تاریخ انتشار:1401/4/11
پهلوگیری خودکار کشتی ها در بنادر، پیش نیاز کشتیرانی خودران
اقتصاد سرامد - پهلوگیری خودکار کشتی ها به عنوان یکی از مهترین عملیات ها در سفر هر کشتی، می تواند گامی مهم در رسیدن به هدف کشتیرانی خودکار در صنعت دریانوردی باشد.
به گزارش اقتصاد سرامد از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی به نقل از اینفومارین، صنعت دریانوردی به دلیل ایمنی، کارایی و دستاوردهای زیستمحیطی فناوری های خودران، به سرعت به سمت کشتیرانی خودران در حال حرکت است. یک شرکت فناوری دریایی استرالیایی به نام MAID مالکیت معنوی سیستم هایی را به ثبت رسانده که امکان پهلوگیری و موقعیت یابی کاملاً مستقل شناورهای دریایی را فراهم کرده است و مسلماً زیربنایی مهم برای گسترش استفاده از کشتی های خودران خواهد بود.
طبق گزارش های جهانی، هر سال حدود ۳۰۰۰ حادثه دریایی رخ می دهد که بیش از ۲۰ میلیارد دلار برای شرکت ها هزینه دارداز اینرو مطالعات نشان می دهد که سه چهارم حوادث به دلیل خطای انسانی است. با معرفی فناوری های حمل و نقل خودران، حوادث به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند.
از منظر زیست محیطی، فناوری های خودران اکنون به عنوان یک عامل کلیدی در کاهش انتشار CO۲ در بخش دریایی با امکان موقعیت یابی سریع تر و کنترل کارآمدتر هستند و می توانند منجر به صرفه جویی در سوخت و انتشار آلایندگی کمتر شوند. علاوه بر این، حوادث دریایی مانند به گل نشستن و برخورد با دیگر شناورها میتوانند تأثیر جدی بر محیط زیست داشته باشد که با استفاده از فناوریهای خودران می توان از محیطزیست محافظت کرد.
کشتیرانی خودران باید در ابتدا بر برخی چالشهای اولیه در این زمینه غلبه کند. یکی از این مسائل، امنیت سایبری است تا اطمینان حاصل شود که کشتی های خودران مستعد حملات سایبری و دزدی های دریایی نباشند. در همین راستا، کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق دریاها ۱۹۸۲ (طبق ماده ۹۴) تاکید می کند هر کشتی باید یک فرمانده داشته باشد که همیشه "سرپرستی" کشتی را بر عهده دارد.
در ۲۵ مه ۲۰۲۱، کمیته ایمنی دریایی سازمان بین المللی دریانوردی، در صد و سومین جلسه خود، قوانین محدوده نظارتی برای تجزیه و تحلیل ایمنی کشتی های خودران را به منظور ارزیابی چگونگی عملکرد آنها تکمیل کرد.
تعیین محدوده نظارتی اولین گام بسیار مهم برای اطمینان از همگام بودن مقررات با پیشرفت های تکنولوژیکی در زمینه تردد کشتی های خودران است. به همین دلیل درجات مختلفی از استقلال برای هدایت کشتی ها در نظر گرفته شده است که شامل کشتی سرنشین دار با فرآیندهای خودکار و پشتیبانی تصمیم گیری، کشتی کنترل از راه دور با دریانوردان بر روی کشتی، کشتی کنترل از راه دور بدون دریانوردان روی کشتی و کشتی کاملا خودران می شود.
برای دستیابی به کشتیرانی خودران به یک رویکرد گام به گام نیاز است و به این ترتیب، صنعت دریانوردی باید به دنبال خودکارسازی بخشهای کوچکتر از عملیات کشتی باشد. یکی از بهترین نمونه ها، عملیات پهلوگیری وخروج از بندر خودکار است است که از جنبه های اساسی کشتیرانی خودران محسوب می شود، زیرا نقطه شروع و پایان سفر هر کشتی است. با گسترش استفاده از تکنولوژی های جدید برای پهلوگیری خودمختار کشتی ها، می توان با افق دید بهتری به سمت کشتیرانی خودران حرکت کرد.
طبق گزارش های جهانی، هر سال حدود ۳۰۰۰ حادثه دریایی رخ می دهد که بیش از ۲۰ میلیارد دلار برای شرکت ها هزینه دارداز اینرو مطالعات نشان می دهد که سه چهارم حوادث به دلیل خطای انسانی است. با معرفی فناوری های حمل و نقل خودران، حوادث به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند.
از منظر زیست محیطی، فناوری های خودران اکنون به عنوان یک عامل کلیدی در کاهش انتشار CO۲ در بخش دریایی با امکان موقعیت یابی سریع تر و کنترل کارآمدتر هستند و می توانند منجر به صرفه جویی در سوخت و انتشار آلایندگی کمتر شوند. علاوه بر این، حوادث دریایی مانند به گل نشستن و برخورد با دیگر شناورها میتوانند تأثیر جدی بر محیط زیست داشته باشد که با استفاده از فناوریهای خودران می توان از محیطزیست محافظت کرد.
کشتیرانی خودران باید در ابتدا بر برخی چالشهای اولیه در این زمینه غلبه کند. یکی از این مسائل، امنیت سایبری است تا اطمینان حاصل شود که کشتی های خودران مستعد حملات سایبری و دزدی های دریایی نباشند. در همین راستا، کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق دریاها ۱۹۸۲ (طبق ماده ۹۴) تاکید می کند هر کشتی باید یک فرمانده داشته باشد که همیشه "سرپرستی" کشتی را بر عهده دارد.
در ۲۵ مه ۲۰۲۱، کمیته ایمنی دریایی سازمان بین المللی دریانوردی، در صد و سومین جلسه خود، قوانین محدوده نظارتی برای تجزیه و تحلیل ایمنی کشتی های خودران را به منظور ارزیابی چگونگی عملکرد آنها تکمیل کرد.
تعیین محدوده نظارتی اولین گام بسیار مهم برای اطمینان از همگام بودن مقررات با پیشرفت های تکنولوژیکی در زمینه تردد کشتی های خودران است. به همین دلیل درجات مختلفی از استقلال برای هدایت کشتی ها در نظر گرفته شده است که شامل کشتی سرنشین دار با فرآیندهای خودکار و پشتیبانی تصمیم گیری، کشتی کنترل از راه دور با دریانوردان بر روی کشتی، کشتی کنترل از راه دور بدون دریانوردان روی کشتی و کشتی کاملا خودران می شود.
برای دستیابی به کشتیرانی خودران به یک رویکرد گام به گام نیاز است و به این ترتیب، صنعت دریانوردی باید به دنبال خودکارسازی بخشهای کوچکتر از عملیات کشتی باشد. یکی از بهترین نمونه ها، عملیات پهلوگیری وخروج از بندر خودکار است است که از جنبه های اساسی کشتیرانی خودران محسوب می شود، زیرا نقطه شروع و پایان سفر هر کشتی است. با گسترش استفاده از تکنولوژی های جدید برای پهلوگیری خودمختار کشتی ها، می توان با افق دید بهتری به سمت کشتیرانی خودران حرکت کرد.
برچسب ها : اقتصاد سرامد بنادر کشتی رانی
اخبار روز
-
مشارکت بنیاد برکت در تولید ۱۰ هزار پایند الکترونیکی
-
اظهارات رئیس روسنفت درباره تاثیر مازاد تولید بر تلاشهای اوپک پلاس
-
عصری با رضا عبدالهی در ویژه برنامه «سیب نقره ای»
-
امضای تفاهم نامه همکاری میان بانک سرمایه و هلدینگ پتروفرهنگ
-
مهدی بیرانوند برگزیده دوره دکتری روزنامهنگاری و رسانه دانشگاه هارویست آماریلو تگزاس آمریکا شد
-
حضور بنیاد برکت در سی یکمین نمایشگاه بین المللی مواد غذایی ایران
-
نیم نگاهی به انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری
-
در محل نمایشگاه بین المللی کتاب تهران صورت گرفت؛
-
پرداخت تسهیلات قرضالحسنه به کسب و کارهای آسیبدیده
-
یک سر و گردن بالاتر از همه
-
آشنایی با کفپوش عایق برق فشار قوی
-
«معلم خصوصی ارزان و آنلاین برای شب امتحان» با یک تلفن!
-
تقدیرشرکت آب و نیرو از قهرمانان ورزشی شهرستان گتوند در مسابقات جهانی
-
راه اندازی کارگاه تولید شمش آلومینیوم از ضایعات
-
آمادگی پیام رسان بله برای ارائه خدمات به مسافران سرزمین وحی
-
پرداخت 2200 میلیارد تومان از مطالبات مراکز دانشگاهی طرف قرارداد
-
توزیع ۳۵ هزار بسته معیشتی در مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان
-
تغییر نگاه به سرمایهگذاریها موجب شده تا بسیاری از دعواهای حقوقی با مذاکرات حل شود
-
بهسازی فضاهای بی دفاع شهری جهت کاهش آسیب های اجتماعی
-
تجهیز بیش از ۱۰۰۰ هکتار از زمینهای کشاورزی اردبیل به سیستم آبیاری تحت فشار