توقف روند بهبود تقاضای نفت 

آژانس بین المللی انرژی در جدیدترین گزارش خود از بازار نفت در ماه اوت پیش‌بینی خود از تقاضای جهانی نفت را در سال ‏جاری میلادی 140 هزار بشکه در روز پایین آورد. این آژانس دلیل کاهش تقاضا را بالا بودن موارد ابتلا به ویروس کرونا و ‏ضعف بخش هوانوردی اعلام کرد.‏ آژانس بین المللی انرژی در اواسط ماه اوت انتظار داشت تقاضای جهانی برای نفت خام در سال جاری میلادی 8.1 میلیون بشکه ‏در روز کمتر از 2019 باشد.‏جدیدترین ارزیابی این آژانس در گزارش بعدی آن در پانزدهم سپتامبر منتشر خواهد شد.‏
به گزارش اقتصادسرآمد، آژانس بین المللی انرژی در جدیدترین گزارش خود از بازار نفت در ماه اوت پیش‌بینی خود از تقاضای جهانی نفت را در سال جاری میلادی ۱۴۰ هزار بشکه در روز پایین آورد و دلیل آن را بالا بودن موارد ابتلا به ویروس کرونا و ضعف بخش هوانوردی اعلام کرد.
آژانس بین المللی انرژی هم به جمع تحلیل‌گرانی پیوست که می گویند سرعت رشد تقاضای جهانی نفت در هفته های اخیر به خاطر حاشیه ضعیف سود پالایشگاهی، کمبود تقاضا برای سوخت هواپیما و بی ثباتی رشد اقتصاد جهان مخصوصاً در چین، بزرگترین وارد کننده نفت دنیا، متوقف شده است.
کیسوکه ساداموری، مدیر بازارهای انرژی و امنیت آژانس بین المللی انرژی، می‌گوید گرچه این آژانس کاهش چندانی را در تقاضا پیش‌بینی نکرده ولی مازاد تولید نفت در جهان هنوز کاهش چشمگیری نداشته است.
 وی با اشاره به اینکه فعالیت های پالایشگاهی افزایش زیادی نداشته‌اند و سوخت هواپیما یک مشکل بزرگ است گفت:« به نظر نمی رسد ذخایر جهانی کاهش چشمگیری یافته باشند».
 طبق نظر ساداموری، بی ثباتی در مورد روند بهبود اقتصاد چین و تقاضای نفت بر بازار جهانی نفت تأثیر می گذارد.
آژانس بین المللی انرژی در جدیدترین گزارش خود از بازار نفت در ماه اوت پیش‌بینی خود از تقاضای جهانی نفت را در سال جاری میلادی 140 هزار بشکه در روز پایین آورد. این آژانس دلیل کاهش تقاضا را بالا بودن موارد ابتلا به ویروس کرونا و ضعف بخش هوانوردی اعلام کرد.
 آژانس بین المللی انرژی در اواسط ماه اوت انتظار داشت تقاضای جهانی برای نفت خام در سال جاری میلادی 8.1 میلیون بشکه در روز کمتر از 2019 باشد.
 جدیدترین ارزیابی این آژانس در گزارش بعدی آن در پانزدهم سپتامبر منتشر خواهد شد.
 اوپک هم پیش بینی خود را از تقاضای نفت در ماه اوت را پایین آورده است که نتیجه کاهش تقاضا برای سوخت و ادامه بی‌ثباتی در مورد تأثیر همه گیری ویروس کرونا بر اقتصاد های جهان و حمل و نقل است.وزیر نفت عربستان انتظار دارد تقاضای نفت تا پایان سال جاری میلادی تقریبا به سطح تقاضا قبل از بحران کرونا برسد.عبدالعزیز بن سلمان، وزیر نفت عربستان سعودی عقیده دارد تقاضای جهانی برای نفت تا پایان سال جاری میلادی به سطح قبل از بحران کرونا باز می گردد. وی این اظهارات را قبل از برگزاری نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش تولید اوپک پلاس بیان کرده است.
وی مخصوصاً انتظار دارد تقاضای نفت به 97 درصد سطح تقاضا قبل از بحران کرونا برسد.نرخ تعهد ائتلاف اوپک پلاس به قرارداد کاهش تولید در ماه جولای هم برابر با 97 درصد بوده است.
 عربستان به شدت بر اعضایی از این ائتلاف که به تعهد خود پایبند نبوده اند فشار آورده است. این کشورها شامل عراق و نیجریه می‌شوند که نتوانستند تولید خود را طبق سهمیه شان پایین بیاورند.
 نیجریه و عراق به همراه سایر کشورهایی که تعهد چندانی به قرارداد کاهش تولید نداشته اند از جمله قزاقستان و آنگولا، توافق کرده‌اند طی دو ماه آینده مازاد تولید خود را جبران کنند.
 وزیر نفت عربستان گفت تمام مازاد تولید باید تا پایان سپتامبر از بازار خارج شود. ولی رسیدن به این هدف مستلزم همکاری کامل نیجریه و عراق است که با کاهش تولید خود مشکل دارند و هیچ طرح خاصی برای تحقیقات به قرارداد کاهش تولید ارائه نداده اند.
 عبدالعزیز اعلام کرد علیرغم عملکرد ضعیف برخی کشورها در کاهش تولید، بازار نفت به خاطر کاهش ذخایر جهانی، کم شدن تعداد ذخایر شناور و افزایش تقاضا برای بنزین و دیزل، نشانه‌هایی از بهبود را داشته است.
با وجود گزارش آژانس بین المللی انرژی مبنی کاهش ذخایر نفت و بنزین در سراسر جهان و علیرغم اظهارنظرهای مثبت و خوش بینانه عبدالعزیز بن سلمان، قیمت نفت همچنان در حال کاهش است.
توقف روند بهبود تقاضای نفت 
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه