تاریخ انتشار:1400/11/21
غفلت بزرگ در بنادر شمالی؛ ضعف در خدمات ترانزیتی
اقتصاد سرامد - یک کارشناس حمل و نقل معتقد است بزرگترین غفلتی که ایران در مورد دریای خزر انجام داده عدم سرمایه گذاری در دریای خزر و ارائه ندادن خدمات ترانزیتی مناسب به کشورهای صادر کننده کالا است.
به گزارش اقتصاد سرآمد، یک کارشناس حمل و نقل معتقد است بزرگترین غفلتی که ایران در مورد دریای خزر انجام داده عدم سرمایه گذاری در دریای خزر و ارائه ندادن خدمات ترانزیتی مناسب به کشورهای صادر کننده کالا است.
وی در بخش نظرهای کاربران این شبکه خبری عنوان کرد: عقب ماندن از کریدورهای جدید التاسیس یک مشکل جدی در حوزه دریایی خزر است ولی اصل مطلب این است که ایران باید سرمایه گذاری گسترده ای در بنادر و ناوگان کشتی های ایران در دریای خزر انجام دهد تا بتواند به مرور خدمات ترانزیتی و صادراتی از کشورهای شمال آسیا و اروپایی دریافت کند.
این کاربر تین نیوز، افزود: نداشتن ارتباط مناسب و فقدان برنامه ریزی مشترک بین کشورهای حاشیه دریای خزر و ایران موجب شده است پیش فرض خاصی از توانایی ایران برای کشورهای دیگر وجود نداشته باشد.
او خاطرنشان کرد: به طور مثال اگر بین بنادر ایران در دریای خزر و بنادر روسیه و قزاقستان برای دریافت بار و برنامه ریزی جهت ورود یا خروج بار از بنادر، قراردادی وجود داشت که تجار این کشورها می توانستند بر مبنای آن برنامه ریزی انجام دهند، بستری فراهم می شد که محاسبات تجاری خود را بر اساس آن انجام بدهند و ایران را جزو گرینه های ترانزیت خود در نظر بگیرند.
این کاربر، تاکید کرد: خدمات بندری علاوه بر دریافت و دپوی بار باید شامل ارائه خدمات و قیمت برای خروج بار از بندر به سمت بنادر جنوبی و ارائه برنامه زمان بندی شده برای تحویل بار باشد.
وی افزود: ایران می تواند حتی بسته های ترانزیتی توسط شرکت های خصوصی یا بنادر را با همکاری بنادر جنوبی خود و شرکت های صادر و وارد کننده بار ایرانی و خارجی ارائه دهد تا کالاها در بنادر شمالی دریافت شده و تا مقصد مورد نظر کشور ارسال کننده از طریق بنادر جنوبی و آب های آزاد، انتقال یابد.
او گفت: برای رسیدن به این هدف لازم است، امکانات لازم از سوی ایران در اختیار کشورها و تجار صادرکننده قرار گیرد، مسئله ای که تا امروز در سطح ضعیفی انجام شده و نه بنادر شمالی از ظرفیت و تجهیزات لازم در سطح بین المللی و لایروبی لازم برخوردار هستند و نه قرارداد و تفاهم نامه مشخصی بین بنادر ایران و بنادر روسیه و قزاقستان برای تقبل تمام یا بخشی از مسائل ترانزیتی وجود دارد.
به گفته وی، در نتیجه بنادر شمالی ایران در بخش زیرساخت بندری و ناوگان کشتی قادر به ارائه خدمات ترانزیتی و صادراتی نیستند.
وی در بخش نظرهای کاربران این شبکه خبری عنوان کرد: عقب ماندن از کریدورهای جدید التاسیس یک مشکل جدی در حوزه دریایی خزر است ولی اصل مطلب این است که ایران باید سرمایه گذاری گسترده ای در بنادر و ناوگان کشتی های ایران در دریای خزر انجام دهد تا بتواند به مرور خدمات ترانزیتی و صادراتی از کشورهای شمال آسیا و اروپایی دریافت کند.
این کاربر تین نیوز، افزود: نداشتن ارتباط مناسب و فقدان برنامه ریزی مشترک بین کشورهای حاشیه دریای خزر و ایران موجب شده است پیش فرض خاصی از توانایی ایران برای کشورهای دیگر وجود نداشته باشد.
او خاطرنشان کرد: به طور مثال اگر بین بنادر ایران در دریای خزر و بنادر روسیه و قزاقستان برای دریافت بار و برنامه ریزی جهت ورود یا خروج بار از بنادر، قراردادی وجود داشت که تجار این کشورها می توانستند بر مبنای آن برنامه ریزی انجام دهند، بستری فراهم می شد که محاسبات تجاری خود را بر اساس آن انجام بدهند و ایران را جزو گرینه های ترانزیت خود در نظر بگیرند.
این کاربر، تاکید کرد: خدمات بندری علاوه بر دریافت و دپوی بار باید شامل ارائه خدمات و قیمت برای خروج بار از بندر به سمت بنادر جنوبی و ارائه برنامه زمان بندی شده برای تحویل بار باشد.
وی افزود: ایران می تواند حتی بسته های ترانزیتی توسط شرکت های خصوصی یا بنادر را با همکاری بنادر جنوبی خود و شرکت های صادر و وارد کننده بار ایرانی و خارجی ارائه دهد تا کالاها در بنادر شمالی دریافت شده و تا مقصد مورد نظر کشور ارسال کننده از طریق بنادر جنوبی و آب های آزاد، انتقال یابد.
او گفت: برای رسیدن به این هدف لازم است، امکانات لازم از سوی ایران در اختیار کشورها و تجار صادرکننده قرار گیرد، مسئله ای که تا امروز در سطح ضعیفی انجام شده و نه بنادر شمالی از ظرفیت و تجهیزات لازم در سطح بین المللی و لایروبی لازم برخوردار هستند و نه قرارداد و تفاهم نامه مشخصی بین بنادر ایران و بنادر روسیه و قزاقستان برای تقبل تمام یا بخشی از مسائل ترانزیتی وجود دارد.
به گفته وی، در نتیجه بنادر شمالی ایران در بخش زیرساخت بندری و ناوگان کشتی قادر به ارائه خدمات ترانزیتی و صادراتی نیستند.
برچسب ها : اقتصاد دریا راه و مسکن بنادر
اخبار روز
-
سرنوشت مبهم سیاست آبی و تکرار خطاهای استراتژیک
-
پایش آلودگیهای دریایی مَکُران در ۱۵۶ ایستگاه انجام شد
-
گسست نسلی در پیوند فرهنگ و دریا
-
ضربه تعطیلی دولت آمریکا به سفرهای هوایی
-
پشتپرده تعلیق قرارداد گازی مصر و اسرائیل
-
سهم ناچیز ایران در ترانزیت ۱۵میلیارد تنی جهان !
-
نمایش راه آهن در اوج بیتوجهی به رقابتهای ریلی منطقه
-
قطارهای کانتینری روسی در راه تهران
-
تکمیل ۸۵۴ هزار واحد مسکونی تکلیف همه نهادها و دستگاههای ذیربط است
-
پیشنهاد اصلاح ماده ۵۰ قانون برنامه هفتم ارائه شده است
-
توسعه کنترل کیفیت پروژههای عمرانی با ۱۰۴۰ واحد آزمایشگاهی در سراسر کشور
-
آغاز پیگیری مشکلات جزیره کیش پس از سفر وزیر امور اقتصادی و دارایی
-
تسریع در آمادهسازی زیرساختهای منطقه آزاد قصرشیرین
-
تدوین سند بهره وری شاخص های اختصاصی سازمان شیلات ایران
-
تقدیر نماینده رئیس جمهور از عملکرد بندرامام در تأمین کالاهای اساسی و جذب سرمایهگذاری
-
شیلات و نهادهای نظارتی در مسیر پایداری تولید
-
نشست هماندیشی مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با معتمدین و فعالان اقتصادی بندرلنگه
-
صالحیامیری وارد ریاض شد
-
شهرسازی مسئولانه، ضرورتی حیاتی برای تابآوری و توسعه پایدار است
-
نهضت مدرسه سازی در وزارت راه و شهرسازی
