دبیرکل انجمن شرکت های کشتیرانی درباره امنیت ناوگان تجاری به «اقتصادسرآمد» می گوید:

حمایت نیروی دریایی از ناوگان تجاری در آبهای آزاد برای اولین بار

گروه دریامحور - با توجه به اینکه یکی از راه‌های مقابله دولت و ارتش آمریکا با توان اقتصادی و نظامی نیروی دریایی کشورمان، رصد دقیق فعالیت های دریایی ایران است، رسانه های غربی در ماه های گذشته نیز اعلام کرده بودند نیروی دریایی آمریکا قصد دارد ظرف یکسال آینده، ۱۰۰ شناور بدون سرنشین تجسسی کوچک را با کمک کشورهای مختلف منطقه در آبهای محدوده فعالیت کشتی‌های تجاری و نظامی ایران فعال کند که شامل آبهای جنوب کشور تا دریای سرخ و اقیانوس هند خواهد شد. تا با این کار حتی اقتصاد دریایی کشورمان را زیر نظر داشته باشد. با این کار اما، منطقه ‌ای وسیع از کانال سوئز در مصر تا سواحل ایران، بیش از گذشته تحت پوشش سیستم های جاسوسی و دخالت های مستقیم و غیرمستقیم آمریکا قرار می‌گیرد.
به گزارش اقتصادسرآمد؛ مقرر شده تا اطلاعات جمع آوری شده، برای مرکز فرماندهی ناوگان پنجم آمریکا مستقر در کشور بحرین و مرکز عملیات‌های خاص این کشور به اردن ارسال شود که یک تهدید و اقدام مستقیم علیه امنیت و منافع جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود. اما نیروی دریایی ایران هوشیارانه فعالیت های آمریکا در منطقه را زیر نظر داشته و تا به امروز مانع از هرگونه سوء استفاده از آب های کشورمان شده است. در سالروز گرامیداشت نیروی دریایی اما رئیس جمهور کشورمان بر این امر صحه گذاشته و گفته است: از زمانی که نیروی دریایی ما در منطقه حضور موثر پیدا کرده است، امنیت کشتیرانی برقرار شده و تجارت رونق یافته است.
در دیداری که به مناسبت ۷ آذر روز نیروی دریایی برگزار شد، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ارتقاء همه‌جانبه توان رزمی و تجهیزات دفاعی در نیروی دریایی و استمرار اقداماتی همچون دریانوردی در آبهای دوردست و بین‌المللی را لازم دانسته و گفته‌اند؛ تقویت ارتباط نیروهای مسلح با دولت و سایر قوا به تفاهم و همکاری و پیشرفت کارها کمک خواهد کرد. ایشان تاکید داشتند با وجود سواحل طولانی دریایی در شمال و به ویژه جنوب ایران، فرهنگ استفاده از فرصت های دریا در کشور مورد غفلت واقع شده و باید به فرهنگ عمومیِ مردم تبدیل شود.
وضعیت نیروی دریایی با پیش از انقلاب در 40 سال گذشته قابل مقایسه نیست
دبیرکل انجمن شرکت های کشتیرانی در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: نیروی دریایی ارتش در ابتدای انقلاب اسلامی از توانمندی‌های دریایی چندان برخوردار نبود. چرا که در مقام قیاس با امروز نیز تعداد زیادی ناوچه در اختیار نداشتیم. لذا وضعیت نیروی دریایی با پیش از انقلاب در 40 سال گذشته قابل مقایسه نیست.
رشادت نیروی دریایی در جنگ تامتوازن
مسعود پل‌مه با بیان این مهم که در شروع جنگ تحمیلی تعدادی ازناوچه ها و ناو‌هایی خریداری شده در زمان حکومت پهلوی را از دست دادیم، افزود: به رغم توان نظامی تامتوازن دریایی به لحاظ تجهیزات و مشکلات عدیده‌ای که پس از انقلاب با آن مواجه بودیم اما عملیات‌های خوب نظامی در خلیج فارس از سوی نیروی دریایی ایران اتفاق افتاد.
رشد چشمگیر تجهیزات نظامی نیروی دریایی
وی تصریح کرد: رشد و توسعه‌ای که در در تجهیزات نظامی مرتبط با دریا شکل گرفت به قدری چشمگیر است که بعد از تجهیزات و اقداماتی که در ساختارنظامی موشکی داریم، دریا از نمود و نماد بیشتری برخوردار است.
حمایت نیروی دریایی از ناوگان تجاری در آبهای آزاد برای اولین بار
به گفته پل‌مه، برای اولین بار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای حمایت و پشتیبانی از ناوگان تجاری  کشورعازم آب‌های آزاد می‌شود. همه این ها در وهله اول به اتکای توانمندی های نیروی انسانی و توسعه تخصصی آن ها و در بخش دیگر دستیابی به تجهیزاتی است که با اتکا به دانش داخلی تولید می‌شود صورت می گیرد.پل‌مه به این نکته نیز تاکید داشت که، با ادامه این روند به خودکفایی در تامین این امکانات و تجهیزات حداکثری می رسیم. 
طرح امریکایی شبکه شناورهای بی ‌سرنشین که حدود یکسال از عمر آن می‌ گذرد، بخشی از تلاش ‌های آمریکا برای گسترش همکاری بین رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس است که به دنبال انعقاد پیمان موسوم به آبراهام زمینه آن فراهم شد. در ادامه این پیمان، مواردی چون ایجاد یک شبکه دفاع هوایی منطقه ‌ای علیه کشورمان نیز پیش بینی شده است. اما با هوشمندی نیروی دریایی کشورمان خوشبختانه تابه امروز راه به جایی نبرده‌ است.
به نظر می رسد با توجه به حساسیت هایی که حضور نیروهای فرامنطقه ای بخصوص آمریکایی در خلیج فارس و تنگه هرمز به همراه دارد و هرگونه اشتباه یا تعدی آن ها، موجب دستگیری شان توسط نیروهای دریایی سپاه و ارتش کشورمان و سپس آبروریزی بین المللی برای این کشور می شود، ارتش آمریکا تلاش دارد با کاهش ترددهای دریایی خود، این جاسوسی را به شناورها و پرنده های بدون سرنشین واگذار کند، همچنین به نظر می رسد با توجه به تحولات سال های اخیر در غرب آسیا و شروع پرونده اخراج نیروهای زمینی و هوایی آن ها از منطقه، ایالات متحده نگران از دست دادن حوزه نفوذ خود در این منطقه مهم شده و برای به‌ دست گرفتن ابتکار عمل در دریا، تلاش بیشتری می‌کند.
 حمایت نیروی  دریایی از ناوگان  تجاری در آبهای  آزاد برای  اولین بار
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه