تاریخ انتشار:1400/11/28
برخی به دنبال تعطیلی پروژه بزرگ بندر «فاو» هستند
اقتصاد سرامد - یک عضو دولت قانون عراق به رهبری «نوری المالکی» اعلام کرد که برخی در این کشور به دنبال تعطیلی پروژه بزرگ بندر «فاو» با هدف تأمین منافع و مصالح شیخ نشینان عرب هستند.
به گزارش اقتصاد سرآمد، «محمد الزیادی» عضو ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی در عراق سخنانی را در خصوص تلاشها برای به تعطیلی کشاندن پروژه بزرگ بندر فاو در این کشور مطرح کرد.
بر اساس این گزارش، این عضو ائتلاف دولت قانون گفت: برخی در عراق به دنبال تعطیلی پروژه بزرگ بندر «فاو» با هدف تأمین منافع و مصالح شیخ نشینان عرب هستند. این درحالی است که این پروژه منافع مردم عراق را تأمین میکند.
وی افزود: شماری از شخصیتهای سیاسی داخلی در مسیر پروژه فاو مانع تراشی میکنند. هدف اصلی و اساسی این شخصیتهای سیاسی ایجاد اخلال در روند پروژه بزرگ بندر فاو است. گفتنی است، پروژه بزرگ بندر فاو عراق از آوریل سال ۲۰۱۰ آغاز شده و با گذشت بیش از ۱۰ سال، بغداد نه تنها طرح را به پایان نرسانده، بلکه پروژه مذکور پیشرفت چندانی نیز نداشته است و محافل عراقی سنگاندازیهای دولت آمریکا را یکی از دلایل اصلی آن میدانند.
اکنون پس از گذشت این مدت، اخیراً یک شرکت چینی که اقدام به عقد قرارداد با دولت عراق برای ساخت بندر کرده بود، کنار گذاشته شد و شرکت کرهای «دوو» در این زمینه قراردادی را با بغداد به امضا رسانده است اما این شرکت نیز اعلام کرده که باید مفاد قرارداد تغییر یابد و خواستار پول بیشتری شده است.
مخالفان شرکت کرهای «دوو» میگویند که کره جنوبی در واقع تابع اوامر آمریکا است و از سوی دیگر پیشنهاد ارائه شده از سوی آن، شامل ساخت یک برنامه با بودجه دولتی عراق و با وامی به میزان ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار به مدت ۴ سال است.
بر اساس این گزارش، این عضو ائتلاف دولت قانون گفت: برخی در عراق به دنبال تعطیلی پروژه بزرگ بندر «فاو» با هدف تأمین منافع و مصالح شیخ نشینان عرب هستند. این درحالی است که این پروژه منافع مردم عراق را تأمین میکند.
وی افزود: شماری از شخصیتهای سیاسی داخلی در مسیر پروژه فاو مانع تراشی میکنند. هدف اصلی و اساسی این شخصیتهای سیاسی ایجاد اخلال در روند پروژه بزرگ بندر فاو است. گفتنی است، پروژه بزرگ بندر فاو عراق از آوریل سال ۲۰۱۰ آغاز شده و با گذشت بیش از ۱۰ سال، بغداد نه تنها طرح را به پایان نرسانده، بلکه پروژه مذکور پیشرفت چندانی نیز نداشته است و محافل عراقی سنگاندازیهای دولت آمریکا را یکی از دلایل اصلی آن میدانند.
اکنون پس از گذشت این مدت، اخیراً یک شرکت چینی که اقدام به عقد قرارداد با دولت عراق برای ساخت بندر کرده بود، کنار گذاشته شد و شرکت کرهای «دوو» در این زمینه قراردادی را با بغداد به امضا رسانده است اما این شرکت نیز اعلام کرده که باید مفاد قرارداد تغییر یابد و خواستار پول بیشتری شده است.
مخالفان شرکت کرهای «دوو» میگویند که کره جنوبی در واقع تابع اوامر آمریکا است و از سوی دیگر پیشنهاد ارائه شده از سوی آن، شامل ساخت یک برنامه با بودجه دولتی عراق و با وامی به میزان ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار به مدت ۴ سال است.
برچسب ها : اقتصاد دریا بنادر فاو
اخبار روز
-
سرنوشت مبهم سیاست آبی و تکرار خطاهای استراتژیک
-
پایش آلودگیهای دریایی مَکُران در ۱۵۶ ایستگاه انجام شد
-
گسست نسلی در پیوند فرهنگ و دریا
-
ضربه تعطیلی دولت آمریکا به سفرهای هوایی
-
پشتپرده تعلیق قرارداد گازی مصر و اسرائیل
-
سهم ناچیز ایران در ترانزیت ۱۵میلیارد تنی جهان !
-
نمایش راه آهن در اوج بیتوجهی به رقابتهای ریلی منطقه
-
قطارهای کانتینری روسی در راه تهران
-
تکمیل ۸۵۴ هزار واحد مسکونی تکلیف همه نهادها و دستگاههای ذیربط است
-
پیشنهاد اصلاح ماده ۵۰ قانون برنامه هفتم ارائه شده است
-
توسعه کنترل کیفیت پروژههای عمرانی با ۱۰۴۰ واحد آزمایشگاهی در سراسر کشور
-
آغاز پیگیری مشکلات جزیره کیش پس از سفر وزیر امور اقتصادی و دارایی
-
تسریع در آمادهسازی زیرساختهای منطقه آزاد قصرشیرین
-
تدوین سند بهره وری شاخص های اختصاصی سازمان شیلات ایران
-
تقدیر نماینده رئیس جمهور از عملکرد بندرامام در تأمین کالاهای اساسی و جذب سرمایهگذاری
-
شیلات و نهادهای نظارتی در مسیر پایداری تولید
-
نشست هماندیشی مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با معتمدین و فعالان اقتصادی بندرلنگه
-
صالحیامیری وارد ریاض شد
-
شهرسازی مسئولانه، ضرورتی حیاتی برای تابآوری و توسعه پایدار است
-
نهضت مدرسه سازی در وزارت راه و شهرسازی
