افسانه ژاپنی ، واقعیت ایرانی

 نخست وزیر ۶۶ ساله ژاپن از بیم اینکه بیماری او بر تصمیماتش تاثیر منفی بگذارد، از مقام خود استعفاء داد ، دو سال پيش هم امپراطور اين كشور در سن ۸۳ سالگی با اینکه امپراطوری مقامی کاملاً تشريفاتي و خیلی نيازمند توانائي جسمي نیست به بهانه کهولت سن از مقام خود کناره گیری کرد . 
 این موضوع ذهنيت نگارنده از مردم ژاپن بعنوان ملتی سختکوش که تا سرحد مرگ کار می کنند را مخدوش کرد ، چرا امپراطور ژاپن که باید الگوی ملت خود باشد با این مقام تشریفاتی که شاید در ماه چند ساعت بیشتر کار برای انجام دادن نداشته باشد با عافیت طلبی از مقام خود کناره گیری کند ؟ چرا  نخست وزیر فقط به بهانه احتمال تاثیر منفی بر تصمیمات از زیر بار مسئولیت و خدمت به مردم خود شانه خالی میکند ؟واقعا شرم آور نیست ؟!آیا سختکوشی ژاپنی ها افسانه است ؟ وقتی امپراطور و نخست وزیر کشورشان به بهانه های واهی و مضحک کهولت سن و بیماری ، عافیت طلبی و رفاه گرایی  را بر  خدمت به مردم خود ترجیح می‌دهند ، حق نداریم افسانه شهره بودن ژاپنی ها به سختکوشی و از خود گذشتگی آنها را زیر سوال ببریم ؟ 
 بر عکس افسانه سختکوشی ژاپنی ها ، در عالم واقعیت این مسئولان زحمتکش و ایثارگر ما هستند که واژه های کهولت سن ، بازنشستگی ، بیماری ، ضعف قوای ذهنی و جسمی برای آنها معنائی ندارد و فقط مرگ و از کارافتادگی مطلق آنها را از کار و خدمت به مردم باز میدارد . همین ویژگی برجسته آنها موجب شده در سال‌های اخیر ، واژه جدید ابوالمشاغل به فرهنگ غنی لغات زبان فارسی افزوده شود  . این واژه  به کسانی اطلاق می شود که معمولاً با وجود كبر سن و دست به گریبان  بودن با بیماری‌ها مختلف همزمان انواع  و اقسام مشاغل مهم ، مرتبط ، غیرمرتبط ، تخصصی ، غیر تخصصی ، تمام وقت و پاره وقت را بدون هیچگونه  شکایت و عافیت طلبی را به عهده گرفته و خوشبختانه هیچوقت لیست مشاغل آنها بسته و یا از آنها کم  نمی شود و با مسن تر شدن به تبع پخته تر شده ، هر از چند گاه  مشاغل جدیدی به لیست بلند بالای مشاغل شان افزوده می‌شود،  تا آنجا که در حال حاضر ابوالمشاغل ركورد دار ما با عبور از هفتاد و پنج سالگی ، شاغل ۳۷ شغل همزمان هستند .  شاید روزی این رکورد تاریخی در آینده در سطح ملی شکسته شود ، اما شکستن آن در سطح بین المللی  اگر غیر ممکن نباشد تقریبا ً نزدیک به محال است .
 واقعیت این است که مسئولین بردبار و از خودگذشته ما برخلاف امثال امپراطور و نخست وزیر عافیت طلب و تک شغل ژاپن فقط با مرگ از مناصب شان جدا می‌شوند  ،  رسیدن سن  حتی به آستانه سه رقمی ، با وجود ضعف قوای ذهنی و جسمی ، حتی با سخت ترین بیماری ها و نشستن روی ویلچر هیچگاه آنها را از ادامه خدمت باز نمی دارد . پس ژاپنی ها به غلط خیلی به  صفت سختکوشی خود مغرور نباشند ، زیرا سختکوش تر و از خود گذشته تر از آنها وجود دارد .
*استاد دانشگاه 
افسانه ژاپنی ، واقعیت ایرانی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه