تاریخ انتشار:1400/11/21
غفلت بزرگ در بنادر شمالی؛ ضعف در خدمات ترانزیتی
اقتصاد سرامد - یک کارشناس حمل و نقل معتقد است بزرگترین غفلتی که ایران در مورد دریای خزر انجام داده عدم سرمایه گذاری در دریای خزر و ارائه ندادن خدمات ترانزیتی مناسب به کشورهای صادر کننده کالا است.
به گزارش اقتصاد سرآمد، یک کارشناس حمل و نقل معتقد است بزرگترین غفلتی که ایران در مورد دریای خزر انجام داده عدم سرمایه گذاری در دریای خزر و ارائه ندادن خدمات ترانزیتی مناسب به کشورهای صادر کننده کالا است.
وی در بخش نظرهای کاربران این شبکه خبری عنوان کرد: عقب ماندن از کریدورهای جدید التاسیس یک مشکل جدی در حوزه دریایی خزر است ولی اصل مطلب این است که ایران باید سرمایه گذاری گسترده ای در بنادر و ناوگان کشتی های ایران در دریای خزر انجام دهد تا بتواند به مرور خدمات ترانزیتی و صادراتی از کشورهای شمال آسیا و اروپایی دریافت کند.
این کاربر تین نیوز، افزود: نداشتن ارتباط مناسب و فقدان برنامه ریزی مشترک بین کشورهای حاشیه دریای خزر و ایران موجب شده است پیش فرض خاصی از توانایی ایران برای کشورهای دیگر وجود نداشته باشد.
او خاطرنشان کرد: به طور مثال اگر بین بنادر ایران در دریای خزر و بنادر روسیه و قزاقستان برای دریافت بار و برنامه ریزی جهت ورود یا خروج بار از بنادر، قراردادی وجود داشت که تجار این کشورها می توانستند بر مبنای آن برنامه ریزی انجام دهند، بستری فراهم می شد که محاسبات تجاری خود را بر اساس آن انجام بدهند و ایران را جزو گرینه های ترانزیت خود در نظر بگیرند.
این کاربر، تاکید کرد: خدمات بندری علاوه بر دریافت و دپوی بار باید شامل ارائه خدمات و قیمت برای خروج بار از بندر به سمت بنادر جنوبی و ارائه برنامه زمان بندی شده برای تحویل بار باشد.
وی افزود: ایران می تواند حتی بسته های ترانزیتی توسط شرکت های خصوصی یا بنادر را با همکاری بنادر جنوبی خود و شرکت های صادر و وارد کننده بار ایرانی و خارجی ارائه دهد تا کالاها در بنادر شمالی دریافت شده و تا مقصد مورد نظر کشور ارسال کننده از طریق بنادر جنوبی و آب های آزاد، انتقال یابد.
او گفت: برای رسیدن به این هدف لازم است، امکانات لازم از سوی ایران در اختیار کشورها و تجار صادرکننده قرار گیرد، مسئله ای که تا امروز در سطح ضعیفی انجام شده و نه بنادر شمالی از ظرفیت و تجهیزات لازم در سطح بین المللی و لایروبی لازم برخوردار هستند و نه قرارداد و تفاهم نامه مشخصی بین بنادر ایران و بنادر روسیه و قزاقستان برای تقبل تمام یا بخشی از مسائل ترانزیتی وجود دارد.
به گفته وی، در نتیجه بنادر شمالی ایران در بخش زیرساخت بندری و ناوگان کشتی قادر به ارائه خدمات ترانزیتی و صادراتی نیستند.
وی در بخش نظرهای کاربران این شبکه خبری عنوان کرد: عقب ماندن از کریدورهای جدید التاسیس یک مشکل جدی در حوزه دریایی خزر است ولی اصل مطلب این است که ایران باید سرمایه گذاری گسترده ای در بنادر و ناوگان کشتی های ایران در دریای خزر انجام دهد تا بتواند به مرور خدمات ترانزیتی و صادراتی از کشورهای شمال آسیا و اروپایی دریافت کند.
این کاربر تین نیوز، افزود: نداشتن ارتباط مناسب و فقدان برنامه ریزی مشترک بین کشورهای حاشیه دریای خزر و ایران موجب شده است پیش فرض خاصی از توانایی ایران برای کشورهای دیگر وجود نداشته باشد.
او خاطرنشان کرد: به طور مثال اگر بین بنادر ایران در دریای خزر و بنادر روسیه و قزاقستان برای دریافت بار و برنامه ریزی جهت ورود یا خروج بار از بنادر، قراردادی وجود داشت که تجار این کشورها می توانستند بر مبنای آن برنامه ریزی انجام دهند، بستری فراهم می شد که محاسبات تجاری خود را بر اساس آن انجام بدهند و ایران را جزو گرینه های ترانزیت خود در نظر بگیرند.
این کاربر، تاکید کرد: خدمات بندری علاوه بر دریافت و دپوی بار باید شامل ارائه خدمات و قیمت برای خروج بار از بندر به سمت بنادر جنوبی و ارائه برنامه زمان بندی شده برای تحویل بار باشد.
وی افزود: ایران می تواند حتی بسته های ترانزیتی توسط شرکت های خصوصی یا بنادر را با همکاری بنادر جنوبی خود و شرکت های صادر و وارد کننده بار ایرانی و خارجی ارائه دهد تا کالاها در بنادر شمالی دریافت شده و تا مقصد مورد نظر کشور ارسال کننده از طریق بنادر جنوبی و آب های آزاد، انتقال یابد.
او گفت: برای رسیدن به این هدف لازم است، امکانات لازم از سوی ایران در اختیار کشورها و تجار صادرکننده قرار گیرد، مسئله ای که تا امروز در سطح ضعیفی انجام شده و نه بنادر شمالی از ظرفیت و تجهیزات لازم در سطح بین المللی و لایروبی لازم برخوردار هستند و نه قرارداد و تفاهم نامه مشخصی بین بنادر ایران و بنادر روسیه و قزاقستان برای تقبل تمام یا بخشی از مسائل ترانزیتی وجود دارد.
به گفته وی، در نتیجه بنادر شمالی ایران در بخش زیرساخت بندری و ناوگان کشتی قادر به ارائه خدمات ترانزیتی و صادراتی نیستند.
برچسب ها : اقتصاد دریا راه و مسکن بنادر
اخبار روز
-
در محل نمایشگاه بین المللی کتاب تهران صورت گرفت؛
-
پرداخت تسهیلات قرضالحسنه به کسب و کارهای آسیبدیده
-
یک سر و گردن بالاتر از همه
-
آشنایی با کفپوش عایق برق فشار قوی
-
«معلم خصوصی ارزان و آنلاین برای شب امتحان» با یک تلفن!
-
تقدیرشرکت آب و نیرو از قهرمانان ورزشی شهرستان گتوند در مسابقات جهانی
-
راه اندازی کارگاه تولید شمش آلومینیوم از ضایعات
-
آمادگی پیام رسان بله برای ارائه خدمات به مسافران سرزمین وحی
-
پرداخت 2200 میلیارد تومان از مطالبات مراکز دانشگاهی طرف قرارداد
-
توزیع ۳۵ هزار بسته معیشتی در مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان
-
تغییر نگاه به سرمایهگذاریها موجب شده تا بسیاری از دعواهای حقوقی با مذاکرات حل شود
-
بهسازی فضاهای بی دفاع شهری جهت کاهش آسیب های اجتماعی
-
تجهیز بیش از ۱۰۰۰ هکتار از زمینهای کشاورزی اردبیل به سیستم آبیاری تحت فشار
-
بهینهسازی طرح روسازی دال خط کوهاندار برای رفع معضل راهآهنهای کویری
-
استفاده از ظرفیت های مردمی در پروژه های اشتغال زایی با همت بنیاد برکت در سال جهش تولید با مشارکت مردم
-
اتمام خط کشی محوری جنوب به شمال خیابان ولیعصر (عج)
-
بهرهبرداری از نخستین نیروگاه خورشیدی حمایتی کشور در کاشان
-
تلاش مضاعف، برنامه محوری و تخصص گرایی - هم افزایی، سودآوری
-
اهمیت طراحی وبسایت برای کسب و کارهای سنتی
-
آغاز بهکار TV شهری در ورودی ساختمان منطقه دو پایتخت