تاریخ انتشار:1400/11/21

غفلت بزرگ در بنادر شمالی؛ ضعف در خدمات ترانزیتی
اقتصاد سرامد - یک کارشناس حمل و نقل معتقد است بزرگترین غفلتی که ایران در مورد دریای خزر انجام داده عدم سرمایه گذاری در دریای خزر و ارائه ندادن خدمات ترانزیتی مناسب به کشورهای صادر کننده کالا است.
به گزارش اقتصاد سرآمد، یک کارشناس حمل و نقل معتقد است بزرگترین غفلتی که ایران در مورد دریای خزر انجام داده عدم سرمایه گذاری در دریای خزر و ارائه ندادن خدمات ترانزیتی مناسب به کشورهای صادر کننده کالا است.
وی در بخش نظرهای کاربران این شبکه خبری عنوان کرد: عقب ماندن از کریدورهای جدید التاسیس یک مشکل جدی در حوزه دریایی خزر است ولی اصل مطلب این است که ایران باید سرمایه گذاری گسترده ای در بنادر و ناوگان کشتی های ایران در دریای خزر انجام دهد تا بتواند به مرور خدمات ترانزیتی و صادراتی از کشورهای شمال آسیا و اروپایی دریافت کند.
این کاربر تین نیوز، افزود: نداشتن ارتباط مناسب و فقدان برنامه ریزی مشترک بین کشورهای حاشیه دریای خزر و ایران موجب شده است پیش فرض خاصی از توانایی ایران برای کشورهای دیگر وجود نداشته باشد.
او خاطرنشان کرد: به طور مثال اگر بین بنادر ایران در دریای خزر و بنادر روسیه و قزاقستان برای دریافت بار و برنامه ریزی جهت ورود یا خروج بار از بنادر، قراردادی وجود داشت که تجار این کشورها می توانستند بر مبنای آن برنامه ریزی انجام دهند، بستری فراهم می شد که محاسبات تجاری خود را بر اساس آن انجام بدهند و ایران را جزو گرینه های ترانزیت خود در نظر بگیرند.
این کاربر، تاکید کرد: خدمات بندری علاوه بر دریافت و دپوی بار باید شامل ارائه خدمات و قیمت برای خروج بار از بندر به سمت بنادر جنوبی و ارائه برنامه زمان بندی شده برای تحویل بار باشد.
وی افزود: ایران می تواند حتی بسته های ترانزیتی توسط شرکت های خصوصی یا بنادر را با همکاری بنادر جنوبی خود و شرکت های صادر و وارد کننده بار ایرانی و خارجی ارائه دهد تا کالاها در بنادر شمالی دریافت شده و تا مقصد مورد نظر کشور ارسال کننده از طریق بنادر جنوبی و آب های آزاد، انتقال یابد.
او گفت: برای رسیدن به این هدف لازم است، امکانات لازم از سوی ایران در اختیار کشورها و تجار صادرکننده قرار گیرد، مسئله ای که تا امروز در سطح ضعیفی انجام شده و نه بنادر شمالی از ظرفیت و تجهیزات لازم در سطح بین المللی و لایروبی لازم برخوردار هستند و نه قرارداد و تفاهم نامه مشخصی بین بنادر ایران و بنادر روسیه و قزاقستان برای تقبل تمام یا بخشی از مسائل ترانزیتی وجود دارد.
به گفته وی، در نتیجه بنادر شمالی ایران در بخش زیرساخت بندری و ناوگان کشتی قادر به ارائه خدمات ترانزیتی و صادراتی نیستند.
وی در بخش نظرهای کاربران این شبکه خبری عنوان کرد: عقب ماندن از کریدورهای جدید التاسیس یک مشکل جدی در حوزه دریایی خزر است ولی اصل مطلب این است که ایران باید سرمایه گذاری گسترده ای در بنادر و ناوگان کشتی های ایران در دریای خزر انجام دهد تا بتواند به مرور خدمات ترانزیتی و صادراتی از کشورهای شمال آسیا و اروپایی دریافت کند.
این کاربر تین نیوز، افزود: نداشتن ارتباط مناسب و فقدان برنامه ریزی مشترک بین کشورهای حاشیه دریای خزر و ایران موجب شده است پیش فرض خاصی از توانایی ایران برای کشورهای دیگر وجود نداشته باشد.
او خاطرنشان کرد: به طور مثال اگر بین بنادر ایران در دریای خزر و بنادر روسیه و قزاقستان برای دریافت بار و برنامه ریزی جهت ورود یا خروج بار از بنادر، قراردادی وجود داشت که تجار این کشورها می توانستند بر مبنای آن برنامه ریزی انجام دهند، بستری فراهم می شد که محاسبات تجاری خود را بر اساس آن انجام بدهند و ایران را جزو گرینه های ترانزیت خود در نظر بگیرند.
این کاربر، تاکید کرد: خدمات بندری علاوه بر دریافت و دپوی بار باید شامل ارائه خدمات و قیمت برای خروج بار از بندر به سمت بنادر جنوبی و ارائه برنامه زمان بندی شده برای تحویل بار باشد.
وی افزود: ایران می تواند حتی بسته های ترانزیتی توسط شرکت های خصوصی یا بنادر را با همکاری بنادر جنوبی خود و شرکت های صادر و وارد کننده بار ایرانی و خارجی ارائه دهد تا کالاها در بنادر شمالی دریافت شده و تا مقصد مورد نظر کشور ارسال کننده از طریق بنادر جنوبی و آب های آزاد، انتقال یابد.
او گفت: برای رسیدن به این هدف لازم است، امکانات لازم از سوی ایران در اختیار کشورها و تجار صادرکننده قرار گیرد، مسئله ای که تا امروز در سطح ضعیفی انجام شده و نه بنادر شمالی از ظرفیت و تجهیزات لازم در سطح بین المللی و لایروبی لازم برخوردار هستند و نه قرارداد و تفاهم نامه مشخصی بین بنادر ایران و بنادر روسیه و قزاقستان برای تقبل تمام یا بخشی از مسائل ترانزیتی وجود دارد.
به گفته وی، در نتیجه بنادر شمالی ایران در بخش زیرساخت بندری و ناوگان کشتی قادر به ارائه خدمات ترانزیتی و صادراتی نیستند.
برچسب ها : اقتصاد دریا راه و مسکن بنادر
اخبار روز
-
فصل جدید همکاری راهآهنهای ایران و پاکستان
-
سند یادداشت تفاهم کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان امضا شد
-
بازدید معاون سازمان محیط زیست از روند احداث زیرساخت اراضی 329 هکتاری بندر امام(ره)
-
اسکله نفتی و مخازن مشتقات نفتی در مجتمع بندری نگین بوشهر احداث میشود
-
از زنجیره ارزش تا امنیت صید و صادرات آبزیان
-
برگزاری دوره آموزشی تخصصی مقابله با تهدیدات الکترونیک و ریز پرندهها در بندر امیرآباد
-
امداد رسانی پزشکی به خدمه کشتی تجاری در بندر فریدونکنار
-
تأکید رئیس سازمان شیلات ایران بر توسعه، آموزش و بازارمحوری
-
بازنگری و توسعه باشگاه مسافران وفادار، اقدامی در جهت خلق ارزش و رضایت مشتری
-
نشست صمیمی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با جمعی از بازنشستگان
-
همافزایی آموزشی انجمن کشتیرانی و شرکت ملی نفتکش ایران
-
متعادلسازی تعرفهها برای جذب بارهای بیشتر به سمت ریل
-
حضور هنرمندان در شهرهای جدید هویت بخش این شهرهاست
-
نودمین نشست هیات مقررات زدایی به ریاست دکتر مدنی زاده برگزار شد
-
امضای تفاهمنامه تأمین مسکن سینماگران بین وزرای راه و شهرسازی و فرهنگ و ارشاد اسلامی
-
حمایت راهبر دانش از چهارمین رویداد ملی فناوری و کارآفرینی دریایی
-
ظرفیت بالای گردشگری جزیره قشم نیازمند توجه ویژه است
-
نشست هماهنگی و هماندیشی مدیران گمرک و بازرگانی مناطق ویژه اقتصادی برگزار شد
-
خطوط مستقیم کشتیرانی میان بنادر ایران و پاکستان راهاندازی میشود
-
عزم ایران و پاکستان برای توسعه شهرکهای صنعتی و مناطق آزاد مشترک