بررسی« اقتصادسرآمد» از ارتباط معنا دار قیمت نفت ایران بر بازار طلا

روند نزولی قیمت نفت طولانی نیست

گروه نفت و انرژی - نفت سال بدی را گذرانده است. سقوط تقاضای نفت به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا و جنگ قیمت بین عربستان و روسیه باعث کاهش قیمت نفت شد. ذخایر نفتی جهان آنقدر افزایش یافتند که ذخیره نفت گرانتر از مالکیت آن تمام می شد. به این ترتیب قیمت نفت آمریکا در ماه آوریل به زیر صفر رسید. قیمت نفت و انرژی همواره طی دوره های تورم بالا افزایش می یابد در حالی که از طلا برای مقابله با تورم بالا استفاده می شود. این بدان معناست که افزایش قیمت نفت همواره با افزایش قیمت طلا همراه بوده است حتی اگر مستقیماً بر هم تاثیرگذار نباشند. دنیا به خاطر پروژه‌ای که بانک های مرکزی اروپا از دهه ها پیش برای آن آماده شده بودند، به زودی به یک استاندارد جهانی برای طلا باز می گردد. بانک های مرکزی اروپا 50 سال پیش شرایط امروز  سیستم مالی بین المللی را پیش‌بینی کرده بودند و می دانستند این  سیاست‌ غیرمتعارف رو به افول رفته و امکان رونق دوباره آن وجود نخواهد داشت.
به گزارش اقتصادسرآمد، هدف بانک های مرکزی اروپا مقابله با سلطه دلار و آمادگی تدریجی برای سیستم جدید با دخالت طلا بود. اروپا قصد دارد از ذخایر طلا برای حفاظت در برابر تورم بالا استفاده کند. البته کاهش سلطه دلار محدود به اروپا نمی‌شود. مقامات مالزی و رئیس بازار طلای شانگهای هم اعلام کرده‌اند باید از دلار آمریکا دور شوند و دوباره به طلا رو بیاورند. حالا به نظر می رسد احیای دوباره طلا به بازار انرژی هم راه یافته است. تحلیل گران مورگان استنلی عقیده دارند نسبت بین  نفت و طلا اهمیت بسیاری در تعیین قیمت نفت در آینده دارد.
 قیمت نفت همواره طی دوره های تورم بالا افزایش می یابد در حالی که از طلا برای مقابله با تورم بالا استفاده می شود. این بدان معناست که افزایش قیمت نفت همواره با افزایش قیمت طلا همراه بوده است حتی اگر مستقیماً بر هم تاثیرگذار نباشند. نسبت بین طلا و نفت زمانی به کار می آید که بخواهیم مشخص کنیم ارزش یک اونس طلا برابر با چند بشکه نفت است.
ارتباط معنا دار قیمت نفت ایران بر بازار طلا
الهام میرمحمدی کارشناس ارشد بازار نفت در این باره به خبرنگار روزنامه اقتصادسرآمد، می گوید: افت قیمت نفت رابطه مستقیمی با بازدهی اوراق قرضه و کاهش نرخ بهره و قیمت طلا در سطح جهان دارد. بنابراین در حالی‌که بانک‌های مرکزی در حال تزریق پول به بازار و تحریک اقتصاد هستند، قیمت طلا افزایش رو به افزایش می‌گذارد.
او اما معتقد است، اگر افت قیمت نفت برای مدتی طولانی ادامه یابد، ممکن است روند صعودی طلا دوام نداشته باشد. در کوتاه‌مدت نگرانی‌های بازارِ نفت می‌تواند به‌نفع طلا باشد. در بلندمدت اما سیر رشد طلا متوقف خواهد شد. روند نزولی قیمت نفت طولانی نخواهد بود و قیمت نفت خام تا پایان تابستان به ۳۰ دلار می‌رسد.این تحلیلگر معتقد است که روند نزولی طلای سیاه، موجب رشد قیمت طلا خواهد شد.
میرمحمدی یادآور شد: با پر شدن مخازن در تاسیسات نفتی آمریکای شمالی، هیچ ظرفیتی برای تولید نفت جدید وجود ندارد. در عین حال، کاهش قابل توجه تقاضا برای بنزین موجب شده قیمت آن به کمتر از یک دلار در هر گالن در برخی مناطق برسد. با ادامه پر شدن انبارها، احتمال ادامه روند نزولی نفت وجود دارد و ممکن است باز هم منفی شود. به‌طور قطع نمی‌توان چنین اتفاقی را پیش‌بینی کرد، اما اگر رخ دهد، کوتاه‌مدت خواهد بود.
وی اما با بیان این مهم که، ارزش دلار آمریکا، قیمت نفت خام و قیمت طلا سه متغیر مهم اقتصادی هستند که تغییرات آن‌ها تأثیرات عمده ای بر روند رشد اقتصادی کشورهای تولیدکننده نفت دارد، افزود: شوک قیمت نفت‌خام در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت، اثر مثبت و معنادار بر نرخ ارز دارد. این شوک بیشترین اثر خود را در بلندمدت مدت بر واریانس نرخ ارز بر جای می‌گذارد.
بسیاری از تحلیل گران با ارائه اطلاعاتی درباره روند قیمتی بلندمدت طلا و نفت ادعا می‌کنند آ نها رابطه‌ای مستقیم با هم دارند به این معنا که وقتی یکی رشد می‌کند، دیگری نیز روندی صعودی به خود می‌گیرد. از سوی دیگر، انجمن جهانی طلا این باور رایج را قبول ندارد و در گزارشی گفته طلای سیاه و فلز زرد همبستگی با هم ندارند و فقط برخی عوامل به حرکت مشابه این دو در موقعیت‌هایی خاص می‌انجامد.
بر این اساس، نرخ پایین دلار در برابر دیگر ارزها از قیمت نفت و طلا حمایت می‌کند، چراکه این کامودیتی‌ها عمدتا با دلار معامله می‌شود و افت ارزش آن باعث می‌شود معامله‌گرانی که ارز‌های دیگری در اختیار دارند بتوانند با قیمت پایین‌تر نفت و طلا بخرند. علاوه بر این، تورم بالا (بیش از ۳ درصد) نیز به بالا رفتن بهای هر دو این کامودیتی‌ها کمک می‌کند. با این حال، عوامل دیگری نیز وجود دارند که راه نفت و طلا را از هم جدا می‌کنند. طلا همیشه به‌عنوان دارایی امن مشهور بوده و نفت دارایی است که نوسانات بیشتری تجربه می‌کند. جدایی نفت و طلا به خصوص در زمان وقوع بحران‌ها خود را نشان می‌دهد. در این زمان، سرمایه‌ها به سوی طلا هجوم می‌آورند و از نفت و دیگر کامودیتی‌های پر ریسک می‌گریزند.
روند نزولی قیمت نفت طولانی نیست
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه