از 1-عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، 2- استمرار تحریم های بانکی، 3- عدم اقدام شایسته دولت درخصوص کاهش نرخ بیکاری، 4- رکود اقتصادی شدید چندین ساله، 5- افزایش شتابان نرخ ارزهای خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی.
پس از اینکه سؤال از رئیس‌جمور در صحن علنی پارلمان اعلام وصول شد، ابتدا حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، طرح سؤال از آقای روحانی در صحن پارلمان را خلاف آیین‌نامه داخلی مجلس اعلام کرد و پس از وی حجت‌الاسلام حسن روحانی نیز 4 روز بعد از اعلام وصول این سوال، طی نامه‌ای به رئیس مجلس، سوال نمایندگان را خلاف قانون اساسی اعلام اما در عین حال تاکید کرد "برای جلوگیری از هر نوع اختلاف بین قوا و احترام به مجلس شورای‌اسلامی انشاء‌الله در فرصت مقرر به مجلس خواهم آمد و به سوالات پاسخ خواهم داد." و حسن روحانی برای سخن گفتن با مردم به خانه ملت آمد و با مردم سخن گفت و در نهایت وکلای ملت در مجلس دهم از پاسخ های وی به 5 سوال مطرح شده قانع شدند.
اکنون در آغازین روزهای شروع به کار مجلس یازدهم قرار است بار دیگر رییس جمهور به مجلس بیاید. این تصمیمی است که وکلای مدرم برای حضور رییس قوه مجریه برای پاسخ گویی به سوالات نمایندگان گرفته شده اما هنوز مشخص نیست که نمایندگان بر این تصمیم استوار هستند یا خیر!
عضو هیات رئیسه مجلس می گوید: قطعا مجلس منتظر نخواهد ماند تا دولت از خواب بیدار شود و اگر آنان نسبت به وضع موجود پاسخگو نباشند آنان را پاسخگو خواهیم کرد. روح الله متفکر آزاد در جلسه علنی مجلس اظهار داشت: آقای روحانی در سال ۹۲ و در زمان انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد که ۳۰ درصد مشکلات کشور مربوط به تحریم‌ها و ۷۰ درصد آن مربوط به سوءمدیریت مسئولان است و در این شرایط باید به رئیس جمهور بگوییم که شما برای برطرف کردن سو مدیریت مسئولان چه کردید؟
وی بیان کرد: مردم ما همه فشارها را تحمل کردند و هر روز منتظر یک عدم ثبات اقتصادی جدید هستند و باید به فکر حل مشکلات اقتصادی آنان باشیم.
عضو هیأت رئیسه مجلس با تاکید بر اینکه برای حل مشکلات قانون به اندازه کافی وجود دارد اما در زمینه اجرا و نظارت مشکلاتی پابرجاست، گفت: فقط برای بررسی قیمت گوشت کافی است که به کشتارگاه‌ها سر بزنید و ببینید تولیدکنندگان گوشت را با چه قیمتی عرضه می‌کنند و مصرف کنندگان آن را با چه قیمتی تحویل می‌گیرند که فاصله فاحش این قیمت‌ها نشان دهنده سو مدیریت دولت است.
روحانی زیر تیغ مجلس قالیباف
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه