یک و بام دو هوای مسئولین در توزیع نهاده های دامی در گزارش «اقتصادسرآمد»

مرغ و تخم مرغ دوباره رو به صعود

گروه تولد، تجارت و صنعت- تخم مرغ طی روزهای گذشته دوباره گران شد. رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار دلیل این گرانی را این گونه توضیح می دهد:  افت تولید دلیل گرانی تخم مرغ است،در صورت ادامه این روند طی ماه های آینده با افزایش مجدد قیمت ها مواجه خواهیم بود.
به گزارش اقتصادسرآمد، ناصر نبی پور با اشاره به افزایش قیمت تخم مرغ گفت: هم اکنون قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری بین ١٢ هزار و ٣٠٠ تومان تا ١٢ هزار و ٤٠٠ تومان است.
وی با بیان اینکه تولیدکنندگان نرخ مصوب دولت برای تخم مرغ را قبول ندارند، افزود: امروز چهارشنبه نیز ما جلسه‌ای با مسئولان سازمان حمایت برای بررسی قیمت تمام شده تولید داریم.
به گفته وی، در حال حاضر قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم تخم مرغ بیش از ١٤ هزار تومان است.
این فعال بخش خصوصی دلیل افزایش قیمت تخم مرغ طی روزهای اخیر را کمبود نهاده‌ها و افت تولید اعلام کرد و افزود: ٨٥ درصد جیره غذایی مرغ تخم گذار ذرت و سویا است و وقتی جیره کاهش می‌یابد یا تغییر می‌کند مرغ تخم نمی‌گذارد و وقتی پروتئین جیره غذایی کاهش می‌یابد، سایز تخم مرغ ریز می‌شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در واکنش به مباحث مطرح شده از سوی برخی مسئولان مبنی بر اینکه تولیدکنندگان باید اسامی کسانی را که نهاده را خارج از سامانه بازارگاه و به قیمت‌های گزاف تحویل می‌دهند، به سازمان‌های نظارتی اعلام کنند، افزود: اولاً که واسطه‌ها به تولیدکننده فاکتور و مدرک نمی‌دهند که بتواند ارائه کند ضمن اینکه اگر تولیدکننده چنین کاری کند به نحوی در افتادن با این افراد است و بعد از آن تولیدکننده قادر به تأمین نهاده مورد نیاز خود از طریق آنها نخواهد بود بنابراین تولیدکننده ترجیح می‌دهد که کالا را گران بخرد تا اینکه اصلاً نتواند تأمین کند.
نبی پور تصریح کرد: در صورت ادامه این روند قیمت تخم مرغ در پاییز که مصرف افزایش می‌یابد به کیلویی ٢٠ هزار تومان و شانه ای٥٠ هزار تومان می‌رسد و قیمت مرغ نیز به بیش از ٣٠ هزار تومان خواهد رسید.
این در حالی است که چند روز قبل، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام از عرضه گسترده نهاده های دامی خبر داده  و گفته بود: توزیع این نهاده ها از سه بندر کشور به تمامی استانها آغاز می شود.
محمدرضا طلایی افزود: این محموله‌ها در سه بندر چابهار، امام خمینی (ره) و بندر عباس تخلیه و بارگیری و در استان‌های کشور توزیع می‌شود.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام توضیح داد: به دلیل اختلالات ایجاد شده در تأمین و ترخیص ارز به مدت ۴ الی ۵ ماه مشکلاتی در واردات و عرضه نهاده‌های دامی به وجود آمد و در دو ماه گذشته مقرر شد که شرکت پشتیبانی امور دام علاوه بر وظیفه ذاتی خود که حفظ ذخایر استراتژیک نهاده‌های دامی است، در حوزه خرید و تنظیم بازار این نهاده‌ها نیز ورود کند.
طلایی ادامه داد: طی دو ماه گذشته ۳۰ کشتی نهاده به میزان یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن خریداری شده که ارزش یورویی آن ۴۵۰ میلیون بوده و با ارزهای متفاوت تأمین شده است.
وی با بیان اینکه این تأمین ارز و خرید با همکاری بانک مرکزی و وزارتخانه‌های صمت و جهاد انجام گرفته است، گفت: این نهاده‌ها از هندوستان، برزیل و آرژانتین خریداری شده است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه از توزیع این نهاده‌ها آغاز می‌شود، گفت: روزانه ۶ تا ۷ هزار تن نهاده در سراسر کشور توزیع می‌شود و طی روزهای آینده این رقم به ۱۰ تا ۱۲ هزار تن خواهد رسید.مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام با تأکید بر اینکه نهاده‌ها در سامانه بازارگاه عرضه می‌شوند، افزود: با توجه به تغییراتی که در این سامانه انجام شده، امیدوار هستیم کمبودهای ایجاد شده در بازار به مرور رفع شود.رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور هم با بیان اینکه قیمت مرغ طی هفته های اخیر روی ۱۹ هزار تومان ثابت مانده است، گفت: نرخ مصوب با توجه به شرایط و هزینه های تولید قابل اجرا نیست.
حبیب اسدالله نژاد با بیان اینکه قیمت مرغ در بازار طی هفته‌های اخیر تقریباً ثابت مانده است، گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده به صورت نقدی بین ۱۲ هزار و ٢٠٠ تومان تا ۱۲ هزار و ٥٠٠تومان است. همچنین نرخ این کالا به صورت زنده عرفی بین ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان تا ۱۳ هزار تومان است.به گفته وی، قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم نیز حدود ۱۹ هزار تومان است.
اسدالله نژاد درباره کمبود کنجاله سویا نیز گفت: متأسفانه پیش بینی‌های ما درست بود و هم اکنون قیمت کنجاله سویا از ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان هم عبور کرده و از کمبود به سمت نایابی پیش می‌رود که امیدوار هستیم دولت برای این مساله تدابیر ویژه اتخاذ کند که به نظر بهترین راهکار اجازه واردات بخشی از سویای مورد نیاز کشور با ارز نیمایی و حذف عوارض ۲۰ درصدی برای این قبیل واردات است چرا که با ارز ۴۲۰۰ تومانی امیدی به حل مشکل نیست.
مرغ و تخم مرغ دوباره  رو به صعود
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه