یک کارشناس صنعت خودرو به « اقتصادسرآمد» می گوید: افزایش 10 درصدی قیمت خودرو در دو هفته اول شهریور

اوج گیری نرخ خودرو با نزدیک شدن به پاییز

گروه خودرو - در روزهایی که دلار نوسان شدیدی در بازار داشت، بازار خودرو هم نوسان در پیش گرفت و خریداران را سردرگم کرد. این سردرگمی موجب شد تا خریداران و فروشندگان فعلا دست از معامله بکشند. از سوی دیگر وعده‌های مطرح شده از سوی وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت در خصوص افزایش تیراژ تولید که عقبه آن می تواند افت قیمت باشد نیز موجب شده تا بازار شکل انتظاری به خود بگیرد. 
به گزارش اقتصادسرآمد، در هفته سپری شده، تنها مسائل اقتصادی نبود که باعث شد بازار دچار نوسان شود بلکه ردپای مسائل سیاسی هم در این نوسان دیده می شد. شنیده ها از بازار حاکی از این است که موضوع نامشخص بودن زمان از سرگیری مذاکرات بازگشت به برجام که گفته می شود احتمال دارد تا آذرماه شاهد آغاز آن نباشیم، موجب دلسردی بازارهای سرمایه ای و بازار خودرو که بسیاری به آن به عنوان یک سرمایه نگاه می کنند، شده است. برخی فعالان بازار خودروها معتقدند که به دلیل سردرگمی قیمتی که در بازار خودرو شاهد آن هستیم، تقاضای مصرفی در بازار عقب نشینی کرده و تقاضاهای سرمایه ای نقش پررنگ تری در بازار بازی می کنند، اما این روزها این نوع تقاضا هم در بازار چندان رونقی ندارد.
سردرگمی و دلسردی متقاضیان تنها خبر بازار خودروها در هفته ای که گذشت نبود و خبرهای خوش سیاسی کمی خوشبینی را به این بازار تزریق کرد. برخی فعالان بازار معتقدند که خبرهایی همچون آزاد شدن برخی از اموال بلوکه شده ایران، سبب شد تا در روزهای پایانی هفته شاهد بازاری آرام باشیم، موضوعی که در سایر بازارهای دارایی نیز دیده می شود. رصد بازار خودرو نشان دهنده آن است که در دومین هفته شهریور 1400 خودروهای پرتیراژ هم طعم افزایش و ثبات قیمت را چشیدند و هم افت قیمت را تجربه کردند.
افزایش 10 درصدی قیمت خودرو در دو هفته اول  شهریور
میلاد بیگی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به علت افزایش چند باره قیمت خودرو در دو هفته اول شهریور به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: به نظر می‌رسد در ماه گذشته ۲ پدیده، مهم‌ترین عامل در افزایش قیمت بودند که شامل افزایش قیمت ارز  و کاهش تولید خودرو توسط خودروسازان است.
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید براینکه نوسانات نرخ ارز، تاثیر مستقیمی بر قیمت کالا دارد ،گفت: اکنون ارز در بازار حدود ۲۷ هزار  تومان  معامله می شود که نشان می دهد حدود ۱۰ درصد نسبت به یک ماه گذشته افزایش نرخ ارز را تجربه کرده ایم.
وی با بیان این‌که اختلاف قیمت خودرو بین کارخانه تا حاشیه بازار بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان است، بیان کرد: اکنون با توجه به نوسانات نرخ ارز،  شاهد اختلاف قیمت خودرو بین کارخانه تا بازار نسبت به گذشته  هستیم.
بیگی با اشاره به دیگر عوامل تاثیر گذار در افزایش قیمت خودرو، نی ز یادآور شد: کاهش تولید خودرو توسط خودروسازان از عومل تاثیر گذار بر قیمت آن است، چرا  در مدت اخیر خودرو سازان منتظر بودنند دولت جدید تشکیل شود و بعد محصولات بازار خودرو نیازمند ارزپاشی دولت خود را عرضه کنند. 
به گفته این کارشناس صنعت خودرو قیمت خودرو همچنان در روزهای آینده افزایشی خواهد بود اگر ارز کاهش داشته باشد، کاهش کوتاه مدت در قیمت خودرو خواهیم داشت، اما این کاهش قیمت طولانی نخواهد بود  اگر ارزپاشی صورت بگیرد و قیمت ارز تعدیل شود، قیمت خودرو هم در بازار کلاهش می یابد، اما از آنجایی که در کوتاه مدت درآمد ارزی افزایش قابل توجهی ندارد، قیمت ارز و خودرو با هم  افزایش می‌یابد.
او با اشاره به پیش بینی قیمت خودرو در آینده، ادامه داد:  از آنجایی که به نظر نمی‌رسد روند نرخ ارز در کوتاه مدت نزولی باشد به دنبال آن شاهد کاهش قیمت خودرو نخواهیم بود مگر اینکه دولت  سیاست‌هایی مثل ارزپاشی را داشته باشد که این امر  بعید است.
اگرچه قیمت خودروها طی ۵ماه گذشته در کارخانه ثابت مانده، اما در بازار به‌ویژه در مرداد ماه ترمز برید و فعالان بازار می‌گویند طی روزهای ابتدای شهریور ماه تا حدودی ثابت بوده است. بازار خودرو در مردادماه، ۳۱ روز گرم و پرشتاب را پشت سر گذاشت؛ نوسان قیمت‌ها به شکلی بود که هر چند روز یک‌بار افزایش‌های بین ۵ تا ۱۰میلیون تومانی برای انواع خودرو ثبت می‌شد و خریداران ناامیدتر از قبل بدون خرید از بازار خارج می‌شدند.افزایش قیمت خودرو در مردادماه چنان بی‌محابا بود که برخی مدل‌ها افزایش ۲۰ تا ۳۷میلیونی را تجربه کردند و این افزایش‌های چشم‌گیر در حالی بود که خودروسازان از قیمت‌های حاشیه‌ای بازار که سودی ۵۰هزار میلیاردتومانی را رقم زده، بهره‌ای ندارند و این سود شیرین به جیب دلالان می‌رود. با این حال با ورود به شهریورماه روند صعودی قیمت خودرو متوقف شده و قیمت‌ها یا ثابت مانده یا حداکثر یک تا ۲ میلیون تومان افزایش داشته است.
یکی از عمده دلایل شکل‌گیری چنین حاشیه بازاری، قیمت‌گذاری دستوری خودرو است که سال‌هاست به پاشنه آشیل صنعت تبدیل شده و درحالی‌که خودروسازان ناچارند از قیمت‌های دستوری شورای رقابت برای خودروهای پرتیراژ تبعیت کنند، همین خودروها با حاشیه سود بالا و بعضا بیش از ۱۰۰میلیون تومان توسط دلالان به مردم فروخته می‌شود.
اوج گیری نرخ خودرو با نزدیک شدن به پاییز
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه