تاریخ انتشار:1400/11/16
چرا کالاهای وارداتی در گمرک رسوب میکنند؟
اقتصاد سرامد - نایب رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران میگوید طولانی بودن فرایند اخذ مجوز برای ترخیص کالاها، یکی از اصلیترین دلایل رسوب در گمرکات است.
به گزارش اقتصاد سرآمد، محمدرضا فاروقی اظهار کرد: گمرک به عنوان متولی اصلی امر ترخیص کالا، به طور همزمان با ۲۰ تا ۳۰ نهاد و سازمان مجوز دهنده در ارتباط است که برای ترخیص هر یک از این کالاها، باید نظر موافق این سازمانها اعلام شود و همین موضوع خود به بالا رفتن زمان ترخیص کالاها منجر میشود.
وی با اشاره به پنجره واحد گمرک، بیان کرد: بر اساس قانون، تمام دستگاههای مرتبط با واردات کالا باید در قالب این پنجره واحد و بر اساس طرح و برنامهای که گمرک اعلام کرده مشارکت کنند. بر اساس قانون رفع موانع تولید نیز باید این سازمانها در ترخیص کالا مشارکت کنند اما ما متاسفانه شاهد آن هستیم که بسیاری از این سازمانهای همجوار در زمان مقرر اظهار نظر نمیکنند.
نایب رئیس کمیسیون واردات اتاق ایران ادامه داد: وقتی این سازمانها خود را ملزم به پاسخگویی در این حوزه نمیدانند یا از متصل کردن سامانههای خود به سامانه گمرک طفره میروند، قطعا کار در اجرا دشوار میشود و این موضوع ترخیص کالا را دشوار میکند که بخش خصوصی در این زمینه درخواست اصلاح قانون را مطرح کرده است.
فاروقی درباره جزئیات برنامه بخش خصوصی در این زمینه به سایت اتاق ایران گفت: بر اساس طرحی که در شورای گفت و گو مطرح و سپس در شورای مقررات زدایی وزارت اقتصاد نیز تصویب شد، سازمانهای مرتبط باید ظرف یک هفته نظر خود را درباره کالاهای وارداتی اعلام کنند و در صورت به اتمام رسیدن این مهلت، سکوت آنها به معنی صدور مجوز برای واردات تلقی خواهد شد، البته این سازمانها میتوانند هر سال فهرستی از کالاهایی که برای بررسی نیاز به زمان بیشتری دارند را نیز ارائه کنند.
وی اضافه کرد: البته ما پیش از این قانونی مشابه در حوزه کالاهای بهداشتی داشتیم که سازمانها موظف بودند ظرف مدت ۱۵ روز نظر خود را برای صدور مجوز اعلام کنند اما با توجه به اینکه ضمانت اجرایی برای آن وجود نداشت، سازمانها از ورود به این حوزه خودداری میکردند اما در نهایت امیدواریم با توجه به مصوبات و صراحت قانون، مقدمات لازم برای سرعت گرفتن ترخیص کالاها فراهم شود.
وی با اشاره به پنجره واحد گمرک، بیان کرد: بر اساس قانون، تمام دستگاههای مرتبط با واردات کالا باید در قالب این پنجره واحد و بر اساس طرح و برنامهای که گمرک اعلام کرده مشارکت کنند. بر اساس قانون رفع موانع تولید نیز باید این سازمانها در ترخیص کالا مشارکت کنند اما ما متاسفانه شاهد آن هستیم که بسیاری از این سازمانهای همجوار در زمان مقرر اظهار نظر نمیکنند.
نایب رئیس کمیسیون واردات اتاق ایران ادامه داد: وقتی این سازمانها خود را ملزم به پاسخگویی در این حوزه نمیدانند یا از متصل کردن سامانههای خود به سامانه گمرک طفره میروند، قطعا کار در اجرا دشوار میشود و این موضوع ترخیص کالا را دشوار میکند که بخش خصوصی در این زمینه درخواست اصلاح قانون را مطرح کرده است.
فاروقی درباره جزئیات برنامه بخش خصوصی در این زمینه به سایت اتاق ایران گفت: بر اساس طرحی که در شورای گفت و گو مطرح و سپس در شورای مقررات زدایی وزارت اقتصاد نیز تصویب شد، سازمانهای مرتبط باید ظرف یک هفته نظر خود را درباره کالاهای وارداتی اعلام کنند و در صورت به اتمام رسیدن این مهلت، سکوت آنها به معنی صدور مجوز برای واردات تلقی خواهد شد، البته این سازمانها میتوانند هر سال فهرستی از کالاهایی که برای بررسی نیاز به زمان بیشتری دارند را نیز ارائه کنند.
وی اضافه کرد: البته ما پیش از این قانونی مشابه در حوزه کالاهای بهداشتی داشتیم که سازمانها موظف بودند ظرف مدت ۱۵ روز نظر خود را برای صدور مجوز اعلام کنند اما با توجه به اینکه ضمانت اجرایی برای آن وجود نداشت، سازمانها از ورود به این حوزه خودداری میکردند اما در نهایت امیدواریم با توجه به مصوبات و صراحت قانون، مقدمات لازم برای سرعت گرفتن ترخیص کالاها فراهم شود.
برچسب ها : اقتصاد دریا واردات بنادر
اخبار روز
-
سرنوشت مبهم سیاست آبی و تکرار خطاهای استراتژیک
-
پایش آلودگیهای دریایی مَکُران در ۱۵۶ ایستگاه انجام شد
-
گسست نسلی در پیوند فرهنگ و دریا
-
ضربه تعطیلی دولت آمریکا به سفرهای هوایی
-
پشتپرده تعلیق قرارداد گازی مصر و اسرائیل
-
سهم ناچیز ایران در ترانزیت ۱۵میلیارد تنی جهان !
-
نمایش راه آهن در اوج بیتوجهی به رقابتهای ریلی منطقه
-
قطارهای کانتینری روسی در راه تهران
-
تکمیل ۸۵۴ هزار واحد مسکونی تکلیف همه نهادها و دستگاههای ذیربط است
-
پیشنهاد اصلاح ماده ۵۰ قانون برنامه هفتم ارائه شده است
-
توسعه کنترل کیفیت پروژههای عمرانی با ۱۰۴۰ واحد آزمایشگاهی در سراسر کشور
-
آغاز پیگیری مشکلات جزیره کیش پس از سفر وزیر امور اقتصادی و دارایی
-
تسریع در آمادهسازی زیرساختهای منطقه آزاد قصرشیرین
-
تدوین سند بهره وری شاخص های اختصاصی سازمان شیلات ایران
-
تقدیر نماینده رئیس جمهور از عملکرد بندرامام در تأمین کالاهای اساسی و جذب سرمایهگذاری
-
شیلات و نهادهای نظارتی در مسیر پایداری تولید
-
نشست هماندیشی مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با معتمدین و فعالان اقتصادی بندرلنگه
-
صالحیامیری وارد ریاض شد
-
شهرسازی مسئولانه، ضرورتی حیاتی برای تابآوری و توسعه پایدار است
-
نهضت مدرسه سازی در وزارت راه و شهرسازی
