لزوم توجه نهادهای نظارتی به مافیای موجود بازار سیگار 

مافیای سیگار جای دارو را در مولوی گرفت!

جمعی از فروشندگان کالاهای مجاز دخانی در بازار مولوی به نمایندگی از سایر همکاران خود در سراسر کشور و با هماهنگی آنها، چالش ها و مشکلات فزاینده ناشی از انحصار طلبی سیگار در کشور را مطرح کرده و بر وجود چنین انحصار خاصی تاکید دارند و از مسئولان، دستگاه های نظارتی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای ذیربط، مجدانه درخواست شنیده شدن صدای خود، بررسی مسائل و خواستار رفع سریع این مشکل هستند و معتقدند ادامه چنین روندی، شرایط را پیچیده تر کرده و تحمل آن برای بخش بزرگی از این صنف در این شرایط سخت اقتصادی به هیچ عنوان ممکن نخواهد بود.  
به گزارش اقتصادسرآمد، در این درخواست آمده است: همان گونه که استحضار دارید در شرایطی که کشور تحت تحریم های ظالمانه و غیر قانونی امریکا است و همه گیری ویروس کرونا، چالش های قبلی را دو چندان کرده است و صنف ما نیز مانند سایر صنوف دیگر تحت تاثیر این دو عامل بوده و هست اما مهم ترین مسئله حال حاضر ما در این صنف خاص، وجود انحصار، دستهای قدرتمند، انحصار طلب، رانت خوار و سودجوی مطلق این صنف و خاصه در مورد بهترین برندهای کالای دخانیات و نمایندگی برندهای مشهور امریکایی است که اکثر آنها ادعا می کنند که مسئولین خاص دولتی، پشتیبان و حامی اصلی آنها هستند. این امر در صورتی است که برخی از مواد اولیه این سیگارهای امریکایی با ارز نیمایی و دولتی بدون هیچ گونه محدودیتی وارد کشور شده و الباقی تهیه آنها با دلار آزاد خریداری می گردد.  
  نقطه قابل تامل و مهم در توزیع سیگارهای خارجی به ویژه سیگارهای مشهور امریکایی (وینستون و کنت) این است که برای هر توزیع کننده پخش سراسری (کشوری)، هفته ای اگر 2000 کارتن فاکتور نمایند آنها نصف این تعداد را در بین پخش استانیها توزیع نمی کنند و الباقی آنها را به صورت سفارشی و به اسم تنظیم بازار با قیمت روز پخش می کنند که این این اختلاف قیمت شرکتی با قیمت بازارآزاد حدوداً 12500000 ریال معادل یک میلیون و دویست و پنجاه هزار تومان در هر کارتن 
می باشد. این مسئله برای هر توزیع کننده سراسری در 1000 کارتن، رقم بسیار بالایی می شود که نیازمند بررسی و تامل و نظارت جدی است. این پول غیر قانونی به قیمت جان خانواده های ما، در کجا مصرف می شود و به جیب چه کسانی می رود؟ 
  ماحصل چنین فرایندی، ظلم و تعدی به حقوق ما، خانواده هایمان و مصرف کنندگان است. انحصار  علاوه بر تبعیض در توزیع و بی ثباتی در بازار و ضربه زدن به تولید داخلی و هدر رفت ارز کشور، عرصه را برای فعالیت سالم  ما تنگ و تنگتر کرده و به هر قیمتی در صدد ضربه زدن به جایگاه، حق و منزلت شغلی و کرامت انسانی ما است. 
  با عنایت به مسائل فوق الذکر، انتقاد و اعتراض و پیگیری های مستمر، شفاف و صادقانه ما با نهادهای مربوطه (اتحادیه، وزارت صمت- سازمان برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات ایران) نه تنها هیچ دستاوردی نداشته بلکه با تهدید بیشتر و بدتر شدن شرایط نسبت به گذشته مواجه هستیم. متاسفانه انحصارگران، افراد فعال و سالم را در استانها به انحای مختلف تحت فشار قرار داده و با فشار حداکثری در صدد ادامه سلطه و انحصار در بازار به هر شیوه و شکل ممکن است. این امر دور از هر گونه ارزش اخلاقی، دینی، انقلابی بوده و یک اقدام غیر قانونی و غیر انسانی محسوب می شود و سکوت در برابر چنین اقدامی در این شرایط سخت اقتصادی، بدترین واکنش و پاسخ در برابر این عمل است. 
   طبیعی است بعد از این درخواست عمومی، انحصارگران سیگار و دست های قدرتمند با همکاری عوامل رسمی و غیر رسمی خود، تلاش خود را مضاعف خواهد کرد تا با استنادهای غیر قانونی، این مطالبات را سرکوب نماید؛ اما ما معتقدیم دستگاه های نظارتی مثل دیوان محاسبات، قوه قضائیه، سازمان بازرسی کشور، اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات و سایر دستگا های مرتبط و ذیربط با بررسی دقیق و تعهد مسئولانه می توانند این موضوع را در دستور کار خود قرار داده و علاوه بر تعییین تکلیف عوامل انحصار و دست های پشت پرده و شفاف سازی آن موجب احقاق حق ما و تنطیم چارچوبهای دیگر و جایگزین، فضای سالم و رقابتی را در این حوزه فراهم نمایند. 
 در پایان، آمادگی خود را برای همکاری و هماهنگی و هر گونه کمک به حل این مشکل از طریق روشهای مسالمت آمیز و قانونی اعلام می داریم و تا رسیدن به حق خود به روند اعتراض ادامه خواهیم داد.
مافیای سیگار جای دارو را در مولوی گرفت!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه