چرا بندرچابهار برای هندی ها مهم است؟ «اقتصادسرآمد» بررسی می کند

دروازه ی فرصت هاى طلايى‏

گروه راه و مسکن- بندر چابهار در استان سيستان و بلوچستان در جنوب شرقى ايران قرار دارد و تنها بندر "اقيانوسى" كشور است كه ايران را از طريق خليج عدن و درياى عرب به اقيانوس هند متصل مى كند. اين بندر كلان متشكل از دو پايانه شهيد بهشتى و شهيد كلانترى است كه هر كدام پنج لنگرگاه دارند و مساحتى حدود ٤٨٥ هكتار را اشغال كرده اند.نارندرا مودى در نخستين سفر رسمى اش به ايران در مى ٢٠١٦ با امضاى يك توافقنامه مواصلاتى سه جانبه شامل هند، ايران و افغانستان، وعده داد كه دهلى ٥٠٠ ميليون دلار براى تكميل و گسترش بندر چابهار سرمايه گذارى خواهد كرد. نيتين گادكارى، وزير راه و ترابرى هند، بندر چابهار را "دروازه اى به فرصت هاى طلايى" ناميده و ابراز اميدوارى كرده است كه كار ساخت آن تا يك و نيم سال آينده به اتمام رسيده و بندر راه اندازى شود.
به گزارش اقتصادسرآمد، بندر چابهار مناسب‌ترین بندر به منظور عملیات ترانشیپی کالا در منطقه است که توافق نامه هندوستان – ایران و افغانستان نقش کلیدی آن‌را به عنوان بندری کم هزینه و امن در مسیر ارتباطی بخوبی مشخص کرده است.چابهار به عنوان نخستین بندر ایرانی در جذب اپراتور خارجی محسوب می‌شود و این کشور در آن طرف سواحل مکران و نزدیک بندرچابهار به عنوان نخستین اپراتور خارجی نقش مهمی در جذب کالا و رونق بندر دارد.
حضور هند در بندرچابهار و سرمایه گذاری آن در زمینه تأمین تجهیزات بندری و احداث راه آهن و دیگر صنایع از سالهای گذشته مطرح بوده است.موقعیت راهبردی بندر چابهار و نقش آن در تعاملات اقتصادی و تجاری منطقه‌ای سبب شده تا از تحریم‌های آمریکا مستثنی باشد و این اقدام می‌تواند نقش چابهار را در عرصه بین المللی پررنگ‌تر کند.اعطای معافیت به بندر چابهار از تحریم‌های آمریکا فرصتی برای جذب سرمایه گذاری خارجی و توسعه زیرساخت‌های این بندر مهم است تا بتوان علاوه بر آبادانی استان محروم سیستان وبلوچستان، محور شرق را به توسعه رساند.
چابهار بندری مهم و مسیری کم هزینه برای دسترسی کشورهای منطقه به ویژه افغانستان و آسیای میانه است و هم اینک زیرساختهای بندری و تجهیزات استراتژیک تخلیه و بارگیری در بندر چابهار تا میزان ۱۵ میلیون تن کالا در سال وجود دارد و فقط از نظر تکمیل راه آهن چابهار- سرخس و مسیرهای جاده‌ای فعلا با مشکل روبرو است که این هم با آغاز ریل گذاری و تخصیص اعتبار امیدواریم بزودی به نتیجه برسد.
مطمئناً هر کشوری که تمایل داشته باشد تا رد پای بیشتری در زنجیره تأمین و جابجایی کالا به جا بگذارد می‌بایست تلاش کند تا ساختار بنادر خود را با آهنگ تغییرات در تکنولوژی‌های مدیریت راهبری بنادر هماهنگ سازد.در واقع ترمینال‌های بندری شامل زیرساخت‌های تخصصی بندری هستند که بطور اختصاصی در رابطه با حمل و نقل و جابجایی دریایی کالا و کانتینر و ارائه خدمات به شرکت‌های کشتیرانی فعالیت می‌کنند و نقش بسیار مهمی در لجستیک جهانی و مدیریت زنجیره تأمین بر عهده دارند.کارکرد مؤثر و مستمر در کاهش زمان تخلیه کشتی‌ها و از طرفی ایجاد امکان دسترسی به نقاط مختلف دنیا موجب شده است بنادر به عنوان پیشران‌های توسعه( leading factors) نقش مهمی در افزایش تولید ناخالص داخلی کشورها داشته باشند.
مدتی قبل در خصوص فروش این بندر به هندی ها شایعاتی به گوش رسید که این شایعات توسط متولیان تکذیب و رد شد.
 در این خصوص، محمدعلی حسن‌زاده، عضو هیأت عامل و معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی درباره ضرورت استفاده از یک شرکت خارجی برای گسترش بندر چابهار می‌گوید: بخش‌هایی از اکثر بنادر دنیا توسط شرکت‌های داخلی کشورهای متبوع اعم از اپراتور یا خطوط کشتیرانی راهبری می‌شود، اما بخش عمده توسط شرکت‌های خارجی دیگر راهبری می‌شود که این شرکت‌ها می‌توانند اپراتور یا خط کشتیرانی باشند. همچنین گاهی صاحب یک کالای عمده،‌ بخشی از بندر را در اختیار گرفته و آن را راهبری می‌کند. در نتیجه، استفاده از شرکت‌های خارجی در حوزه بنادر یک امر رایج است. در بنادر اکثر کشورهای همسایه ما نیز حداقل یک یا دو شرکت خارجی به‌عنوان اپراتور یا بنگاه‌هایی که فعالیت کسب‌وکاری دارند، مشغول فعالیت هستند.
وی با اشاره به اینکه تا کنون در ایران چنین کاری نکرده‌ایم، اظهار می‌کند: همواره در این زمینه نگرانی‌هایی وجود داشته، اما باید توجه کرد که اگر این رویکرد مزیتی دارد که باعث شده در دنیا آن را دنبال کنند، ما خود را از آن مزیت‌ها محروم کرده‌ایم.
دروازه ی فرصت هاى طلايى‏
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه