دست‌ خالی شهرداری برای مرهم بر زخم‌های ساختمان‌های پایتخت

عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی مجلس، از عدم‌برخورداری شهرداری از ابزار قانونی برای ورود به ایمن‌سازی ساختمان‌های فرسوده خصوصی و عدم حمایت از مالکان این ساختمان‌ها به عنوان عوامل وقوع حوادثی همچون ریختن ساختمان پلاسکو و سوختن کلینیک سینا یاد کرد.
به گزارش اقتصادسرآمد، حسین محمدصالحی دارانی ، در مورد انتشار خبری مبنی بر اینکه 278ملک پرخطر در شمال تهران وجود دارد در بیان دلیل عدم پیگیری جدی از سوی مدیران شهری برای ورود به این موضوع، گفت: شهرداری‌ها از ابزار جدی برای این کار برخوردار نیستند که بتوانند به سرعت برای برخورد با مالکان این ساختمان‌ها ورود پیدا کنند، از سوی دیگر مشکلی که در ممانعت از بروز خطرهایی همچون ریختن ساختمان پلاسکو یا وقوع حادثه کلینیک سینا وجود دارد، این است که ما بعد از بروز حوادث برای رفع آنها وارد عمل می‌شویم و این اشکال بزرگی است که قبل از ایجاد بحران برای پیشگیری از وقوع آن برنامه‌‍ریزی نمی‌کنیم.
نماینده مردم فریدن، چادگان، فریدون شهر و بویین میاندشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هم‌اکنون تعداد زیادی ساختمان‌های در معرض خطر در پایتخت وجود دارند، اما قانون به شهرداری مجوز ورود به املاک خصوصی را نمی‌دهد، بنابراین تا این قبیل موضوعات در کمیسیون‌های مختلف بررسی شده و مراحل قضایی انجام شود، پروسه طولانی باید برای رسیدگی طی شود، به همین دلیل نمی‌توان به سرعت با متخلفان مانع شونده برای بازسازی این نوع املاک برخورد کرد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: وقتی شهرداری نتواند به موضوع ایمن‌سازی ساختمان‌های فرسوده خصوصی ورود پیدا کند، باید مالکان خود وارد عمل شوند، و این در حالی است که هیچ راه تسهیل‌کننده و یا حمایت ویژه‌ای برای کمک به مالکان این ساختمان‌ها جهت تخریب و بازسازی آنها وجود ندارد.
عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تا زمانی که شهرداری از ابزار قانونی لازم جهت ورود به موضوع ایمن‌سازی ساختمان‌های فرسوده پایتخت برخوردار نباشد و اقدامات لازم جهت حمایت از مالکان این ساختمان‌ها نیز انجام نشود، باز هم شاهد بروز این قبیل حوادث خواهیم بود.
در عین حال، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس از بررسی ایمن‌سازی ساختمان‌های پرخطر و پیگیری آخرین وضعیت لایحه قانون مدیریت یکپارچه ایمنی شهری و روستایی در نخستین نشست این کمیسیون خبر داد.
سید البرز حسینی در مورد بی توجهی برخی مالکان نسبت به ایمن‌سازی ساختمان‌های پرخطر و ناایمن، گفت:‌ در نخستین نشست کمیسیون عمران به موضوع ایمن‌سازی ساختمان‌های پرخطر ورود و پیگیری لازم را هم برای تعیین تکلیف لایحه قانون مدیریت یکپارچه ایمنی شهری و روستایی خواهیم داشت.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به پلمب ساختمان‌های ناایمن، افزود: شرایط برخورد با ساختمان‌های ناایمن و پرخطر بسیار واضح و روشن است و قانون نحوه برخورد با مالکان متخلفی که نسبت به ایمن‌سازی ساختمان‌ها بی‌توجهی می‌کنند را مشخص کرده است.
وی ادامه داد: اینکه نام ناایمن را از چه لحاظ روی یک ساختمان بگذاریم مترتب بر شرایط گوناگونی است در واقع ساختمان یا از حیث طراحی و سازه یا از نظر الحاقات مشکل دارد و هر کدام از این مباحث مفهوم مختص به خود را دارد همچنین قوانین در مورد اینکه تهیه نقشه ساختمان بر عهده چه کسی است، مالک چه وضعیتی دارد، مهندس ناظر آن چه کسی است و دستگاه‌های اجرایی باید به چه شکل عمل کنند کاملا روشن است.
نماینده مردم خدابنده در مجلس یازدهم ادامه داد: اگر ساختمان‌های ناایمنی وجود دارد قوانینی هم بر آنها مترتب است اما اگر برخی از آنها از حیث ساختاری با آیین‌نامه‌ها همخوانی ندارند شهرداری و ساختار اجرایی کشور باید برای ایمن‌سازی آنها ورود و چاره‌اندیشی کنند.
حسینی با تاکید بر اینکه برای جایگزینی فعالیت کسبه ساختمان‌های فرسوده و ناایمن در محلی دیگر مشکل وجود دارد، تصریح کرد: اگر قرار است کسبه از ساختمان‌های ناایمن منتقل شوند باید برای تعیین ساختمان جایگزین چاره‌اندیشی شود تا معیشت آنها با مشکل مواجه نشود و این نیازمند هماهنگی بین بخشی است به طور قطع ساختمان‌های ناایمن به هیچ وجه قابل فعالیت نیستند و باید از فعالیت مشاغل و کسبه در آنها جلوگیری شود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه باید با مالکان ساختمان‌های ناایمن برخورد شود، گفت: باید بر روی موضوع ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن کار کارشناسی شود و برای ایمن‌سازی آنها به سرعت اقدام کرد زیرا جان و مال مردم در معرض خطر قرار دارد.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در واقع اگر ناایمن بودن ساختمانی تشخیص داده شد باید دستگاه قضا با افرادی که به هر نحوی در بی توجهی نسبت به ایمن سازی دخیل بودند برخورد قانونی لازم را داشته باشد البته اگر قرار است مجتمع تجاری ناایمنی تعطیل شود باید در وهله اول نسبت به تعیین ساختمان جایگزین چاره‌اندیشی ‌شود و به هیچ وجه درست نیست مجتمعی پلمب و تعطیل شود اما برای جایگزینی کسبه آنها فکر اساسی نشود در رابطه با ساختمان پلاسکو هم مشکل فضای جایگزین وجود داشت و باید ساختمان جایگزینی برای کسبه پیدا می‌شد./خانه ملت
دست‌ خالی شهرداری برای مرهم بر زخم‌های ساختمان‌های پایتخت
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه