سیده فاطمه مقیمی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران به اقتصادسرآمد میگوید:

سایه شوم جنگ تجاری بر صنعت کشتیرانی

گروه اقتصاد دریایی - اعظم زندیه - تجارت دریابرد در سال گذشته میلادی رشد سالم چهار درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد که در پنج سال گذشته بالاترین سرعت را داشته است. برخی گزارش ها در آخرین پیش بینی با عنوان «بازبینی حمل و نقل دریایی 2022 همانند سال 2021 میلادی خبر از افزایش سرعت رشد تجارت دریابرد در سال جاری داده‌اند. چرا که گفته شده حجم جابه جایی بار در تمامی بخش‌های کشتیرانی با رشد همراه بوده و در این میان کالا‌های فله خشک و کانتینری بالاترین سرعت را در مقایسه با حجم بار تانکر داشتند. علیرغم آنکه چشم انداز تجارت دریابرد برای سال جاری میلادی مثبت است، وقوع نابهنگام جنگ تجارت و تغییر عظیم سیاست‌ها یک تهدید جدی به حساب می‌آید. افزایش حمایت از تولید داخلی و تلافی کردن تعرفه‌ها از سوی دو قدرت اقتصادی برتر جهان سیستم جهانی تجارت را اختمالا مختل خواهد کرد و به دنبال آن تقاضا در حمل و نقل دریایی متضرر می‌شود.
به گزارش اقتصادسرآمد، این هشدار در مقابل پیش زمینه ایجاد دوباره تعادل در بازار عرضه و تقاضا اعلام می شود که نرخ‌های کشتیرانی را به موازنه برسند تا درآمد و سود افزایش یابد. سطوح نرخ حمل و نقل در تمامی بخش‌ها به استثناء بازار تانکر در سال گذشته میلادی به طور قابل توجهی با بهبود همراه شد چرا که تقاضای جهانی بیشتر شد و ظرفیت قابل مدیریت ناوگان و در نهایت وجود شرایط حاکم بر بازاری سالم‌تر مقدمات این امر را فراهم آورده بودند. پیش بینی شده بهبود در طرف عرضه - تقاضا به ویژه در بخش‌های فله خشک و کانتینری صنعت کشتیرانی در سال جاری میلادی نیز ادامه خواهد داشت. نرخ حمل و نقل نیز به تبع از این وضعیت وارد سوددهی خواهد شد و کلید شرایط بهتر در دست طرف عرضه برای توسعه ظرفیت قابل مدیریت است. از این رو، آنکتاد نرخ میانگین رشد سالانه را تا سال 2023 میلادی، 8/3 درصد پیش بینی می‌کند.
نگاهی به ارزش زنجیره کشتیرانی نشان می‌دهد که کشور آلمان هنوز بزرگترین کشور مالک شناور‌های کانتینری است و سهم 20 درصدی بازار را در آغاز سال جاری میلادی در دست داشت. اما در مقابل، مالکان یونانی، چینی و کانادایی سهم بازار خود را در بخش مالکیت شناور‌های کانتینری افزایش دادند. در این بین باید پرسید سهم ایران از این بخش چقدر است؟
صنعت کشتیرانی متاثر از جنگ تجاری 
سیده فاطمه مقیمی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران به خبرنگار اقتصادسرآمد گفت: در این بین یکی از خطرات و ریسک هایی که تجارت و اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد موضوعات ژِئوپولیتیکی است و امروز هیچ کس نمی داند که داستان جنگ تجاری بین قدرت ها در درازمدت چگونه پیش خواهد رفت و چه پیامدی در اقتصاد کشتیرانی در جهان خواهد داشت؟ وی تصریح کرد: جنگ تجاری فشار غیرمستقیمی بر قیمت جهانی غلات وارد کرده است چراکه بیشترین مسیر حمل ان از راه کشتی ودریا بوده است. باید دانست افزایش جهانی بحران غذایی ممکن است مشکلات کنونی را تشدید کرده و به جنگ تجاری گسترده تری منجر شود.
سایه شوم جنگ تجاری بر صنعت کشتیرانی
وی با بیان این مهم که پیامدهای این مخاصمه در حمل‌ و نقل کانتینری و شناوری بین‌ المللی احتمالا مدت بیشتری طول خواهد کشید تا خود را نشان دهد، افزود: طی قرن گذشته برافروختن آتش جنگهای سرد و گرم در اروپا علاوه بر خلق فجایع انسانی در این قاره و دیگر ممالک تاثیرپذیر از شرایط دولتهای قدرتمند، پارادایم و الگوهای اقتصادی و سیاسی حاکم بر روابط دیگر کشورهای جهان را تحت تاثیر قرار داده است، چنانکه جنگ سرد تجاری بر حوزه های مختلف از سیاست تا تجارت دریایی در سطح جهانی نیز سایه انداخته است.
چه بر سر صنعت کشتیرانی جهان خواهد آمد؟
مناقشه تجاری به صورت خاص ترانزیت کالا از مسیر دریا  واز سویی کشتیرانی در جهان را به شدت دستخوش تحولات عمده کرده است، مورد مهمی بود که مقیمی به آن اشاره داشت و گفت: در حالی جنگ تجاری میان قدرت های اقتصادی جهان به نقطه اوج خود رسیده است که هریک در صدد هستند تا بیشترین منافع را از فرصت بدست امده نصیب خود کنند. اما چه بر سر صنعت کشتیرانی جهان خواهد آمد؟ 
صنعت کشتیرانی قربانی سودجویان 
جنگ تجاری
به گفته وی، جنگ تجاری میان قدرتهای اقتصادی جهان بی‌شک بر اقتصادهای ریز و درشت و کشتیرانی و دریایی در دنیا و بر بازارهای اساسی تأثیر جدی خواهد داشت اما هر بازیگر خود باید در این شرایط و با توجه به منافع خود وارد میدان شده و در عین دوری از آسیب‌ها، سود حداکثری خود را جستجو کند.
مقیمی در بخش  دیگری از سخنان خود با اشاره به این نکته که جنگ تجاری موجب کاهش روند رو به رشد اقتصادی در کشورهای درگیر و جهان خواهد شد، ابراز داشت: علاوه بر موارد یاد  شده جنگ تجاری نیاز به کشتی‌های اقیانوس پیما برای برنده شدن در رقابت‌های تجاری دریایی را نیاز دارد که باید براساس استانداردهای جدید IMO رعایت شوند. این استاندردها مازاد بر استانداردهای از پیش تعیین شده است.
وی بر تاثیر قیمت‌ها در جنگ تجاری بر حمل و نقل دریایی و شناورها در تعیین نرخ‌های رقابتی نیز تاکید داشت و گفت: در چنین اوضاعی بنادر و ترمینال‌های جهان نیاز دارند مسیر درستی را در پیش بگیرند و برنامه‌های استراتژیکی مناسبی را به همراه سرمایه گذاری‌ها و تصمیم گیری‌های شایسته در لیست وظایف خود تعریف کنند. پیشرفت‌های تکنولوژی در صنعت کشتیرانی مانند نرم افزار‌های بلاک چین، مسیریابی شناور و بار، شناور‌های خودران و اینترنت اشیا فرصت‌هایی را برای این صنعت با خود به همراه دارند.
سایه شوم جنگ تجاری بر صنعت کشتیرانی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه