تاریخ انتشار:1400/11/30

نیاز ۲۵۰ میلیون یورویی برای اتصال بندر اقیانوسی ایران به راهآهن
اقتصاد سرامد - معاون ساخت و توسعه شرکت ساخت و توسعه از پیشرفت ۵۷ درصدی خط آهن چابهار-زاهدان با وجود مشکلات مالی خبر داد و گفت: این پروژه سال ۱۴۰۲ به بهرهبرداری میرسد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، عباس خطیبی با یادآوری اینکه راهآهن 628 کیلومتری چابهار- زاهدان یکی از پروژههای مهم ریلی کشور است که با احتساب خطوط ایستگاهی به 730 کیلومتر میرسد، اظهار کرد: این پروژه علاوه بر اتصال تنها بندر اقیانوسی ایران به شبکه سراسری راه آهن، بخشی از کریدور ریلی شمال - جنوب در قسمت شرقی کشور است و میتواند کشورهای CIS و حوزه قفقاز و اروپا را از طریق شبکه ریلی کشور به چابهار متصل کند.
وی با تاکید بر اینکه راه آهن چابهار – زاهدان نقش تاثیرگذاری در منطقه خاورمیانه دارد و کریدور شمال - جنوب را احیا میکند، افزود: با تکمیل راهآهن چابهار – زاهدان، بار از طریق چابهار به قسمت شرقی و جنوب شرقی آسیا و چین از آنجا به کشورهای CIS و کشورهای اروپایی منتقل میشود که همین موضوع، پروژه مورد اشاره را طرحی فرا منطقهای کرده است.
وی با یادآوری اینکه قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء مجری این طرح بوده و با وجود مشکلات مالی در برهههای زمانی، پیشرفت فیزیکی آن به طور کلی به 57 درصد رسیده است، تصریح کرد: در بخش زیرسازی کل مسیر، بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی حاصل شده و در صورت تامین مالی، تا سال 1402 کل محور را به صورت مرحلهای به بهرهبهرداری میرسانیم.
وی ادامه داد: عملیات ریلگذاری در فاصله زاهدان تا خاش با طول 154 کیلومتر، انحام شده و حدود 85 درصد پیشرفت فیزیکی بدست آمده که در تلاشیم محدوده زاهدان - خاش در فاز اول به بهرهبرداری برسد.
معاون شرکت ساخت و توسعه درباره تامین مالی این طرح با اشاره مصوبه برداشت 300 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی گفت: تاکنون 200 میلیون یورو از این صندوق دریافت کردیم اما مجموعا به حدود 550 میلیون یورو نیاز داریم و باید حداقل 250 میلیون یوروی دیگر بهجز مصوبه صندوق توسعه ملی، تامین مالی شود.
خطیبی استفاده از ظرفیتهای قانون بودجه و روشهای تهاتری را راهکارهای پیش رو برای تامین نیازهای مالی طرح اعلام و تاکید کرد: تاکنون 5 هزار میلیارد تومان در این پروژه به صورت ثبت دفتری هزینه شده و پیشبینیها نشان میدهد اگر باقی منابع مورد نیاز طرح تامین شود، با مشکلی در مسیر تکمیل طرح مواجه نخواهیم شد.
وی بیان کرد:خط آهن چابهار – زاهدان یک ابر پروژه ریلی به استفاده 100 در صدی از ریل ملی است، به طور میانگین سالانه بین 170 تا 200 کیلومتر خط آهن راهاندازی میشود اما این راه آهن 628 کیلومتر طول دارد و فراتر از سایر طرحهاست.
وی درباره تغییر موعد بهرهبرداری این طرح طی سالهای اخیر توضیح داد: حجم پروژه بسیار بزرگ است و چون محل آن در دورترین منطقه کشور قرار دارد، هزینهها نیز افزایش مییابد و همن موضوع کمی زمانبندی طرح را تحتالشعاع قرار داده اما با توجه به ابعاد و احجام آن، نسبت به طرحهای دیگر از پیشرفت خوبی برخوردار بوده است.
وی با تاکید بر اینکه راه آهن چابهار – زاهدان نقش تاثیرگذاری در منطقه خاورمیانه دارد و کریدور شمال - جنوب را احیا میکند، افزود: با تکمیل راهآهن چابهار – زاهدان، بار از طریق چابهار به قسمت شرقی و جنوب شرقی آسیا و چین از آنجا به کشورهای CIS و کشورهای اروپایی منتقل میشود که همین موضوع، پروژه مورد اشاره را طرحی فرا منطقهای کرده است.
وی با یادآوری اینکه قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء مجری این طرح بوده و با وجود مشکلات مالی در برهههای زمانی، پیشرفت فیزیکی آن به طور کلی به 57 درصد رسیده است، تصریح کرد: در بخش زیرسازی کل مسیر، بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی حاصل شده و در صورت تامین مالی، تا سال 1402 کل محور را به صورت مرحلهای به بهرهبهرداری میرسانیم.
وی ادامه داد: عملیات ریلگذاری در فاصله زاهدان تا خاش با طول 154 کیلومتر، انحام شده و حدود 85 درصد پیشرفت فیزیکی بدست آمده که در تلاشیم محدوده زاهدان - خاش در فاز اول به بهرهبرداری برسد.
معاون شرکت ساخت و توسعه درباره تامین مالی این طرح با اشاره مصوبه برداشت 300 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی گفت: تاکنون 200 میلیون یورو از این صندوق دریافت کردیم اما مجموعا به حدود 550 میلیون یورو نیاز داریم و باید حداقل 250 میلیون یوروی دیگر بهجز مصوبه صندوق توسعه ملی، تامین مالی شود.
خطیبی استفاده از ظرفیتهای قانون بودجه و روشهای تهاتری را راهکارهای پیش رو برای تامین نیازهای مالی طرح اعلام و تاکید کرد: تاکنون 5 هزار میلیارد تومان در این پروژه به صورت ثبت دفتری هزینه شده و پیشبینیها نشان میدهد اگر باقی منابع مورد نیاز طرح تامین شود، با مشکلی در مسیر تکمیل طرح مواجه نخواهیم شد.
وی بیان کرد:خط آهن چابهار – زاهدان یک ابر پروژه ریلی به استفاده 100 در صدی از ریل ملی است، به طور میانگین سالانه بین 170 تا 200 کیلومتر خط آهن راهاندازی میشود اما این راه آهن 628 کیلومتر طول دارد و فراتر از سایر طرحهاست.
وی درباره تغییر موعد بهرهبرداری این طرح طی سالهای اخیر توضیح داد: حجم پروژه بسیار بزرگ است و چون محل آن در دورترین منطقه کشور قرار دارد، هزینهها نیز افزایش مییابد و همن موضوع کمی زمانبندی طرح را تحتالشعاع قرار داده اما با توجه به ابعاد و احجام آن، نسبت به طرحهای دیگر از پیشرفت خوبی برخوردار بوده است.
برچسب ها : اقتصاد دریا بنادر خاورمیانه
اخبار روز
-
فصل جدید همکاری راهآهنهای ایران و پاکستان
-
سند یادداشت تفاهم کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان امضا شد
-
بازدید معاون سازمان محیط زیست از روند احداث زیرساخت اراضی 329 هکتاری بندر امام(ره)
-
اسکله نفتی و مخازن مشتقات نفتی در مجتمع بندری نگین بوشهر احداث میشود
-
از زنجیره ارزش تا امنیت صید و صادرات آبزیان
-
برگزاری دوره آموزشی تخصصی مقابله با تهدیدات الکترونیک و ریز پرندهها در بندر امیرآباد
-
امداد رسانی پزشکی به خدمه کشتی تجاری در بندر فریدونکنار
-
تأکید رئیس سازمان شیلات ایران بر توسعه، آموزش و بازارمحوری
-
بازنگری و توسعه باشگاه مسافران وفادار، اقدامی در جهت خلق ارزش و رضایت مشتری
-
نشست صمیمی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با جمعی از بازنشستگان
-
همافزایی آموزشی انجمن کشتیرانی و شرکت ملی نفتکش ایران
-
متعادلسازی تعرفهها برای جذب بارهای بیشتر به سمت ریل
-
حضور هنرمندان در شهرهای جدید هویت بخش این شهرهاست
-
نودمین نشست هیات مقررات زدایی به ریاست دکتر مدنی زاده برگزار شد
-
امضای تفاهمنامه تأمین مسکن سینماگران بین وزرای راه و شهرسازی و فرهنگ و ارشاد اسلامی
-
حمایت راهبر دانش از چهارمین رویداد ملی فناوری و کارآفرینی دریایی
-
ظرفیت بالای گردشگری جزیره قشم نیازمند توجه ویژه است
-
نشست هماهنگی و هماندیشی مدیران گمرک و بازرگانی مناطق ویژه اقتصادی برگزار شد
-
خطوط مستقیم کشتیرانی میان بنادر ایران و پاکستان راهاندازی میشود
-
عزم ایران و پاکستان برای توسعه شهرکهای صنعتی و مناطق آزاد مشترک