استاد برجسته مدیریت و برنامه‌ریزی به اقتصادسرآمد می گوید: کلنگ زنی های واهی در مکُران

سال ها کم توجهی به ساحل نشینان مکُران

گروه اقتصاددریایی – اعظم زندیه - به گفته مسئولان شهرسازی وزارت راه و شهرسازی 5 شهر جدید در محدوده سواحل مکران درحال بررسی هستند تا که شهر جدید مکران در مجاورت جاسک و شهر جدید تیس در کنار چابهار مراحل مطالعاتی را پشت سر گذاشته و نهایی شده است و  شهر جدید مکران قرار است صد هزار نفر را در خود مستقر کند و ظاهراجانمایی این شهر نهایی شده  است و شهر جدید تیس هم که پیشتاز تر است درحال حاضر درحال ساخت است. شهر جدید تیس حرف امروز و دیروز نیست، ساخت این شهر 27 سال پیش تصویب شده است؛این به عنوان شهری کاملا نوین، هوشمند و با رویکردی متفاوت در آذر 98 کلنگ زنی و درحال حاضر در حال ایجاد زیرساخت است.
به گزارش اقتصاد سرآمد، سواحل ارزشمند و راهبردی مکران به عنوان سواحل اقیانوسی جنوب ایران اهمیتی بس عظیم برای کشور دارد به طوری که قدیمی‌ها هم به اهمیت راهبردی آن پی برده بودند و گفته شده از زمان اشغال بوشهر توسط پرتغالی‌ها از نخستین دهه‌های قرن 16 در آب‌های جنوب تا ظهور انگلیس به‌عنوان استعمارگر خلیج فارس در طول جنگ جهانی اول همواره بخشی از فعالیت‌های تجاری و دریانوردی رایج در بنادر جنوبی استان سیستان و بلوچستان برقرار بوده است و شناورهای حاضر در چابهار را که در خطوط کشتیرانی فعالیت دارند را 119 فروند شماره کرده اند و از این تعداد 5 فروند کشتی تجاری و 64 فروند کشتی بادبانی بوده‌اند.
طبق برآورد وزارت راه و شهرسازی چابهار بالاترین نسبت جمعیت حاشیه‌نشین در میان شهرهای حاشیه‌نشین کشور را دارا است و نصف جمعیت شهر چابهار حاشیه نشین هستند. به گفته مسئولان این شهر ساحلی اما چابهار 14 سکونتگاه غیررسمی حاشیه به خود اختصاص داده و حدود 70 هزار نفر نیز جمعیت حاشیه نشین این شهر را تخمین زده‌اند که بسیار دورانتظار است.
ضرورتی که در عین اهمیت ضرورت ندارد
بایزید مردوخی اقتصاددان و استاد برجسته مدیریت و برنامه‌ریزی در گفت و گو با اقتصادسرآمد با استناد به پیشینه جندین ساله بررسیی و مطالعات برای ساخت شهرهای جدید در حوزه مکُران این بندر استراتژیک درجنوب ایران، به خبرنگار ما، گفت: ضرورتی ندارد برای پروژه ای که سال‌ها از تلاش برای به نتیجه رسیدن آن ثمری نداشته تلاش چندین باره‌ای کرد.
نوبت کلنگ زنی به مکران رسید
وی با انتقاد از برگزاری مراسم نمادین کلنگ زنی پروژه ها در دولت‌های گذشته و بر روی زمین ماندن بسیاری از طرح‌ها، افزود: این قبیل اقدامات تنها انتقال بار مالی به دولت بعدی بوده و انبوه این پروژه ها نشان از سال ها کم توجهی به ساحل نشینان جنوب کشور (مکران) نیز می‌تواند باشد.
ساحل نشینان بازوی قدرتمند دریا
کارشناس اقتصاد در ادامه با تاکید بر این مهم که ساحل نشینان بازوی قدرتمند دریا و صنایع وابسته به آن هستند، گفت: حاشیه نشینی و نبود امنیت شغلی رهآوردی جز ایجاد مانع برای رشد اقتصاد مکران و مردم حاضر درآن به همراه ندارد و لذا تسریع در ساخت و تکیل شهرهای وعده داده شده در سرعت بخشی به دستیابی به اهداف مکران اثر شگرف خواهد داشت.
سیزده سال پاسخگو نبودن 
مردم مکُران به شدت از شرایط آبرسانی در این شهرستان گلایه دارند، موضوع مهم دیگری بود که مردوخی به آن اشاره داشت و گفت: مسئولان توسعه مکران در چندین سال گذشته کدام اقدامات زیرساختی را برای توسعه گردشگری درسواحل مکران انجام داده اند؟ که حالا قصد اضافه کردن به شهرهای آن را دارند.
وی با استناد به فرموده رهبرانقلاب در خصوص توسعه و رسیدگی به سواحل مکران، تصریح کرد: مردم منطقه مکران منتظر تحولات اساسی و تغییر چهره این مناطق هستند ولی متاسفانه علیرغم تلاش های انجام شده، شاهد تحول خاص نه گسترده و اساسی حتی در طول سواحل نیستیم.
مردوخی با تاکید بر اهمیت توجه به توسعه سواحل مکُران، افزود: برای توسعه سواحل مکران نیاز به سکونت حداقل 2 میلیون نفر در این نواحی است که این انتقال جمعیت امکان پذیر است. در همین مورد ۲ شهر را طراحی کرده‌ایم که در حال ساخت آنها هستیم، یکی شهر بریس و دومی هم شهر مکران که کارهای خوبی به لحاظ زیرساختی در این زمینه انجام شده است و امیدواریم این اقدامات بتواند برای کشور مایه خیر و تحول باشد.
اوایل همین صده بود که هفته نامه حبل‌المتین کلکته هند نوشت، روزی می‌رسد که چابهار آینده اقتصاد و تجارت ایران می‌شود، این حرف هفته نامه حبل المتین صدسال پیش زمانی که چابهار یک بندر کوچک ماهیگیری بود  از نگاه خبره‌ ترین کارشناسان هم فانتزی و دست نیافتنی تلقی می‌شد اما امروزه سواحل مکران به مرکزیت چابهار طوری رشد کرده و می‌کند که تداعی کننده فانتزی صدسال پیش است. استقرار صنایع بزرگ و مادر فولاد و پتروشیمی از دهه 90 شمسی در سواحل مکران و چابهار شروع شده است؛ بندر چابهار با قابلیت پهلوگیری بزرگ‌ترین کشتی‌های تجاری جهان سال 1396 افتتاح شده و بندر جاسک هم با مخازن ذخیره‌ سازی و انتقال صادرات نفت ایران و پهلوگیری بزرگ‌ترین کشتی‌های نفتی سال گذشته افتتاح شد؛ همه این‌ها یعنی ایران درحال انتقال تجارت خود از خلیج فارس به دریای عمان و سواحل راهبردی مکران است.
سال ها  کم  توجهی  به ساحل نشینان  مکُران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه