تاریخ انتشار:1400/11/10
![حملونقل دریایی؛ برگ برنده اقتصادی در تعامل با همسایگان است](/content/news/44d4987d-55a4-4095-b28a-e207385625d4.jpg?width=400&height=300)
حملونقل دریایی؛ برگ برنده اقتصادی در تعامل با همسایگان است
اقتصاد سرامد - رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران گفت: حمل و نقل دریای خزر برگ برنده کشور در تعامل اقتصادی با کشورهای حاشیه دریای خزر است که میتواند برای ایران امتیازات اقتصادی مختلفی را درپی داشته باشد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، بنا به اعلام وزارت راه و شهرسازی، سیدعلی حسینی در رابطه با ضرورت توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه و به ویژه کشورهای حاشیه دریای خزر و رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی مبنی بر استفاده از ظرفیتهای دریایی و بندری ایران، گفت: ظرفیت بنادر شمالی ایران در حال حاضر معادل ۳۰ میلیون تن است که از این میزان فقط میلیون پنج تن آن مورد استفاده قرار میگیرد و باید اذعان کرد که تنها از ۲۰ درصد ظرفیت این بنادر بهرهمند شدهایم.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه پس از فروکش کردن کرونا مجددا شاهد رونق فعالیتهای اقتصادی هستیم، بیان کرد: باید به نحو مطلوب از ظرفیت ترانزیتی دریای خزر استفاده کنیم.
حسینی افزود: مسیر انتقال کالا از مناطق مرکزی یا شمالی چین به بنادر جنوبی این کشور و پس از آن بندرعباس حدود ۳۰ روز زمان میبرد، اما اگر بتوانیم این کالاها را از طریق ریل به قزاقستان و پس از آن به بنادر شمالی ایران منتقل کنیم، با کاهش ۱۵ روزه زمان و کاهش هزینه حمل و نقل مواجه خواهیم شد.
وی با تاکید بر اینکه ناگزیر به فعال شدن بنادر شمالی ایران و استفاده از ظرفیت کریدور شمال-جنوب هستیم، عنوان کرد: حمل و نقل دریای خزر به عنوان راه تنفس تجارت خارجی و حمل و نقل بین المللی ایران به شمار میرود و برگ برنده کشور در تعامل اقتصادی با کشورهای حاشیه دریای خزر است که میتواند برای ایران امتیازات اقتصادی مختلفی اعم از امضای توافقنامهها و همکاریهای مشترک اقتصادی را به دنبال داشته باشد.
حسینی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت کشتیرانی دریای خزر و ظرفیت شناورهای رو-رو به بهترین شکل در راستای توسعه حمل و نقل ایران در دریای خزر استفاده کنیم، گفت: قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال-جنوب یک ظرفیت اقتصادی ویژه برای ایران به شمار میرود و با توجه به اینکه کشورهای همسایه مایل هستند از بنادر شمالی ایران به منظور انتقال کالا استفاده کنند، باید بتوانیم از ظرفیت این بنادر به نحو مطلوب در راستای رونق اقتصادی کشور بهرهمند شویم.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اظهار کرد: سرمایهگذاری خوبی در بنادر شمالی ایران از سوی سازمان بنادر و دریانوردی صورتگرفته است، لذا باید بتوانیم از این پتانسیل و ظرفیت دریایی و بندری شمال کشور استفاده کنیم؛ رویکرد سازمان بنادر در راستای توسعه همکاریهای مشترک اقتصادی از مسیر دریایی و بندری با کشورهای حاشیه دریای خزر قابل تقدیر است و به طور حتم آورده مالی و اقتصادی مطلوبی برای کشور به دنبال خواهد داشت.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه پس از فروکش کردن کرونا مجددا شاهد رونق فعالیتهای اقتصادی هستیم، بیان کرد: باید به نحو مطلوب از ظرفیت ترانزیتی دریای خزر استفاده کنیم.
حسینی افزود: مسیر انتقال کالا از مناطق مرکزی یا شمالی چین به بنادر جنوبی این کشور و پس از آن بندرعباس حدود ۳۰ روز زمان میبرد، اما اگر بتوانیم این کالاها را از طریق ریل به قزاقستان و پس از آن به بنادر شمالی ایران منتقل کنیم، با کاهش ۱۵ روزه زمان و کاهش هزینه حمل و نقل مواجه خواهیم شد.
وی با تاکید بر اینکه ناگزیر به فعال شدن بنادر شمالی ایران و استفاده از ظرفیت کریدور شمال-جنوب هستیم، عنوان کرد: حمل و نقل دریای خزر به عنوان راه تنفس تجارت خارجی و حمل و نقل بین المللی ایران به شمار میرود و برگ برنده کشور در تعامل اقتصادی با کشورهای حاشیه دریای خزر است که میتواند برای ایران امتیازات اقتصادی مختلفی اعم از امضای توافقنامهها و همکاریهای مشترک اقتصادی را به دنبال داشته باشد.
حسینی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت کشتیرانی دریای خزر و ظرفیت شناورهای رو-رو به بهترین شکل در راستای توسعه حمل و نقل ایران در دریای خزر استفاده کنیم، گفت: قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال-جنوب یک ظرفیت اقتصادی ویژه برای ایران به شمار میرود و با توجه به اینکه کشورهای همسایه مایل هستند از بنادر شمالی ایران به منظور انتقال کالا استفاده کنند، باید بتوانیم از ظرفیت این بنادر به نحو مطلوب در راستای رونق اقتصادی کشور بهرهمند شویم.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اظهار کرد: سرمایهگذاری خوبی در بنادر شمالی ایران از سوی سازمان بنادر و دریانوردی صورتگرفته است، لذا باید بتوانیم از این پتانسیل و ظرفیت دریایی و بندری شمال کشور استفاده کنیم؛ رویکرد سازمان بنادر در راستای توسعه همکاریهای مشترک اقتصادی از مسیر دریایی و بندری با کشورهای حاشیه دریای خزر قابل تقدیر است و به طور حتم آورده مالی و اقتصادی مطلوبی برای کشور به دنبال خواهد داشت.
برچسب ها : اقتصاد دریا بنادر صادرات
اخبار روز
-
مشارکت بنیاد برکت در تولید ۱۰ هزار پایند الکترونیکی
-
اظهارات رئیس روسنفت درباره تاثیر مازاد تولید بر تلاشهای اوپک پلاس
-
عصری با رضا عبدالهی در ویژه برنامه «سیب نقره ای»
-
امضای تفاهم نامه همکاری میان بانک سرمایه و هلدینگ پتروفرهنگ
-
مهدی بیرانوند برگزیده دوره دکتری روزنامهنگاری و رسانه دانشگاه هارویست آماریلو تگزاس آمریکا شد
-
حضور بنیاد برکت در سی یکمین نمایشگاه بین المللی مواد غذایی ایران
-
نیم نگاهی به انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری
-
در محل نمایشگاه بین المللی کتاب تهران صورت گرفت؛
-
پرداخت تسهیلات قرضالحسنه به کسب و کارهای آسیبدیده
-
یک سر و گردن بالاتر از همه
-
آشنایی با کفپوش عایق برق فشار قوی
-
«معلم خصوصی ارزان و آنلاین برای شب امتحان» با یک تلفن!
-
تقدیرشرکت آب و نیرو از قهرمانان ورزشی شهرستان گتوند در مسابقات جهانی
-
راه اندازی کارگاه تولید شمش آلومینیوم از ضایعات
-
آمادگی پیام رسان بله برای ارائه خدمات به مسافران سرزمین وحی
-
پرداخت 2200 میلیارد تومان از مطالبات مراکز دانشگاهی طرف قرارداد
-
توزیع ۳۵ هزار بسته معیشتی در مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان
-
تغییر نگاه به سرمایهگذاریها موجب شده تا بسیاری از دعواهای حقوقی با مذاکرات حل شود
-
بهسازی فضاهای بی دفاع شهری جهت کاهش آسیب های اجتماعی
-
تجهیز بیش از ۱۰۰۰ هکتار از زمینهای کشاورزی اردبیل به سیستم آبیاری تحت فشار