تاریخ انتشار:1400/11/10

حملونقل دریایی؛ برگ برنده اقتصادی در تعامل با همسایگان است
اقتصاد سرامد - رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران گفت: حمل و نقل دریای خزر برگ برنده کشور در تعامل اقتصادی با کشورهای حاشیه دریای خزر است که میتواند برای ایران امتیازات اقتصادی مختلفی را درپی داشته باشد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، بنا به اعلام وزارت راه و شهرسازی، سیدعلی حسینی در رابطه با ضرورت توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه و به ویژه کشورهای حاشیه دریای خزر و رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی مبنی بر استفاده از ظرفیتهای دریایی و بندری ایران، گفت: ظرفیت بنادر شمالی ایران در حال حاضر معادل ۳۰ میلیون تن است که از این میزان فقط میلیون پنج تن آن مورد استفاده قرار میگیرد و باید اذعان کرد که تنها از ۲۰ درصد ظرفیت این بنادر بهرهمند شدهایم.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه پس از فروکش کردن کرونا مجددا شاهد رونق فعالیتهای اقتصادی هستیم، بیان کرد: باید به نحو مطلوب از ظرفیت ترانزیتی دریای خزر استفاده کنیم.
حسینی افزود: مسیر انتقال کالا از مناطق مرکزی یا شمالی چین به بنادر جنوبی این کشور و پس از آن بندرعباس حدود ۳۰ روز زمان میبرد، اما اگر بتوانیم این کالاها را از طریق ریل به قزاقستان و پس از آن به بنادر شمالی ایران منتقل کنیم، با کاهش ۱۵ روزه زمان و کاهش هزینه حمل و نقل مواجه خواهیم شد.
وی با تاکید بر اینکه ناگزیر به فعال شدن بنادر شمالی ایران و استفاده از ظرفیت کریدور شمال-جنوب هستیم، عنوان کرد: حمل و نقل دریای خزر به عنوان راه تنفس تجارت خارجی و حمل و نقل بین المللی ایران به شمار میرود و برگ برنده کشور در تعامل اقتصادی با کشورهای حاشیه دریای خزر است که میتواند برای ایران امتیازات اقتصادی مختلفی اعم از امضای توافقنامهها و همکاریهای مشترک اقتصادی را به دنبال داشته باشد.
حسینی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت کشتیرانی دریای خزر و ظرفیت شناورهای رو-رو به بهترین شکل در راستای توسعه حمل و نقل ایران در دریای خزر استفاده کنیم، گفت: قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال-جنوب یک ظرفیت اقتصادی ویژه برای ایران به شمار میرود و با توجه به اینکه کشورهای همسایه مایل هستند از بنادر شمالی ایران به منظور انتقال کالا استفاده کنند، باید بتوانیم از ظرفیت این بنادر به نحو مطلوب در راستای رونق اقتصادی کشور بهرهمند شویم.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اظهار کرد: سرمایهگذاری خوبی در بنادر شمالی ایران از سوی سازمان بنادر و دریانوردی صورتگرفته است، لذا باید بتوانیم از این پتانسیل و ظرفیت دریایی و بندری شمال کشور استفاده کنیم؛ رویکرد سازمان بنادر در راستای توسعه همکاریهای مشترک اقتصادی از مسیر دریایی و بندری با کشورهای حاشیه دریای خزر قابل تقدیر است و به طور حتم آورده مالی و اقتصادی مطلوبی برای کشور به دنبال خواهد داشت.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه پس از فروکش کردن کرونا مجددا شاهد رونق فعالیتهای اقتصادی هستیم، بیان کرد: باید به نحو مطلوب از ظرفیت ترانزیتی دریای خزر استفاده کنیم.
حسینی افزود: مسیر انتقال کالا از مناطق مرکزی یا شمالی چین به بنادر جنوبی این کشور و پس از آن بندرعباس حدود ۳۰ روز زمان میبرد، اما اگر بتوانیم این کالاها را از طریق ریل به قزاقستان و پس از آن به بنادر شمالی ایران منتقل کنیم، با کاهش ۱۵ روزه زمان و کاهش هزینه حمل و نقل مواجه خواهیم شد.
وی با تاکید بر اینکه ناگزیر به فعال شدن بنادر شمالی ایران و استفاده از ظرفیت کریدور شمال-جنوب هستیم، عنوان کرد: حمل و نقل دریای خزر به عنوان راه تنفس تجارت خارجی و حمل و نقل بین المللی ایران به شمار میرود و برگ برنده کشور در تعامل اقتصادی با کشورهای حاشیه دریای خزر است که میتواند برای ایران امتیازات اقتصادی مختلفی اعم از امضای توافقنامهها و همکاریهای مشترک اقتصادی را به دنبال داشته باشد.
حسینی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت کشتیرانی دریای خزر و ظرفیت شناورهای رو-رو به بهترین شکل در راستای توسعه حمل و نقل ایران در دریای خزر استفاده کنیم، گفت: قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال-جنوب یک ظرفیت اقتصادی ویژه برای ایران به شمار میرود و با توجه به اینکه کشورهای همسایه مایل هستند از بنادر شمالی ایران به منظور انتقال کالا استفاده کنند، باید بتوانیم از ظرفیت این بنادر به نحو مطلوب در راستای رونق اقتصادی کشور بهرهمند شویم.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اظهار کرد: سرمایهگذاری خوبی در بنادر شمالی ایران از سوی سازمان بنادر و دریانوردی صورتگرفته است، لذا باید بتوانیم از این پتانسیل و ظرفیت دریایی و بندری شمال کشور استفاده کنیم؛ رویکرد سازمان بنادر در راستای توسعه همکاریهای مشترک اقتصادی از مسیر دریایی و بندری با کشورهای حاشیه دریای خزر قابل تقدیر است و به طور حتم آورده مالی و اقتصادی مطلوبی برای کشور به دنبال خواهد داشت.
برچسب ها : اقتصاد دریا بنادر صادرات
اخبار روز
-
کسب رتبه اول بهرهوری بخش آب کشور توسط شرکت آب و نیرو
-
افتتاح نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی صندوق ذخیره فرهنگیان توسط وزیر آموزش و پرورش
-
سد قوچم، حلقه واسط انتقال آب از غرب به شرق کردستان
-
محور چالوس چهارخطه می شود
-
تقدیر فرمانده سپاه از مرکز وکلا
-
سفر؛ آزمونی برای مسئولیت و آگاهی
-
رُمان نویسنده هرمزگانی به چاپ سوم رسید/ «آن تابستان»؛ سوژه مردمپسند ناب اقلیمی برای سینما
-
سرمایهگذاری در پروژههای شهری پیشرفت کرده، اما برخی چالشها باقی است
-
گام جدیددرنگهداشت محلات۲۷گانه منطقه یک باشروع بهار قرآن و طبیعت
-
بازدید مدیر دفتر یونسکو در تهران، از شناور تحقیقاتی «کاوشگر خلیج فارس»
-
صادرات محوری و توسعه فناوری رویکرد اصلی مناطق آزاد
-
تأکید هند بر توسعه چابهار همزمان با تهدید آمریکا
-
افتتاح بخشی از پروژه آزادراه تبریز-مرند
-
عملیات ترمیم خط اسید استیک مربوط به مخازن 1001
-
پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی قیر، آسفالت، عایقها، بتن، سیمان و ماشینآلات وابسته افتتاح شد
-
هدفگذاری ایران و قزاقستان برای حمل ۵ میلیون تن بار از مسیر ریلی کشورمان
-
تخصصی ترین وزراتخانه جولانگاه افراد سفارشی و رابطه ای شده است
-
دهمین بوت کمپ اقتصادی با رویکرد توسعه کسب و کارهای نوظهور برگزار شد
-
نیازمند برنامه کلان ملی در حوزه منابع انسانی دریانوردان هستیم
-
همایش شرکت های برتر ایران برای بررسی و رتبه بندی 100 شرکت برتر در سال مالی 1402 برگزار شد