آیا مقررات، سوق دهنده به سوی انرژی پاک هستند؟« اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

ایران بستر انرژی‌های تجدیدپذیر دریایی

گروه انرژی دریا - انرژی موجود در دریاها و اقیانوس‌ها یکی از اشکال انرژی تجدیدپذیر است که می تواند به عنوان یک منبع بزرگ و بی پایان انرژی برای مصارف گوناگون استفاده می شود. در سال های اخیر آلودگی‌های زیست محیطی و گرم شدن کره زمین به دلیل اثرات گلخانه‌ای ناشی از سوزندان سوخت های فسیلی از یک طرف و همچنین رو به اتمام بودن ذخایر سوخت های فسیلی از طرف دیگر، نگرانی هایی را در سراسر جهان به وجود آورده است. این عوامل انگیزه های لازم را برای رفتن به سوی انرژی های پاک و تجدیدپذیر به وجود آورده است. منابع انرژی متعددی در طبیعت وجود دارند که پایدار و تجدیدپذیر می باشند. از این منابع می توان به انرژی انرژی باد و انرژی امواج دریا اشاره کرد.
به گزارش اقتصادسرآمد، تولید انرژی از دریا و باد به صورت محلی می تواند به اقتصاد آن منطقه و اقتصاد کشور کمک کرده و هزینه های ناشی از انتقال و توزیع و نیز آلودگی های ناشی از امواج الکترومغناطیسی کابل های فشار قوی را کاهش دهد. چرا که  با کاهش تخصیص سوخت فسیلی برای سوزندان، تولید الکتریسیته و گرما و تخصیص بیشتر آن برای تولید محصولات پتروشیمی می توان حجم تولید این محصولات را بالا برد. در این میان نواحی ساحلی با داشتن میزان قابل توجه باد، امواج دریا و همچنین انرژی خورشیدی، قابلیت به کارگیری منابع تجدیدپذیر و در نهایت کاهش آلودگی محیط زیست را دارا هست.
مناطق ساحلی دریاهای ما دارای تنوع انرژی باد و انرژی خورشید در فصول مختلف سال هستند که می توان به وسیله ی طراحی واحدهای بهره بردار پیشرفته تولید الکتریسیته امواج از انرژی خورشید و باد مناطق ساحلی در دو مقیاس کوچک و متوسط، برای تولید الکتریسیته و آب گرم استفاده کرد و علاوه بر تأمین انرژی مورد نیاز ساکنین سواحل، مقدار الکتریسیته بیش از حد مورد نیاز را برای کمک به شبکه قدرت در اختیار شبکه شهری قرار داد. سیستم های این چنینی نسبت به سایر سیستم های تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر، هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی برتری دارند.
دریا و رود جنوب کشور بستر انرژی‌های تجدیدپذیر
علی امامی، کارشناس اقتصاد انرژی در گفت و گو با اقتصادسرآمد با بیان این که انرژی‌های دریا پایه به دو قسمت انرژی امواج و جریانات دریاها و رودخانه‌ها در جنوب کشور و انرژی باد معطوف شده است، به خبرنگارما ، گفت: با توجه به افزایش میزان تقاضا برای برق در کشورمان، رفته رفته نیاز به توسعه‌ی بخش تولید برق، نیازی ضروری محسوب می‌شود. اما برای احداث نیروگاه‌های جدید حرارتی با استفاده از توان امواج، سرمایه‌گذاری‌های عظیمی نیاز است که با توجه به امکان توسعه و افزایش راندمان نیروگاه‌های موجود، جذب سرمایه برای احداث نیروگاه‌های بزرگ جدید، توجیه‌پذیر نیست.
مقررات سختگیرانه ما را به انرژی دریایی
 سوق می‌دهد
این استاد دانشگاه در ادامه افزود: امروزه به دلایلی نظیر افزایش قیمت حامل‌های انرژی و تصویب قوانین و مقررات سختگیرانه زیست محیطی، بهره‌گیری از انواع انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله انرژی‌های قابل جذب از آب دریاها و اقیانوس‌ها جذابیت زیادی پیدا کرده است. انرژی نهفته در دریاها شامل انواع انرژی اولیه مکانیکی و حرارتی است. چرخش زمین و جاذبه ماه نیروهای مکانیکی را ایجاد می کند. دوران زمین باعث وزش باد در سطح اقیانوس‌ها شده و این پدیده به شکل گیری موج می‌انجامد در حالیکه جاذبه ماه موجب ایجاد جزر و مد ساحلی و جریانات دریایی می‌شود.
تلاش جهانی برای کربن زدایی 
سیستم‌های انرژی
امامی با بیان اینکه تلاش جهانی برای کربن زدایی سیستم‌های برق، منجر به استقرار گسترده فناوری‌های تولید انرژی تجدیدپذیر شده است افزود: ماهيت اين منابع متناوب بوده و توليدات مبتني بر آنها متغیر است که به نوبه خود علاقه تحقیق و توسعه در زمينه سيستم‌ها  ذخیره‌سازی انرژی الکتریکی بزرگ در کنار اين منابع را افزایش داده است.
شواهد متعددی در سراسر جهان نشان داده است که فراتر از عوامل فنی و اقتصادی، عوامل اجتماعی و مشارکتي نيز مي توانند به طور قابل توجهی بر ارتقای این سیستم های ذخیره سازی انرژی دریایی استحصال شده از امواج تأثیر بگذارد. مشروط بر اینکه دولتمردان از اتکا به انرژی فسیلی دست بردارند. انرژي موجود در درياها و اقيانوس‌ها يكي از اشكال انرژي‌هاي تجديدپذير است كه مي‌تواند به‌عنوان يك منبع بزرگ و بي‌پايان انرژي براي مصارف گوناگون بشر مورد استفاده قرار گيرد.در بيشتر سامانه‌هاي استفاده از جريان‌ هاي دريايي، حداقل سرعت جريان براي اقتصادي عمل كردن سامانه استحصال انرژي 1.5 متر بر ثانيه و يا براي نيروگاه‌هاي موجي ارتفاع موج 2-3 متر گزارش شده ‏است كه در درياهاي ايران چنين سرعت جرياني و يا ارتفاع موجي به‌ندرت اتفاق مي‏‌افتد كه در زمينه انرژي جزر و مد نيز 36 منطقه از سواحل جنوبي ايران تاكنون مورد سنجش قرار گرفته است. يكي از مناطق مناسب براي استفاده از انرژي جزر و مد در ايران به يك منطقه ويژه به نام خورموسي در استان بوشهر مربوط است كه به‌طور طبيعي به شكل حلزوني است و مي‌تواند يك مخزن طبيعي ذخيره آب باشد كه در هنگام مد آب را ذخيره كند و در هنگام جزر بازگرداند كه با نصب توربين‌هاي متوالي مي‌توان به برق تجديدپذير دست يافت.
از ميان انرژي‏‌هاي تجديدپذير، انرژي‏‌هاي دريايي از انرژي‏‌هاي پاك و پرظرفيت به‌شمار مي‌روند. چنين طرح‌هايي كاملا سازگار با محيط زيست هستند كه تاثير كمي بر تغيير اكولوژيكي مي‌گذارد.
 ایران بستر  انرژی‌های تجدیدپذیر دریایی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه