تاریخ انتشار:1400/11/16

چرا کالاهای وارداتی در گمرک رسوب میکنند؟
اقتصاد سرامد - نایب رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران میگوید طولانی بودن فرایند اخذ مجوز برای ترخیص کالاها، یکی از اصلیترین دلایل رسوب در گمرکات است.
به گزارش اقتصاد سرآمد، محمدرضا فاروقی اظهار کرد: گمرک به عنوان متولی اصلی امر ترخیص کالا، به طور همزمان با ۲۰ تا ۳۰ نهاد و سازمان مجوز دهنده در ارتباط است که برای ترخیص هر یک از این کالاها، باید نظر موافق این سازمانها اعلام شود و همین موضوع خود به بالا رفتن زمان ترخیص کالاها منجر میشود.
وی با اشاره به پنجره واحد گمرک، بیان کرد: بر اساس قانون، تمام دستگاههای مرتبط با واردات کالا باید در قالب این پنجره واحد و بر اساس طرح و برنامهای که گمرک اعلام کرده مشارکت کنند. بر اساس قانون رفع موانع تولید نیز باید این سازمانها در ترخیص کالا مشارکت کنند اما ما متاسفانه شاهد آن هستیم که بسیاری از این سازمانهای همجوار در زمان مقرر اظهار نظر نمیکنند.
نایب رئیس کمیسیون واردات اتاق ایران ادامه داد: وقتی این سازمانها خود را ملزم به پاسخگویی در این حوزه نمیدانند یا از متصل کردن سامانههای خود به سامانه گمرک طفره میروند، قطعا کار در اجرا دشوار میشود و این موضوع ترخیص کالا را دشوار میکند که بخش خصوصی در این زمینه درخواست اصلاح قانون را مطرح کرده است.
فاروقی درباره جزئیات برنامه بخش خصوصی در این زمینه به سایت اتاق ایران گفت: بر اساس طرحی که در شورای گفت و گو مطرح و سپس در شورای مقررات زدایی وزارت اقتصاد نیز تصویب شد، سازمانهای مرتبط باید ظرف یک هفته نظر خود را درباره کالاهای وارداتی اعلام کنند و در صورت به اتمام رسیدن این مهلت، سکوت آنها به معنی صدور مجوز برای واردات تلقی خواهد شد، البته این سازمانها میتوانند هر سال فهرستی از کالاهایی که برای بررسی نیاز به زمان بیشتری دارند را نیز ارائه کنند.
وی اضافه کرد: البته ما پیش از این قانونی مشابه در حوزه کالاهای بهداشتی داشتیم که سازمانها موظف بودند ظرف مدت ۱۵ روز نظر خود را برای صدور مجوز اعلام کنند اما با توجه به اینکه ضمانت اجرایی برای آن وجود نداشت، سازمانها از ورود به این حوزه خودداری میکردند اما در نهایت امیدواریم با توجه به مصوبات و صراحت قانون، مقدمات لازم برای سرعت گرفتن ترخیص کالاها فراهم شود.
وی با اشاره به پنجره واحد گمرک، بیان کرد: بر اساس قانون، تمام دستگاههای مرتبط با واردات کالا باید در قالب این پنجره واحد و بر اساس طرح و برنامهای که گمرک اعلام کرده مشارکت کنند. بر اساس قانون رفع موانع تولید نیز باید این سازمانها در ترخیص کالا مشارکت کنند اما ما متاسفانه شاهد آن هستیم که بسیاری از این سازمانهای همجوار در زمان مقرر اظهار نظر نمیکنند.
نایب رئیس کمیسیون واردات اتاق ایران ادامه داد: وقتی این سازمانها خود را ملزم به پاسخگویی در این حوزه نمیدانند یا از متصل کردن سامانههای خود به سامانه گمرک طفره میروند، قطعا کار در اجرا دشوار میشود و این موضوع ترخیص کالا را دشوار میکند که بخش خصوصی در این زمینه درخواست اصلاح قانون را مطرح کرده است.
فاروقی درباره جزئیات برنامه بخش خصوصی در این زمینه به سایت اتاق ایران گفت: بر اساس طرحی که در شورای گفت و گو مطرح و سپس در شورای مقررات زدایی وزارت اقتصاد نیز تصویب شد، سازمانهای مرتبط باید ظرف یک هفته نظر خود را درباره کالاهای وارداتی اعلام کنند و در صورت به اتمام رسیدن این مهلت، سکوت آنها به معنی صدور مجوز برای واردات تلقی خواهد شد، البته این سازمانها میتوانند هر سال فهرستی از کالاهایی که برای بررسی نیاز به زمان بیشتری دارند را نیز ارائه کنند.
وی اضافه کرد: البته ما پیش از این قانونی مشابه در حوزه کالاهای بهداشتی داشتیم که سازمانها موظف بودند ظرف مدت ۱۵ روز نظر خود را برای صدور مجوز اعلام کنند اما با توجه به اینکه ضمانت اجرایی برای آن وجود نداشت، سازمانها از ورود به این حوزه خودداری میکردند اما در نهایت امیدواریم با توجه به مصوبات و صراحت قانون، مقدمات لازم برای سرعت گرفتن ترخیص کالاها فراهم شود.
برچسب ها : اقتصاد دریا واردات بنادر
اخبار روز
-
کسب رتبه اول بهرهوری بخش آب کشور توسط شرکت آب و نیرو
-
افتتاح نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی صندوق ذخیره فرهنگیان توسط وزیر آموزش و پرورش
-
سد قوچم، حلقه واسط انتقال آب از غرب به شرق کردستان
-
محور چالوس چهارخطه می شود
-
تقدیر فرمانده سپاه از مرکز وکلا
-
سفر؛ آزمونی برای مسئولیت و آگاهی
-
رُمان نویسنده هرمزگانی به چاپ سوم رسید/ «آن تابستان»؛ سوژه مردمپسند ناب اقلیمی برای سینما
-
سرمایهگذاری در پروژههای شهری پیشرفت کرده، اما برخی چالشها باقی است
-
گام جدیددرنگهداشت محلات۲۷گانه منطقه یک باشروع بهار قرآن و طبیعت
-
بازدید مدیر دفتر یونسکو در تهران، از شناور تحقیقاتی «کاوشگر خلیج فارس»
-
صادرات محوری و توسعه فناوری رویکرد اصلی مناطق آزاد
-
تأکید هند بر توسعه چابهار همزمان با تهدید آمریکا
-
افتتاح بخشی از پروژه آزادراه تبریز-مرند
-
عملیات ترمیم خط اسید استیک مربوط به مخازن 1001
-
پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی قیر، آسفالت، عایقها، بتن، سیمان و ماشینآلات وابسته افتتاح شد
-
هدفگذاری ایران و قزاقستان برای حمل ۵ میلیون تن بار از مسیر ریلی کشورمان
-
تخصصی ترین وزراتخانه جولانگاه افراد سفارشی و رابطه ای شده است
-
دهمین بوت کمپ اقتصادی با رویکرد توسعه کسب و کارهای نوظهور برگزار شد
-
نیازمند برنامه کلان ملی در حوزه منابع انسانی دریانوردان هستیم
-
همایش شرکت های برتر ایران برای بررسی و رتبه بندی 100 شرکت برتر در سال مالی 1402 برگزار شد