کند و کاو «اقتصادسرآمد» از جزئیات فساد احتمالی در بورس

راز سر به مهر بازار سرمایه

گروه بانک، بیمه و بورس- امروزه بیش از هر زمان دیگری بازارهای سرمایه گسترش یافته و کسب قدرت اقتصادی و سیاسی‌، این بازار را جولانگاه خود قرار داده و به همین دلیل بیش از پیش مستعد بروز تبانی، تقلب و فساد شده است. وضع قوانین و مقررات جدید به‌ویژه قوانین مالیات، پولشویی، اصلاحیه قانون تجارت، قانون بازار سرمایه و تشکیل نهادهای نظارتی، مانند اداره نظارت بر حسابرسان معتمد و گزارشگری مالی و هیئت نظارت بر نهادهای مالی در سازمان بورس و اوراق بهادار و یا لایحه شفافیت هم تاثیر شگرفی برای ایجاد و افزایش شفافیت اطلاعات مالی و ناشران مالی نداشته است، گوئی هنوز این امر در ابتدای مسیر است. علت آن را باید در نبود توجه قانونگذار در هنگام وضع قانون به بانیان و مجریان این نوع قوانین جست‌وجو کرد. متولیان فساد در این بازار با ظاهری آراسته و برنامه ریزی شده که گاها فاقد تبحر و تخصص در علوم اقتصاد، حسابداری و حسابرسی هستند علاوه بر ایجاد فساد اقتصادی در این بازار مرتکب فسادهای دیگری نیز شده که از دید سرمایه گذاران نهان و عواقب اجتماعی آن قابل پیش بینی نیست.
به گزارش اقتصادسرآمد، فساد و تقلب به روش های مدرن در بازار سرمایه رخ می‌دهد، اما آنچه حائز اهمیت است و آثار مخرب عینی و ذهنی ماندگاری بر بازار سرمایه می‌گذارد، فساد مرتبط با گزارشگری مالی است. گزارشگری متقلبانه آن چیزی است که باعث ورشکستگی شرکت‌های بسیار زیادی در ایران و خارج ایران و موجب وارد آمدن خسارت‌های فراوان به سرمایه های خرد شده است. صاحبان بازارهای سرمایه دنیا، امروز بر این موضوع اتفاق نظر دارند که شفافیت از مهمترین راه‌های پیشگیری از فساد و تقلب است.
در واقع، در بازار سرمایه ضوابط و قواعد منسجم و مناسبی برای پیشگیری از فساد وضع نشده است. مشاهدات مکرر و شنیده‌های متواتر هم نشان می‌دهد که حساسیت کافی درخصوص تعارض منافع وجود ندارد و مساله درهای گردان نه تنها در بورس ممنوع نیست، بلکه کاملا رایج است. ارتباطات غیررسمی میان ناظر و نهادهای تحت نظارت امری جاری و عادی است. به خصوص در عرضه ‌اولیه‌ شرکت‌ها و مجوزدهی و نظارت بر صندوق‌ها شواهدی از تاثیرگذاری روابط وجود دارد. همچنین بخش مهمی از مقررات و ضوابط در فرآیندهای غیرشفاف تصمیم‌گیری می‌شوند و نهاد مستقلی برای داوری درباره شکایات و ادعاهای تعارض منافع (مثلا یک کمیته تعارض منافع که زیر نظر نهادهای صنفی یا شورای عالی بورس باشد) وجود ندارد.
در این خصوص، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: متاسفانه علی‌رغم تلاش‌ها و پیگیری‌های بسیار زیاد نتوانسته‌ایم منشا و عاملان فساد در بازار سرمایه را پیدا کنیم.
محسن علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره جزییات سلب صلاحیت شدن 21 مدیر بورسی به دلیل تخلفات انجام شده اظهار داشت: متاسفانه علی‌رغم تلاش‌ها و پیگیری‌های بسیار زیاد نتوانسته‌ایم منشا و عاملان فساد در بازار سرمایه را پیدا کنیم. 
وی با بیان اینکه مسئولان و آقایان هیچ همکاری در این زمینه با اعضای شورای عالی و نمایندگان مجلس نمی‌کنند، گفت: درباره ارایه جزییات از مدیران بورسی متخلف تا کنون سه بار نامه رسمی به مدیران سازمان بورس داده‌ایم و ده‌ها بار به صورت شفاهی موضوع را پیگیری کرده‌ایم اما از ارایه اطلاعات خودداری می‌کنند. 
عضو شورای عالی بورس تاکید کرد: مسئولان بورسی برای ارایه اطلاعات از این افراد متخلف و جزییات تخلفات صورت گرفته وقت‌کشی می‌کنند که دلیل این پنهان کاری آنها را نمی‌دانیم.
علیزاده با بیان اینکه ما حتی دسترسی به اسامی مدیرانی که به دلیل تخلفات صورت گرفته سلب صلاحیت شده‌اند دسترسی نداریم، اظهار داشت: آقایان مدعی هستند که تمام اطلاعات محرمانه است و از ارایه جزییات خودداری می کنند. 
وی افزود: قوه قضاییه وارد موضوع شده است اما از ارایه مستندات به قوه قضاییه هم خودداری می‌کنند که حق چنین اقداماتی را ندارند و اساسا نمی‌دانیم این 21 مدیر بورسی در چه سطوحی از مدیریت در حال فعالیت بوده‌اند. 
راز سر به مهر بازار سرمایه
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه