تاریخ انتشار:1400/11/16
چرا کالاهای وارداتی در گمرک رسوب میکنند؟
اقتصاد سرامد - نایب رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران میگوید طولانی بودن فرایند اخذ مجوز برای ترخیص کالاها، یکی از اصلیترین دلایل رسوب در گمرکات است.
به گزارش اقتصاد سرآمد، محمدرضا فاروقی اظهار کرد: گمرک به عنوان متولی اصلی امر ترخیص کالا، به طور همزمان با ۲۰ تا ۳۰ نهاد و سازمان مجوز دهنده در ارتباط است که برای ترخیص هر یک از این کالاها، باید نظر موافق این سازمانها اعلام شود و همین موضوع خود به بالا رفتن زمان ترخیص کالاها منجر میشود.
وی با اشاره به پنجره واحد گمرک، بیان کرد: بر اساس قانون، تمام دستگاههای مرتبط با واردات کالا باید در قالب این پنجره واحد و بر اساس طرح و برنامهای که گمرک اعلام کرده مشارکت کنند. بر اساس قانون رفع موانع تولید نیز باید این سازمانها در ترخیص کالا مشارکت کنند اما ما متاسفانه شاهد آن هستیم که بسیاری از این سازمانهای همجوار در زمان مقرر اظهار نظر نمیکنند.
نایب رئیس کمیسیون واردات اتاق ایران ادامه داد: وقتی این سازمانها خود را ملزم به پاسخگویی در این حوزه نمیدانند یا از متصل کردن سامانههای خود به سامانه گمرک طفره میروند، قطعا کار در اجرا دشوار میشود و این موضوع ترخیص کالا را دشوار میکند که بخش خصوصی در این زمینه درخواست اصلاح قانون را مطرح کرده است.
فاروقی درباره جزئیات برنامه بخش خصوصی در این زمینه به سایت اتاق ایران گفت: بر اساس طرحی که در شورای گفت و گو مطرح و سپس در شورای مقررات زدایی وزارت اقتصاد نیز تصویب شد، سازمانهای مرتبط باید ظرف یک هفته نظر خود را درباره کالاهای وارداتی اعلام کنند و در صورت به اتمام رسیدن این مهلت، سکوت آنها به معنی صدور مجوز برای واردات تلقی خواهد شد، البته این سازمانها میتوانند هر سال فهرستی از کالاهایی که برای بررسی نیاز به زمان بیشتری دارند را نیز ارائه کنند.
وی اضافه کرد: البته ما پیش از این قانونی مشابه در حوزه کالاهای بهداشتی داشتیم که سازمانها موظف بودند ظرف مدت ۱۵ روز نظر خود را برای صدور مجوز اعلام کنند اما با توجه به اینکه ضمانت اجرایی برای آن وجود نداشت، سازمانها از ورود به این حوزه خودداری میکردند اما در نهایت امیدواریم با توجه به مصوبات و صراحت قانون، مقدمات لازم برای سرعت گرفتن ترخیص کالاها فراهم شود.
وی با اشاره به پنجره واحد گمرک، بیان کرد: بر اساس قانون، تمام دستگاههای مرتبط با واردات کالا باید در قالب این پنجره واحد و بر اساس طرح و برنامهای که گمرک اعلام کرده مشارکت کنند. بر اساس قانون رفع موانع تولید نیز باید این سازمانها در ترخیص کالا مشارکت کنند اما ما متاسفانه شاهد آن هستیم که بسیاری از این سازمانهای همجوار در زمان مقرر اظهار نظر نمیکنند.
نایب رئیس کمیسیون واردات اتاق ایران ادامه داد: وقتی این سازمانها خود را ملزم به پاسخگویی در این حوزه نمیدانند یا از متصل کردن سامانههای خود به سامانه گمرک طفره میروند، قطعا کار در اجرا دشوار میشود و این موضوع ترخیص کالا را دشوار میکند که بخش خصوصی در این زمینه درخواست اصلاح قانون را مطرح کرده است.
فاروقی درباره جزئیات برنامه بخش خصوصی در این زمینه به سایت اتاق ایران گفت: بر اساس طرحی که در شورای گفت و گو مطرح و سپس در شورای مقررات زدایی وزارت اقتصاد نیز تصویب شد، سازمانهای مرتبط باید ظرف یک هفته نظر خود را درباره کالاهای وارداتی اعلام کنند و در صورت به اتمام رسیدن این مهلت، سکوت آنها به معنی صدور مجوز برای واردات تلقی خواهد شد، البته این سازمانها میتوانند هر سال فهرستی از کالاهایی که برای بررسی نیاز به زمان بیشتری دارند را نیز ارائه کنند.
وی اضافه کرد: البته ما پیش از این قانونی مشابه در حوزه کالاهای بهداشتی داشتیم که سازمانها موظف بودند ظرف مدت ۱۵ روز نظر خود را برای صدور مجوز اعلام کنند اما با توجه به اینکه ضمانت اجرایی برای آن وجود نداشت، سازمانها از ورود به این حوزه خودداری میکردند اما در نهایت امیدواریم با توجه به مصوبات و صراحت قانون، مقدمات لازم برای سرعت گرفتن ترخیص کالاها فراهم شود.
برچسب ها : اقتصاد دریا واردات بنادر
اخبار روز
-
مدیرعامل جدید شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه منطقه آزاد قشم منصوب شد
-
پرندگان آبگون در گالری کاف نمایش داده می شود
-
کتاب " چه، زندگی و جاودانگی یک چریک " اثر مهدی بیرانوند روژمان رونمایی شد
-
گزارش رسمی از کتاب داستان استقلال، نگاهی به تاریخ باشگاه تاج در صدا و سیما
-
ارتقای زیبایی بصری منطقه یک؛ رنگ آمیزی کافوها و جداول تا المان های شهری
-
انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی خواستار لغو ابلاغیه عدم انتشار آگهیهای ثبتی در مطبوعات شد
-
برنامهها و راهبردهای سازمان تأمین اجتماعی در دوره مدیریتی جدید
-
ماجرای خودرو های دپو شده در پارکینگ ایرانخودرو دیزل چه بود؟
-
حضور پر قدرت ایران خودرو دیزل در نمایشگاه های تهران و تبریز
-
دعوت مدیرعامل راهآهن از کارشناسان فنی ریلی اسپانیا برای راهاندازی قطارهای پُرسرعت
-
گشایش همایش ملی صنعت گردشگری «هَمسنگار» در جزیره قشم
-
کتابخانه مجازی شهدای دولت و شهدای جزیره قشم رونمایی شد
-
رضایتمندی حداکثری فرماندهان و خدمه کشتیهای متردد به بندر امام(ره)
-
کتاب «داستان استقلال، نگاهی به تاریخ باشگاه تاج» اثر مهدی بیرانوند
-
انتصاب نماینده رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور
-
ایزوایکو نماد اقتصاد دریا محور است و باید نگاه ویژهای به آن شود
-
نقش بینظیر پیشکسوتان دفاع مقدس در شکلگیری فرهنگ مقاومت و ایستادگی
-
ادعای استخدام خارج از چارچوب نیروهای قراردادی کذب است
-
دوره های جامع آموزش ادمینی و طراحی سایت همراه با استخدام و معرفی به بازار کار رایگان
-
صدا و سیما باید اخبار را امانتدارانه به مخاطب منتقل کند تا اعتماد مخاطب را جلب کند