عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» مطرح کرد

به دنبال بررسی احساسی لایحه «حمایت از زنان در برابر خشونت» نیستیم

گروه جامعه - لایحه‌ «حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» که پس از گذشت قریب به ۱۰ سال از تدوین‌اش بالاخره دی ماه سال گذشته در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد، همچنان در دست بررسی بهارستان‌نشین‌ها است و به گفته سخنگوی فراکسیون زنان مجلس، جلسات مختلفی برای اعمال اصلاحاتی بر روی آن نیز برگزار شده تا به هنگام ارائه آن به صحن علنی، تصویب شده و مجدداً به کمیسیون مربوطه بازگشت داده نشود.
به گزارش اقتصادسرآمد، تدوین لایحه «حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» در معاونت امور زنان و خانواده دولت یازدهم با هدف جلوگیری از خشونت علیه زنان و حمایت قانونی هرچه بیشتر از زنان خشونت دیده آغاز شد که وقفه‌های طولانی مدت مجالی به تکمیل فرآیند تدوین و تصویب آن در دولت یازدهم نداد. سرانجام نیز پس از قتل «رومینا» دختر ۱۴ ساله گیلانی به دست پدرش در خرداد ماه ۹۹ بررسی این لایحه در معاونت امور زنان و خانواده رییس جمهوری دولت دوازدهم به جریان افتاد و به دلیل دارا بودن مواد قضایی برای اعلام نظر به قوه قضاییه رفت، در آن‌جا نیز با تغییرات محتوایی و اسمی همراه شد و نهایتاً برای بررسی مجدد به کمیسیون لوایح دولت بازگشت و ۱۴ دی سال99 با ۵۷ ماده در هیات دولت تصویب و حدود چهار ماه پس از آن نیز در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. در این میان نیز در حد فاصل تصویب لایحه در دولت و اعلام وصول آن در مجلس گاه و بی‌گاه اخباری از خشونت علیه زنان شنیده می‌شد که برخی مسئولان امر به جای تسریع در روند بررسی و تصویب لایحه، توپِ چرایی تاخیر در تدوین، تصویب و اعلام وصول را به زمین یکدیگر می‌انداختند، به طوری که معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری وقت، تعلل در اعلام وصول لایحه را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی و برخی از نمایندگان مجلس نیز تاخیر در تدوین و تصویب لایحه را به معاونت امور زنان یادآور می‌شدند.
حمایت از زنان در مقابل خشونت باید در ساختارهای مختلف قانون‌مدارتر شود
علی‌اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در همین خصوص به اقتصاد سرآمد گفت:  تقریباً یک سال است که لایحه «حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» به صورت جدی در کمیته مورد نظر در کمیسیون اجتماعی بررسی می‌شود و چند جلسه هم به صحن آمده و نکات مختلفی راجع آن به مطرح شده است. اصل موضوع این است که  حفظ کرامت زنان و حمایت از زنان در مقابل خشونت باید در ساختارهای مختلف قانون‌مدارتر شود و در آن تردیدی وجود ندارد.
دقت نظرهای ویژه‌ای لازم است تا هم از کرامت زنان در جامعه خوب دفاع کنیم
وی افزود: یکی از نگرانی‌های موجود در خصوص این لایحه این است که متن آن به صورتی تدوین شود که منجر به کاهش استحکام بنای خانواده یا اختلافاتی از این قبیل مباحث نشود. به همین منظور دقت نظرهای ویژه‌ای لازم است تا هم از کرامت زنان در جامعه خوب دفاع کنیم و هم اینکه از آن‌ها در مقابل خشونت‌هایی که ممکن است هم در خانواده و هم در جامعه به وجود آید، دفاع کنیم.
باید به شکلی تدوین شود که به استحکام خانواده 
لطمه‌ای وارد نشود
عنابستانی تصریح کرد: علاوه بر آن باید به شکلی تدوین شود که به استحکام خانواده لطمه‌ای وارد نشود، همچنین بایستی به نقش ویژه مادری در تربیت جامعه و خانواده توجه ویژه داشته باشیم. همه این‌ها نگرانی‌هایی است که در خصوص این لایحه وجود دارد و کارشناسان مختلف راجع به این موضوع جلسات مختلفی گذاشته‌اند. چند ماه گذشته یک جلسه ویژه در همین خصوص در مشهد به صورت فشرده برگزار شد که بنده هم حضور داشتم.
ده‌ها مرتبه این لایحه را مطالعه کرده‌ام و نظرهایی به اعضاء کمیته داده‌ام
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار کرد: در جلسه مذکور نیز راجع به این لایحه مفصل بررسی شد، همچنین مجدد جلسات متععد دیگری در کمیته مربوطه در کمیسیون، برگزار شد. بنده شخصاً به عنوان نماینده دغدغه‌مند شاید ده‌ها مرتبه این لایحه را از لحاظ ارائه نظرات مختلف، مطالعه کرده‌ام و نظرهایی به اعضاء کمیته داده‌ام.
اکثر دغدغه‌های دغدغه‌مندان را برطرف کرده‌ایم
وی گفت: به نظر می‌رسد آنچه درباره این لایحه تدوین شده تا بتوانیم بعد از کمیسیون اجتماعی، به صحن بیاوریم و به تصویب برسد، اکثر دغدغه‌های دغدغه‌مندان را برطرف کرده‌ایم، در عین حالی که حمایت خوبی از زنان در عرصه‌های مختلف خانواده و جامعه شکل گرفته است.
قانون‌گذاری، مسئله مقطعی و با توجه به شرایط نیست، بلکه یک مسئله عمومی برای همه زمان‌ها است
عنابستانی در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه با توجه به حوادث اخیر و مطالبان بانوان، بهتر نیست این لایحه هر چه زودتر به سرانجام برسد؟ اظهار کرد: نباید با نگاه احساسی وارد این فضا شد، چراکه قانون‌گذاری، مسئله مقطعی و با توجه به شرایط نیست، بلکه یک مسئله عمومی برای همه زمان‌ها است و احساسی کار کردن حتماً به اصل موضوع لطمه می‌زند. این موضوع یکی از شعارهای دولت قبل بود که متاسفانه خیلی دیر و برخلاف شعارهای خود، لایحه را به مجلس داد و الان هم یک سال و نیم است که در دستور کار مجلس است تا لایحه پخته‌تر و کار دقیق‌تر شود. بنابراین باید همه جوانب کار در نظر گرفته و بررسی شود. به هر روی به نظرم روزهای آخر بررسی این لایحه در کمیسیون است و ان‌شاا... بتوانیم آن را از کمیسیون خارج و به صحن جهت تصویب وارد کنیم.
 به دنبال بررسی احساسی لایحه «حمایت از زنان در برابر خشونت» نیستیم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه