بازار آشفته خودرو در سایه افزایش نرخ ارز

حمیدرضا محمدرضایی
در حال حاضر یکی از مهم ترین مسائلی که همه مردم آن را تجربه می ‌کنند گرانی در همه بازارهای اقتصادی است؛ چراکه با افزایش قیمت ‌ها به شکل فزاینده‌ ای مواجه هستیم.
تورم افسارگسیخته، اقتصاد ایران را مورد هجوم قرار داده و مشکلات بسیار زیادی ایجاد کرده است؛ به طوری که مسئولان باید راهی برای خروج از چنین شرایطی در پیش گیرند.
با توجه به این که اکنون مشکلات اقتصادی و مالی، مردم را محاصره کرده اند و شرایط بسیار نامناسبی را رقم زده اند، انتظار می‌‌رود که مسئولان از نظر اقتصادی وضعیت بهتری را رقم بزنند و شرایط خوبی را ایجاد کنند، اما متاسفانه در حال حاضر مردم ما از یک سو تحت فشار هزینه های بالای ناشی از رشد تورم قرار گرفته اند و از دیگر سو نیز نبود رونق در اقتصاد موجب شده تا مشکلات بسیار زیادی را تجربه کنند.
یکی از این مهم ترین بازارهایی که طی سال ها و به طور ویژه طی هفته های اخیر با جهش قیمت ها به طور محسوس و مشهود مواجه بوده، بازار خودروست که با توجه به رشد بی رویه و خارج از منطق قیمت ها در آن شاهد بروز مشکلات برای مردم هستیم.
مردم مصرف کننده نهایی و واقعی خودرو هستند و باید زمینه مناسبی برای تأمین نیازشان فراهم شود، اما متأسفانه در شرایطی که قیمت ها در بازار خودرو صعودی هستند این امکان وجود ندارد که تقاضا برای خرید صورت گیرد و در نهایت بازار نیز در رکودی سنگین می رود.
در شرایط کنونی در بازار خودرو از یک سو با رکود بی سابقه مواجه هستیم و از دیگر سو نیز قیمت ها چنان بالا هستند که امکان خرید برای افراد وجود ندارد و این وضعیت که در اقتصاد تحت عنوان شرایط “رکود تورمی” از آن یاد می شود می تواند مشکلات بسیاری به دنبال داشته باشد و تبعات سنگینی دارد که در بلندمدت نیز قابل جبران نخواهد بود.
به همین جهت باید مسئولان تمام تلاش شان را در این راستا به کار گیرند که از یک سو رکود ایجاد شده را کمرنگ کنند و از سوی دیگر شاهد بازگشت رونق و کاهش قیمت ها باشیم.
در حال حاضر افراد از نظر مالی قادر به خرید خودرو نیستند؛ چرا که قیمت ها بسیار بالاست و به قدری افزایش یافته که قدرت خرید به شدت افت داشته است.
به موازات افزایش قیمت خودرو شاهد افت قدرت خرید مردم هستیم؛ این در حالی است که باید شرایط اقتصادی به گونه ای باشد که نیازهای مردم به گونه ای قابل دست یافتن باشند که گرانی ها مانع از دستیابی مردم به نیازهای شان نشوند.
طی هفته های اخیر به ویژه در حوزه فروش خودرو شاهد بی رونقی و کِسادی معاملات بوده ایم و با اُفت شدید معاملات در این بازار مواجه شده ‌ایم.
در حال حاضر یکی از علل اصلی رشد قیمت خودرو را می توان نوسانات شدید ارزی دانست؛ چرا که ارز به عنوان عاملی مؤثر در همه بخش های اقتصادی می تواند قیمت ها را در همه بازارها تحت تأثیر قرار دهد و متأسفانه به دنبال افزایش قیمت ها در بازار دلار شاهد التهاب قابل توجه در بازار خودرو نیز بوده ایم.
با توجه به این که هر گونه نوسان در بازار ارز می تواند تأثیرات سوئی از جهت قیمتی بر سایر نیازهای ضروری مردم همچون خودرو بگذارد، بهتر است مسئولان تدابیری جهت کنترل نرخ ارز بیاندیشند و اجازه ندهند که اقتصاد ایران تحت تأثیر تنش های ارزی، روزهای ناآرام و بی ثباتی را تجربه کند. نبود نظارت بر بازار نیز از دیگر علل بروز گرانی های فزاینده در بازار خودروست که در این راستا نیز توصیه می شود مسئولان با نظارت صحیح، دست دلالان را از بازار خودرو کوتاه کنند و بر نحوه قیمت‌گذاری ها نظارت ویژه ای داشته باشند.
بازار آشفته خودرو در سایه افزایش نرخ ارز
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه